HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY

A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.

 

Vitorlázórepülő Eb az edző szemével – 1. rész

iho     http://iho.hu/hir/vitorlazorepulo-eb-az-edzo-szemevel-1-resz-150809#

2015.8.9 08:45  
 

Sikeres és jó verseny volt, méltó az ideözönlött gépcsodákhoz... Lengyel és osztrák győzelmek, helyt álltak a magyar pilóták.

(fotó: Mattburger Zsolt)

 

Érdemes visszatérni a nemrég lezajlott őcsényi nagy versenyre, amelyről portálunk is többször beszámolt, de most megjelent egy rövid elemzés is a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség oldalán. A szerző az egyik legautentikusabb, a magyar casapat edzője, Gönczi Péter. Először ezt az összefoglalót adjuk közre, majd az iho/repülés vele készült külön interjúját is, további érdekes és fontos részletekkel. Merthogy az a beszélgetés majd nemcsak a versenyről, hanem a repülősport, egyáltalán a repülés magyarországi helyzetéről is sok fontos megállapítást tartalmaz... De először a rövid összefoglaló és az eredménylista:

Bár a verseny két rosszidős nappal kezdődött, utána az időjárás megemberelte magát, és kánikulára váltott. Nem kellett Namíbiába menni Európa vitorlázórepülő élmezőnyének, hogy a sivatagban érezze magát és odaillő átlagsebességeket érjenek el résztvevői. Igazán sikeres és jó verseny volt, méltó az ideözönlött gépcsodákhoz. Olyan gépeket láthattunk, amelyekről eddig csak álmodni tudtunk.

(fotó: Osgyáni Barnabás)

 

Nemcsak az időjárás, a gépek és a versenyzők voltak csodálatosak, de mindenki meg volt elégedve a rendezéssel is.  Az Őcsényi Klub igen nagy energiával készítette elő az Eb-t és minden külföldi csak dicsérte kedvességüket. Jó volt az eligazításra berendezett hangár, az eligazítások állandó időpontja, és az, hogy a csapatkapitányok előtte összeültek és így a vitás kérdések már nem kerültek az eligazításra. Az eleinte vitatott 3 kilométeres célkör is bevált a verseny során. Végül is kilenc sikeres versenyszámot rendeztünk, közbeiktatva egy jogosan törölt napot és egy pihenőnapot mindhárom osztályban.

Mindenki igen kíváncsian várta a lengyel Sebastian Kawa szereplését, aki jelenleg a világ legeredményesebb vitorlázórepülője szinte minden géposztályban. Most csak a nyolcadik számban győzött először, majd a következő számban magabiztosan ismét győzött, átvéve a vezetést az összetettben is.

(fotók: Dai Kawamura)

 

A magyar csapatból a legjobb eredményt a 18 méteres osztályban tudtuk elérni, ahol Szabó Péter a második helyet érte el a második és a kilencedik versenyszámban, így összetettben a nyolcadik helyen végzett. Halász Lászlóval igen eredményes géppár repülést hajtottak végre, de sajnos Laci az egyik számban kissé leszakadt és így a szoros mezőnyben a tizenharmadik helyen végzett. Ha már nagyobb gyakorlatuk lesz az új gépekkel, még ennél is jobb eredményt fognak majd elérni.

A 20 méteres kétüléses osztályban repülő Kiss Dani/Szabó Anna páros még szorosabb géppárt repült Tamás Ferenc/Vörös Jenő Arcusával, a két bérelt géppel az igen jó tizenharmadik és tizennegyedik helyet érték el. Biztató, hogy Kiss Dani/Szabó Anna egy versenyszámban harmadik lett.

A szabadosztályban szintén bérelt kétüléses géppel repülő Laurinyecz Sándor Borkuti Bélával három alkalommal verekedte be magát az első tízbe, de egyszer motort kellett indítania és ezzel a tizenhetedik helyre került, hasonló módon Hegedűs Lászlóhoz, aki a tizennyolcadik helyen végzett.

Végezetül megköszönném a kisegítők és a meteorológusok nagyszerű munkáját is – írja Gönczi Péter.

A 18. FAI Vitorlázórepülő Európa-bajnokság helyezettjei és a magyar résztvevők eredményei

18 méteres géposztály:
1. Sebastian Kawa, Lengyelország 
2. Roman Mracek, Cseh Köztársaság
3. Andrew Davis Nagy-Britannia
8. Szabó Péter Magyarország
...
13. Halász László Magyarország

20 méteres kétüléses géposztály:
1. Andreas Lutz-Wolfgang Janowitsch Ausztria
HC. Makoto Ichikawa-Akemi Ichikawa Japán
2. Jakub Barszcz-Christoph Matkowski Lengyelország
3. Marco Hanses-Sebastian Beule Németország
...
13. Kiss Dániel-Szabó Anna Magyarország
14. Tamás Ferenc-Vörös Jenő Magyarország

OPEN géposztály:
1. Lukasz Wojcik Lengyelország
2. Adam Czeladzki Lengyelország
3. Jeroen Verkuijl Hollandia
...
17. Laurinyecz Sándor Magyarország
18. Hegedűs László Magyarország

(Összefoglalónk a magyar csapat edzőjével készült interjúval folytatódik.)

http://iho.hu/hir/vitorlazorepulo-eb-az-edzo-szemevel-2-resz-150810

 

 

Vitorlázórepülő Eb az edző szemével – 2. rész

Márványi Péter

2015.8.10 08:45  
 http://iho.hu/hir/vitorlazorepulo-eb-az-edzo-szemevel-2-resz-150810

Támogatás nélkül, gyakorlási lehetőség nélkül: becsülendő a versenyzők helytállása. Nehéz ma repülni Magyarországon.

(fotó: Mattburger Zsolt)

 

Véget ért a 15. FAI Vitorlázórepülő Európa Bajnokság, az összegzést a magyar csapat edzője tollából az eredménylistával korábban olvashatták. Most, amint ígértük, következik a tanulságok részletesebb elemzése Gönczi Péterrel.

– Az edző mennyire volt elégedett a magyar csapat teljesítményével?

– Az igazság az, hogy nem vártam sokkal többet a csapattól. Ez egy fantasztikusan kiélezett mezőny, csupa csúcsgéppel, és olyan pilótákkal, akiket több száz közül válogatnak ki minden országban, nálunk pedig nagyon leszűkült ez az élmezőny. És az élmezőnynek sincs lehetősége eleget edzeni, egyáltalán nincs lehetősége. Akik saját géppel tudtak indulni, Szabó Péter és Halász László, vagyis akik tudtak volna gyakorolni a saját gépükkel, nekik is új volt ez a gép, és nem volt idejük gyakorolni vele. Mindketten légiforgalmi pilóták, és amennyi szabadságuk volt, azt teljesen ki kellett venniük arra a két-három hétre, amikor az Eb volt. Nem volt lehetőségük elmenni más versenyekre is, csak úgy lehet jó eredményeket elérni, hogyha valaki jár versenyről versenyre, tehát több versenyhez tudja mérni az eredményeit.

(fotó: Osgyáni Barnabás)

 

A többiek pedig bérelt géppel repültek, kivéve Hegedűs Lacit, aki saját Nimbus 4-esével indult: neki viszont volt egy szerencsétlen navigációs tévesztése, ami bizonyos szempontból véletlen volt: egy fordulópontnak a megnevezése körül volt zavar, ráadásul cserélték a feladatot, és megváltoztatták a betűjeleket, de a megnevezés maradt, tehát tévesztés volt. Laurinyecz Sándor Borkúti Bélával kétülésesben repült, tehát ez egy teljesen idegen gép volt nekik: 29 méteres fesztávú fantasztikusan jó repülőgép, közben Sanyika egész életében 15 méteres gépekkel repült, hát hogyan tudna beleszólni a szabadosztály versenyébe olyan valaki, aki egész máshoz van szokva. Szerintem nagyon szépen helytállt a csapat.

Sőt, nagyon tetszett, amit a két Arcusszal Tamás Feri és Kiss Dani repültek; két kétüléses 20 méteres géppel, ez egy új osztály, teljesen ismeretlen. Kiss Dani már készült három éve erre, de Tamás Feri most ült be először. Ha így folytatják, akkor itt lesz még eredmény, pláne, hogy Szabadfi Botond és a két fia vettek most egy Arcust, és legalább lesz Magyarországon egy ilyen versenyképes repülőgép. Az a két fiú is nagyon tehetséges; de ők is légiforgalmi pilóták, tehát az ő felkészülési lehetőségük is nagyon korlátozott lesz, de legalább van egy saját gépük, hogy edzhessenek, amikor van szabadidejük.

(fotó: Katja Soikkeli)

 

 

– A rendezésről, az Őcsényi Repülőklubról nagyon jó volt a véleményed. Én csak egyvalamit hallottam verseny után kritikai megjegyzésként: jobb lett volna, hogyha több vontatógép áll rendelkezésre, de ez nem biztos, hogy a rendezőkön múlott.

– Ez anyagi kérdés, így is magas volt a vontatási díj, 55 euró, ezt már nemigen lehet emelni, és nagyon nehéz megfizetni a vontatópilótákat, akik kell, hogy üzemeltessenek egy ilyen nagy teljesítményű vontatógépet, és ha többfelé oszlik el ez a pénz, akkor nem kifizetődő. Valóban kellett volna még legalább két vontatógép. De ezen nem sok múlott, egy óra 15 perc alatt fönt volt a mezőny általában. A gond az volt, hogy későn alakult minden alkalommal az idő, és erre jött még rá az, hogy hosszabb volt a vontatás, mint ahogy lehetett volna. De ennek nem volt nagy jelentősége.

– Mit tud egy verseny alatt egy edző segíteni?

– Az edző ül a rádiónál, elkészít egy olyan készüléket, hogy magas antennával és nagy hatótávval utána tudjon szólni a versenyzőknek, de azzal segít a legtöbbet, ha nem bántja és nem piszkálja őket. Tapasztaltam, hogy korábban az edzők indulásra buzdították, és évtizedekkel ezelőtt olyan is előfordult, hogy az edző visszatartotta a csapatot azzal, hogy gyorsabban repüljenek, és érjenek előbb haza, és ennek az lett az eredménye, hogy haza sem értek.

(fotó: Mattburger Zsolt)

 

– Mert az az egyik legnagyobb taktikai harc, hogy mikor vágjanak neki a táv megrepülésének a versenyzők...

– Igen, de véleményem szerint ezt a versenyzőnek kell eldöntenie és nem a földön ülő edzőnek. A levegőben lehet ezt jól látni. Abban tud az edző segíteni, ha előtte megbeszélik a versenyzőkkel a feladatot, figyelembe veszik a napi meteorológiai helyzetet, és megpróbálják beazonosítani azt az időpontot, ami alatt le kell repülni a távot. Ezzel már körülbelül az is kialakul, hogy mi a legkésőbbi pont, amikor el kell indulni, de ezt csak ajánlani lehet, kényszeríteni őket nem szabad erre, ráadásul ők maguk viselik az anyagi és erkölcsi felelősségét a versenyzésükért. Az edző csak támasz lehet, de nem kell, hogy beleszóljon mindenbe. Természetesen, ha a földön tudomására jut bármi fontos adat, hogy valahol egy zivatar van az útvonalon, vagy leszálltak versenyzők, aminek nyilván oka van, ha tudja közölni a csapatával, ezzel segít, de csak ül a rádiónál, és ha bármi problémájuk van, arra megpróbál válaszolni.

(fotók: Osgyáni Barnabás)

 

– Ha jól veszem ki a szavaidból, világversenyeket már tudunk rendezni, ez kiderült az elmúlt években, most már a magyar pilóták legjobbjai kellene, hogy az élvonalba is bekerüljenek. Úgy érzem, a rossz körülmények ellenére valamelyest bizakodó vagy verseny után.

– Az ember a hitét nem szabad, hogy elveszítse, de őszintén megmondom, ez a sportág most nagyon szerény körülmények között működik. Nem kap semmiféle támogatást, és ez az egész magyar repülésre igaz, nemcsak a sportrepülésre. A nemzeti légitársaság meg nem segítése is ezt mutatja, és az is, hogy nagyon nehéz ma Magyarországon repülni kisgéppel és vitorlázóval is. Vannak világrekordereink, jó helyezéseink fontos versenyeken, de erre azok nem figyelnek fel, akik támogatást nyújthatnának.

* * *

 ============================================

Szatymazi sikerek

Befejeződött a 60. magyar vitorlázórepülő nemzeti bajnokság és nemzetközi vitorlázórepülő kupa. 

MUNKATÁRSUNKTÓL - DÉLMAGYARORSZÁG NAPILAP - 2015.07.02. 11:08

 A bajnokságon az Alföldi Repülőklub ismét remekelt, hiszen minden géposztályban a klub tagjai nyertek – volt, ahol a dobogó mindhárom fokán szatymazi versenyző állhatott.


Az összpontozású szuper géposztályban, amelyben a magyarokon kívül szlovén, japán, német és román versenyzők, összesen 27-en vettek részt, a bajnok Szabó Péter klubtársát, Koré Zoltánt előzte meg, míg a harmadik a szegedi klubból Tamás Ferenc lett.

Eredmények, 15 m géposztály: 1. Koré Zoltán (Alföldi Repülőklub Szatymaz), 2. Tamás Ferenc (Dél-alföldi Aero Club Szeged). Standard +15 m géposztály: 1. Koré Z., 2. Tamás F. 18 m géposztály: 1. Szabó Péter, 2. Verebelyi Zoltán, 3. Bartolf Richárd, 4. Halsz László, 5. Basa Richárd (mind Alföldi Repülőklub). 18+ Open géposztály: 1. Szabó P., 2. Verebélyi Z., 3. Hegedűs László, 4. Bartolf R., 6. Basa R. Összpontozású géposztály, szuper géposztály: 1. Szabó P., 2. Koré Z., 3. Tamás F.

 

Kölcsön-Jantarnak ne nézd a súlypontját!

Egy VB kulisszatitkai és mozzanatai a konténerhoteltől a bolyrepülésig. Az edző szerint a negyedik hely nagyonis jó eredmény. tovább»    Forrás: IHO

 

Mi kellene ahhoz, hogy Magyarország visszakapaszkodjon a nagy repülőnemzetek közé? tovább»                       Forrás:IHO

 

szoro_a5_2011.jpg

A vitorlázó repülőgép levegőnél nehezebb, hajtómű nélküli merevszárnyú repülőgép.

 ========================================

 

Kezdődik a vitorlázórepülő VB, úton a magyar csapat

 

Ugrósdy Márton

 

2014.6.19 10:00  

 

 

 

Hosszúak a nappalok, jók a körülmények a világversenyhez Finnországban, három magyar pilóta közül kettő saját gépével próbálkozik.

 

Szerda hajnalban elindult a magyar vitorlázórepülő válogatott a finnországi Räyskälä repülőterére, ahol szombaton kezdődik a 33. Vitorlázórepülő Világbajnokság. Magyarországot hárman, Diófási Orsolya, Csonka István és Hamar Zoltán képviselik.

Idén Finnország rendezi a világbajnokságot klub, standard és 20 méteres kétüléses kategóriákban. A másik három géposztály is találkozik majd, ők nagyjából egy hónap múlva, a lengyelországi Lesznóban tartják majd a szokásos kétéves megmérettetést.

A helyszín: sok erdő, sok tó, és egy tágas reptér<br>(fotó: panoramio.com)

 

A finnországi Räyskälä Skandinávia egyik leghíresebb repülőtere, a környező síkságok pedig komoly távok teljesítését is lehetővé teszik. A repülést itt megkönnyítik a hosszú nappalok, amelyek az itthoni nyári napoknál is hosszabbak, így téve lehetővé a nagy teljesítmények kirepülését.

Maga a repülőtér is igen nagy: négy betonozott futópályával rendelkezik, és itt található a Finn Sportrepülési Intézet is. Räyskäläben nem először rendeznek világversenyt, utoljára 1976-ban tartottak ilyen nagy eseményt.

A mezőny szokás szerint a legjobbakat vonultatja majd fel. Magyar szempontból nehézséget jelent, hogy nem rendelkezünk elégséges számú és megfelelő minőségű repülőkkel. Orsi a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség legütőképesebb gépével, a HAL farokjelű Discusszal megy majd, de géppár nélkül biztosan nehéz dolga lesz.

A válogatott Discusa egy korábbi őcsényi versenyen <br>(fotó: Keller Tamás)

 

Klub osztályban a két magyar versenyző (mind a ketten nemzeti bajnokok) saját gépével vesz részt a világbajnokságon, mert nekik nem tud a szövetség gépet biztosítani. Csapatkapitányunk Diófási Gábor lesz majd. A szűkös anyagi lehetőségek miatt kétüléses kategóriában sajnos nem tudunk magyar versenyzőket indítani.

A nehéz körülmények ellenére bizakodással tekintünk a következő két hétre. Terveink szerint rendszeresen beszámolunk majd a versenyről, és abban is biztosak vagyunk, hogy itthon is sokan drukkolnak majd a magyaroknak.

 

 

RANGLISTA       ÖSSZESÍTETT RANGLISTA       FELVITT VERSENYEK     SZABÁLYZAT 2013     BELÉPÉS    
                       
HelyezésNévRanglistapontVáltozás
1 Laurinyecz Sándor 940.568 ↓-13.03
2 Verebélyi Zoltán 931.192 ↓-7.94
3 Hegedüs László 914.631 ↓-16.87
4 Bereczky Ferenc 913.859 ↓-21.42
5 Halász László 913.004 ↓-10.56
6 Tamás Ferenc 905.679 ↓-23.56
7 Bartolf Richárd 904.541 ↓-8.27
8 Siket Zsolt 903.901 ↓-24.14
9 Hamar Zoltán 899.656 ↓-29.11
10 Diófási Orsolya 895.968 ↓-14.96
11 Kiss Dániel 886.819 ↓-2.24
12 Szabó Péter 881.87 ↓-63.26
13 Kapuy Gábor 874.325 ↓-19.71
14 Kapuy Ádám 868.524 ↓-8.04
15 Vámosi Tamás 864.852 ↓-25.96
16 Basa Richárd 863.808 ↓-11.27
17 Mészáros Zoltán 855.604 ↓-60.05
18 Kovács Krisztián 853.977 ↓-27.18
19 Szabadfi Attila 853.454 ↓-36.93
20 Kassai Péter 845.899 ↓-38.52
21 Arday Dániel 843.51 ↓-40
22 Tóth Róbert 818.487 ↓-23.13
23 Kóré Zoltán 813.98 ↑90.5
24 Csonka István 807.786 ↓-38.98
25 Gulyás György 804.393 ↓-118.55
26 Nagy Zsolt 800.405 ↓-71.76
27 Magyar István 794.805 ↓-18.31
28 Réti István 791.755 ↓-46.49
29 Hársfalvi Péter 785.469 ↓-18.72
30 Lustyik György 778.969 ↓-51.17
31 Paszternák László 773.377 ↓-17.01
32 Gönczi Péter 767.371 ↓-6.62
33 Földi Zoltán 766.698 ↓-74.56
34 Váncsó Ambrus 759.631 ↓-23.24
35 Rónai Péter 757.191 ↓-64.08
36 Korom Attila 745.654 ↓-54.52
37 Márkus Tímea 745.179 ↓-18.89
38 NAGY Tibor 741.059 ↓-31.16
39 Makai Sándor 736.401 ↓-30
40 Kiss Tibor 733.293 ↓-106.36
41 Szabó József 729.198 ↓-55.68
42 Szabadfi Botond 724.459 ↓-12.35
43 Kapuy László 721.912 ↓-61.57
44 Surányi Zoltán 716.072 ↓-31.16
45 Sindely János 715.632 ↑3.99
46 Barka József 705.202 ↓-85.05
47 Taglieber Miklós 695.683 ↓-40
48 Bors Gábor 691.369 ↓-33.02
49 Tülkös János 689.693 ↓-135.5
50 Albeck Péter 680.09 ↓-30.8
51 Nagy Kovács Géza 676.031 ↓-100.41
52 Nagy Gábor 674.6 ↓-42.34
53 Salamon Árpád 673.062 ↓-46.14
54 HERCZEG Gábor 672.331 ↓-46.05
55 Gál Tamás 671.466 ↓-65.39
56 Szabó Zoltán 670.926 ↑165.11
57 BANÓ László István 670.923 ↓-53.65
58 Hegedus Tibor 669.171 ↓-38.98
59 Oswald András 663.866 ↓-27
60 Bauer János 661.3 ↓-50.57
61 Aczél Ferenc 653.26 ↓-57.65
62 Máté Attila 648.758 ↓-37.4
63 Urbán István 645.61 ↓-34
64 Szucs Attila 639.12 ↓-50.65
65 Vörös Jenő 623.491 ↓-30
66 VARGA Tibor 618.66 ↓-67.2
67 Glauzinyec Vlagyiszláv 614.363 ↓-102.02
68 Szauer Zsolt 614.281 ↓-69.14
69 Tóth György 614.192 ↓-26.99
70 Geráth Károly 610.197 ↓-66.62
71 Körmendi László 609.567 ↓-64.53
72 Ugrósdy Márton 605.773 ↓-60.87
73 Balog István 602.98 ↓-30.38
74 Vadászi Viktória 601.398 ↑37.46
75 Ősi Zsolt 600.968 ↓-22.5
76 Pál József 599.948 ↓-32.5
77 Tóth Tamás 593.528 ↓-25.3
78 Lencsés Péter 584.359 ↓-36.54
79 Bíró Bálint 578.294 ↓-34.46
80 Jaskó Attila 578.183 ↓-34.84
81 Molnár Géza 575.92 ↓-71.06
82 Tóth Róbert Tamás 575.849 ↓-25.17
83 Bálányi Péter 574.055 ↓-56.7
84 Lajkó Tibor 557.471 ↓-69.71
85 Rajncsák István 556.147 ↓-36.26
86 Víg István 555.254 ↓-27.87
87 Csordás Szabolcs 553.905 ↓-43.04
88 Albeck Zoltán Dr. 553.504 ↓-114.82
89 Veigli Szabolcs 549.354 ↓-73.04
90 Molnár Zoltán 547.636 ↓-30.47
91 Várkonyi Szabolcs 541.118 ↓-63.88
92 Borkuti Béla 537.591 ↓-48.62
93 Bodzsár András 536.27 ↓-40
94 Juhos István 534.482 ↓-86.6
95 Bőti László 531 ↓-21.27
96 VASS Tamás 529.643 ↓-81.14
97 Tóth Csaba 529.023 ↓-59.92
98 Hlavács Attila 528.807 ↓-65.7
99 Bakota Árpád 527.008 ↓-40.09
100 Salánki Antal 523.312 ↓-46.25
101 Ábrok Ágnes 516.245 ↓-69.6
102 Szabadfi Botond ifj. 515.784 ↓-188.91
103 Bánki Péter 514.615 ↓-24.74
104 Nagy Péter 512.506 ↓-15.72
105 Keczán Attila 511.426 ↓-73.3
106 Gergely Sándor 509.887 ↓-49.34
107 Laktis Balázs 498.271 ↓-27
108 Varga Sándor 489.408 ↓-35.85
109 MÁTÉ Sándor 485.564 ↓-60.96
110 Tatár Tamás Dr. 475.622 ↓-72.77
111 Rumpler István 474.364 ↓-56.18
112 Gyöngyösi András 472.731 ↓-257.89
113 Büki Péter 471.515 ↓-59.4
114 Móczán János 471.183 ↓-68.31
115 Schieber András 467.394 ↓-45.56
116 Szabó Bence 463.146 ↓-36.57
117 Kádár Andrea 459.904 ↓-46.25
118 Szűcs Szabolcs 453.21 ↓-40
119 Murányi Péter 452.202 ↓-59.9
120 Endrődi Balázs 448.263 ↓-68.09
121 Loskay László 446.251 ↓-107.75
122 Mártha Csaba 436.876 ↓-30
123 Waschmann Péter 435.754 ↓-38.08
124 Lendváry Csaba Dr. 429.749 ↓-58
125 Hajnal István 425.66 ↓-37.22
126 Monori György 422.403 ↓-39.42
127 Gangl Gábor 420.841 ↓-89.83
128 Partizer Csaba 410.449 ↓-29
129 Filemon Edina Dr. 408.665 ↓-61.55
130 Vereb Imre 405.866 ↓-39.92
131 Nyeste Lajos 404.491 ↓-61.43
132 Varga Kristóf 402.908 ↓-27
133 Lipták Gábor 400.114 ↓-40
134 Kállai Rudolf 399.679 ↓-58.92
135 VAJDA Richárd 394.799 ↓-63.36
136 Kerekréti László 387.015 ↓-77.86
137 Pollerman Judit 381.584 ↓-41.48
138 Kovács Mihály 377.375 ↓-76.96
139 Kovács Dániel 375.161 ↓-62.22
140 Túri Gábor 373.638 ↓-40
141 Gavronek Ádám 371.474 ↓-51.25
142 Gyalai Balázs 369.334 ↓-32.18
143 Szende Csaba 368.574 ↓-41.3
144 Kovács Mihály 362.869 ↓-81.27
145 Nógrádi József 360.439 ↓-81.98
146 Kiss Zoltán 358.497 ↓-40
147 Ploveczki Tamás 352.058 ↓-40
148 Érseki Gábor 349.965 ↓-40
149 Kalla Zsolt 346.273 ↓-31.01
150 Korándi Sámuel 344.683 ↓-30.44
151 Rozsnyói Zsolt 329.061 ↓-63.16
152 Kurucz Ferenc 321.175 ↑5.58
153 Gyöngyösi Diána 306.561 ↓-40
154 Szabó Péter 290.354 ↓-86.6
155 Szegfű Gergő 285.855 ↓-22.27
156 Dobos Tibor 284.405 ↓-40
157 Kustra Péter 281.865 ↓-20
158 Valastyán Máté 279.881 ↓-40
159 Mezö Tibor 279.786 ↓-20
160 Kajó Gábor 274.87 ↓-51.95
161 Budai Gábor 266.615 ↓-98.94
162 Terpó György 265.077 ↓-40
163 Benedek János 261.421 ↓-141.42
164 Wéber Zsolt 245.827 ↓-15
165 Palla Patrik 242.558 ↓-9
166 Árvai Benjámin 239.657 ↓-40
167 Fodor Gábor 237.734 ↓-72.83
168 Mayer Tamás 236.504 ↓-30
169 Varga Gyula 235.846 ↓-40
170 Rehus Csaba 235.249 ↓-273.28
171 Bánó Balázs 232.141 ↓-52.71
172 Balásházy János 230.423 ↓-20
173 Sydorkó György 230.352 ↓-30
174 Hunyadi Kálmán 223.762 ↓-266.37
175 Nagy Zsigmond 215.272 ↓-40
176 Bősz Károly 212.924 ↓-78.73
177 Király Árpád 202.585 ↓-40.66
178 Kovács Bertalan 202.256 ↓-30.56
179 Melczer Márk 197.723 ↓-40
180 Stefán Sándor 194.868 ↓-47.28
181 Konnja Géza 194.355 ↓-40
182 Szabó Endre 194.353 ↓-43.36
183 Balogh András 192.939 ↓-40
184 Sajcz János 192.236 ↓-40
185 Fehér György 190.821 ↓-40
186 Farkas Dávid 189.128 ↓-40
187 Molnár Gusztáv 188.302 ↓-63.97
188 Zákányi Eszter 172.476 ↓-40
189 SZABÓ Csaba 156.096 ↓-30
190 Bodrogközi László 155.427 ↓-40
191 Tóth Géza 145.657 ↓-40
192 Nagy Tamás 144.72 ↓-36.3
193 Paszternák Gábor 124.481 ↓-40
194 Póka Gábor 118.976 ↓-40
195 KOLLER József 115.171 ↓-384.21
196 Póka László Dr. 113.746 ↓-76.14
197 Ocsovai Gergely 112.664 ↓-20
198 Sztankó Krisztián 107.219 ↓-20
199 Raffay Ferenc 106.041 ↓-52.39
200 Török László 100.426 ↓-44.35
201 Kajó Márton 98.9387 ↓-40
202 Szilágyi Márta 90.6128 ↓-40
203 Érdi Balázs 88.4942 ↓-40
204 Juhász Bertalan 85.8865 ↓-40
205 Szögi Zsolt 78.868 ↓-39.43
206 Noll Gergely 76.1251 ↓-40
207 DOMONKOS Anita 72.5775 ↓-41.26
208 Laktis Péter 70.2 ↓-35.1
209 Balasi Péter 63.644 ↓-31.82
210 Laczkó Péter 59.336 ↓-38.35
211 Nagy Béla 57.92 ↓-47.66
212 Olasz Zoltán 56.1939 ↓-15
213 Takács Péter 55.604 ↓-27.8
214 Bauer Mátyás 52.808 ↓-62.89
215 Jánoska Tibor 51.432 ↓-35.21
216 Józsa Dávid 51.096 ↓-25.55
217 Soós Lajos 48.763 ↓-48.76
218 Korpádi Péter 47.448 ↓-23.72
219 Győri Julianna 41.7107 ↓-63.82
220 Vittmayer Dóra 41.06 ↓-20.53
221 Hódosi Viktor 39.651 ↓-15
222 Vozar Szabolcs 39.18 ↓-19.59
223 Plósz Sándor 37.743 ↓-37.74
224 Somogyi Gábor 36.724 ↓-18.36
225 Muráti Judit 31.536 ↓-15.77
226 Kukorelli Károly 30.2 ↓-30.2
227 Markovics Ákos 28.666 ↓-70.87
228 Tóth Imre 26.86 ↓-13.43
229 Lattmann Zsolt 23.134 ↓-23.13
230 Terpó Zoltán 22.898 ↓-22.9
231 KOPPEL Balázs 19.572 ↓-19.57
232 Budai Tamás 18.468 ↓-18.47
233 Lezsovits Gábor 18.042 ↓-18.04
234 Merka Géza 17.894 ↓-17.89
235 Papp József 15.89 ↓-15.89
236 Büki Edvárd 15.262 ↓-15.26
237 SZÁVAI Tivadar 13.438 ↓-13.44
238 Koleszár István János 11.379 ↓-19.9
239 Tóth Zoltán 10.798 ↓-10.8
240 Ekler József 10.578 ↓-10.58
241 Szilágyi János 8.315 ↓-230.6
242 Lengyel Zsolt 6.7635 ↓-9.02
 

 

A vitorlázógépek működése 

Tervezés 

Fájl:Antonow A-15 1999 by Jiri Havlice.jpgAntonov A-15

A vitorlázó repülőgépeket siklórepülésre tervezik. Tervezésük lehetővé teszi a légköri áramlatok kihasználását, amelyek segítségével emelkedni is tudnak. Részletekért lásd a siklórepülés szócikket.

A tervezésnél a fő szempont a légellenállás minimalizálása. A vitorlázógépek törzse ezért sima és keskeny, szárnyaik pedig vékonyak, hosszúak és nagy oldalviszonyúak. A korai gépek anyaga fa és vászon volt, a mai modern vitorlázórepülők szénszálas anyagokból és műanyagból készülnek.

A technika fejlődése leginkább a gépek siklószámán mérhető, amely a kezdeti 20-ról mára 60-ra emelkedett. (A siklószám az a kilométerben értendő szám, ameddig a vitorlázó repülőgép 1 km magasból egyenes siklással, optimális sebességgel, nyugodt időben eljut, tehát egy 20-as siklószámú gép 1 km magasból 20 km-re siklik el. Az optimálisnál kisebb vagy nagyobb sebességgel repülve a siklószám csökken.)

Felszállás

Motoros csörlő a budai Hármashatárhegy melletti vitorlázó reptéren

Mivel a vitorlázó repülőgépnek nincs hajtóműve, vontatást kell igénybe vennie a felszálláshoz. Azaz a szárny olyan mértékű megfúvását kell elérni, amellyel a félszárnyakon a felszálláshoz szükséges dinamikus felhajtóerő termelődik. Ez lehet csörlős vontatás (a „csőrlés"), amikor a gépet egy földi motoros csörlő kábelének segítségével húzzák fel a levegőbe, vagy légi vontatás, amikor a gépet egy motoros repülőgépre erősített kábellel vontatják fel. Megfelelő magasság elérésekor a vitorlázógép pilótája a kábel kioldásával kezdi meg a szabad repülést.

Siklórepülés 

Vitorlázórepülőgéppel többféleképpen is lehet emelkedni, de mindegyik módszer lényege az, hogy egy olyan légtömeg segítségét vesszük igénybe, amely a környező levegőnél gyorsabban emelkedik. Az emelkedő légtömeg lehet termiklejtőszél vagy hullám. Lásd a siklórepülésc. szócikket. 

Repüléskor a pilóták a variométer nevű műszert használják, amely a gép emelkedési / süllyedési sebességét méri.

Segédmotor, Segédmotoros vitorlák,  Napelemes vitorlázó repülőgép. 

Egyes vitorlázógépek segédmotorral és (esetenként visszahúzható) légcsavarral is fel vannak szerelve, így önálló felszállásra is képesek. Egyes vélemények szerint ezáltal a sport biztonságosabb, mivel a pilóta könnyebben elkerülheti a viharokat, és jobban megválaszthatja a leszállás helyét. Mások szerint a segédmotorral elvész a sport lényege, és a pilótának hamis biztonságérzetet adhat.

Hasonló repülőeszközök 

Vitorlázórepülésre alkalmas sporteszköz még a sárkányrepülő  és a siklóernyő (amely az ejtőernyőből kifejlesztett, siklórepülésre alkalmas eszköz).

Az amerikai űrrepülőgép szintén egyfajta siklórepülőnek tekinthető (még ha nem is sporteszköz), mivel a Földre való visszatérést hajtóművek nélküli lesiklással teszik meg.

II. világháborúban katonai célokra is alkalmaztak vitorlázógépeket, az ejtőernyőhöz hasonlóan légiszállítású csapatok célba juttatására. Ezek az egyszer használatos repülőeszközök csak lesiklásra voltak alkalmasak. A leggyakrabban használt német típus a DFS 230Nagy-Britanniában az Airspeed Horsa-k és a General Aircraft Hamilcar-ok különféle típusváltozatai, az USA által pedig a Waco CG-4.

 

Önstart

Vitorlázórepülés önstarttal. A legolcsóbb indítási mód, csak egy hegyoldal kell hozzá....

 

  http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=ik4kelkzvbQ
   
  Bezmiechowa2008

 

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 167
Tegnapi: 481
Heti: 648
Havi: 857
Össz.: 1 174 625

Látogatottság növelés
Oldal: Vitorlázórepülés
HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY - © 2008 - 2024 - harmashatarhegy.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »