HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY

A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.

 

DEBRECENBEN IS .....

aero-piknik-ujsag.jpg

http://www.airportdebrecen.hu/news_more?id=61

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

100 éves a magyar motoros repülés

Levél Kalocsáról.

 Kedves Pilóta Társak, Klubtagok, Pártoló tagok!

A gazdasági helyzetre való tekintet nélkül az idei évben is  megrendezzük a most már hagyományosnak mondható programunkat, az

- V. EuropAirVenture -1910-2010

„100 év, 100 gép"

az extrém sportok és a repülés szerelmeseinek találkozóját

időpontja: 2010. május 28- 29-30

Mottónk:    „100 év, 100 gép" 1910-2010

 

Mint bizonyára sokan tudják közületek, hogy ez évben ünnepelheti a magyar motoros repülés fennállásának 100 éves évfordulóját.

 Tudomásunk szerint az országban sehol sem rendeznek e jeles nap tiszteletére méltó megemlékezést.

 Mi fontosnak érezzük, hogy ne feledkezzünk meg azokról az emberekről, akik a repülésnek szentelték életük egy részét hírnevet szerezve ezzel hazánknak is.

Előttük szeretnénk tisztelegni azáltal, hogy megszervezzük a minimum 100 repülőből álló „köteléket", mely a Kalocsa - Paks- Szekszárd - Őcsény -Hajós- Kalocsa útvonal megrepülésével hívná fel az ország figyelmét erre az évfordulóra.

 A csillagtúra indulására és érkezésére 2010 május 30-án vasárnap, természetesen a Foktő-Kalocsa-Uszód-i repülőtérről az V. EuropAirVenture időtartama alatt, annak egyik fő látványosságaként kerül sor.

Május 30-án vasárnap 09:00-tól várjuk a gépek érkezését.

Kalocsa, LHKA  2500 x 60 m beton, a déli 400m lezárva különböző autós-motoros bemutatók részére. Parkolás a pálya keleti oldalán az erre kialakított és megfelelő füves részen érkezés szerint, az ACFK-EuropAirVenture marsallok segítségével.

Légi irányítás:    Kóré Vilmos,  Kalocsa Infó 134.8

Briefing:             Talabos Gábor és D'Ess Gábor 13:00 a nagy színpadon

 

A földi és légi bemutatók után a csillagtúra 14:30-tól indul és típustól függően kb 30-45 perc után érkezik vissza a reptérre.

A „100 év 100 gép" csillagtúra résztvevői gépenként két sorszámozott emléklapot kapnak.

Természetesen akár mindhárom napra is szeretettel várunk mindenkit.

A reptér használata díjtalan és aki bármilyen légi járművel érkezik a rendezvényre ingyenes karszalagot kap. 

Mutassuk meg Országnak, Világnak, hogy igenis van Magyar Repülős Társadalom!

Mi az ACFK repülős-klub és az EuropAirVenture Team tagjai úgy érezzük:

 

„megtettük amit megkövetelt a Haza"

A „labda" illetve ez esetben a légcsavar és a szárnyak most már Nálatok vannak!

Szeretettel várunk Benneteket a 100 éves Magyar Motoros Repülés alkalmából Kalocsán.

Jó leszállást, üdvözlettel

  D'Ess Gábor 

az ACFK elnöke

                                                                                                      www.europairventure.hu

===============================================

Szabó Attila: A repülőgépek és hajtóműveik fejlődéstörténete

Fájlformátum: PDF/Adobe Acrobat - Gyorsnézet

==============================================

Re: 100 éves a magyar motoros repülés - Megemlékezés

HozzászólásSzerző: bem13 Dátum: 2010.01.10. 21:23

Itt az RTL erről készült riportja: http://www.rtlklub.hu/video/80233

 

A repülés magyar úttörőiről alig maradt tárgyi eml...-ék. 

................................................

100 éves a magyar sportrepülés.

1.      Adorján János (1882-1964) mérnök által tervezett és épített, teljes egészében magyar konstrukciójú Libelle névre keresztelt repülőgép. 1910. január 10-én emelkedett vele levegőbe. Anyagi támogatója gróf Andrássy Géza volt.

2.      Ashbot Oszkár (1891-1960) mérnök a helikopter egyik feltalálója és a légcsavarok fejlesztésének úttörője.  A képen a PZK 2 névre hallgató kísérleti helikoptere látható.

3.      Endresz Györggyel és Magyar Sándorral a fedélzeten a Lockheed Sirius típusú, „Justice for Hungary" névre keresztelt repülőgéppel 1931. július 15-16-án távolsági és sebességi világrekordot állítottak fel. Fő támogatójuk Szalay Emil iparos volt.

4.      Bánhidi Antal és a Gerle 13. A világhírű pilóta a saját tervezésű repülőgépével több rekordot állított fel.  A legemlékezetesebb a Földközi -tenger körberepülése 1933. február 19. és március 24. között Bisits Tibor segítségével.

       5-6. A II. Világháború magyar pilótái erejükön felül teljesítették feladataikat. Ebből is kiemelkedett a honi légvédelem megerősítésére felállított PUMA Vadászrepülő ezred állománya. (1944. május 1.- 1945. május 5.)

7. Tóth József a II. Műrepülő Világbajnokság világbajnoka. Csapatban is a magyarok diadalmaskodtak Fejes Péter és Katona Sándor kiváló szereplésével.

8. Kármán Tódor (1881-1963) világhírű gépészmérnök. A kísérleti aerodinamika és a szuperszonikus repülés egyik megalapozója.  Munkásságáért az Amerika Egyesül Államok legmagasabb polgári és tudományos kitüntetésében részesült.

9. A MALÉV IL-18-as típusú repülőgépe. A hazai polgári légiközlekedés a MALÉV önállósodásával gyakorlatilag új iparágat teremtett.  Üzemeltetés, karbantartás, oktatás, és képzés terén meghatározó szerepet vállalt Magyarországon.

10. Repülőgépes Növényvédő Állomás, Repülőgépes Szolgálat majd  AIR SERVICE néven kitörölhetetlen emléket hagyott Magyarországon a mezőgazdasági repülés hős és fénykora. Több száz légijármű, pilóta és műszaki szakember dolgozott nap, mint nap a mezőgazdasági repülőterekről és bázisokról.

11. Farkas Bertalan mérnök, vadászpilóta, az első magyar űrhajós. 1980. május 26-án Valerij Kubaszovval a Szojuz-36 fedélzetén indultak a világűrbe, a Szaljut -6 űrállomásra. Kiképzett társa Magyari Béla volt.

12. A Magyar Légierő a II. Világháború után a Szovjetunió befolyási övezetében a szovjet-orosz repülőtechnikát használta feladatainak ellátására.  Úgy tűnik, hogy ebben az évben befejeződik egy korszak, mely a sokak által szeretett, igen jó „orosz vasak" rendszerből való kivonását jelenti.

13. Besenyei Péter és az AIR RACE.  Műrepülő Világ és Európa Bajnokunk, a mára már világhírű versenysorozat kitalálójaként, szinte az összes kontinensen ismertebbé tette Magyarországot és a magyar repülést.

Száz év szárnyakon: a magyar repülés centenáriuma 

100_eves_a_magyar_repules._kiallitas_az_oldtimer_expon.jpg

Kiállítás az OldTimer Expón 2010. ápr.

 

   


A Libelle a múzeumban


A múzeum Kupolatermében a Libelle, a Corvus Aircrat Phantom és a Sólyom

Január 8-án délután a múzeum Kupolatermében elhelyeztük a 100 év repülését jelképező gépeket. Váradi László atkári műhelye(1)elkészítette az első magyar repülőgép mását, Adorján János Libelléjét, melyet a HungaroControl Magyar Légiforgalmi ZRt szponzorált. Vele szemben helyeztük el a magyar repülőgépgyártás legfrissebb művet, a Corvus Aircraft Phantom gépét. A múlt és a jelen egy méterre állt egymástól, 100 év távolságában. Mellettük szerénykedett a szadai magán gépépítők sajáttervezésűSupporter Aircraft SA-01 Solyóm gépének eddig elkészült törzsváza a motorral és a légcsavarral.


Bakos József HungaroControl légiforgalmi igazgató előadása


Vendégek

 

Január 9-én a múzeum Dísztermében egy gombostűt nem lehetett leejteni, annyian gyűltek össze megemlékezni a nagy évfordulóról.

A jubileumi konferencia díszvendégei

 Mr. Kim Pin Bong  Szingapur nagykövete, az ICAO elnökségének tagja
 Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet  Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató
 Dr. Lotz Károly  HungaroControl ZRt. Igazgatósági elnök
 Dr. Sipos Attila  HungaroControl FAB Igazgatóság igazgató
 Bakos József  HungaroControl ATS Légiforgalmi Igazgatóság igazgató
 Mészáros László  Közlekedésbiztonsági Szervezet igazgató
 Dr. Túri Péter  Magyar Légimentő Nonprofit Kft igazgató
 Rács Tamás  Magyar Légimentő Nonprofit Kft főpilóta
 Botta András rendőr ezredes  Közlekedésrendészet Légirendészeti Parancsnokság vezetője
 Fekete Tamás őrnagy  Gripen pilóta
 Filemon János  AOPA (Repülőgép Tulajdonosok és Pilóták Szövetsége)
 Tóth György főpilóta  Wizz Air Hungary Légiközlekedési Kft. főpilóta
 Dr. Boda József r. ezredes  Magyar Ejtőernyősök Bajtársi Szövetsége elnöke
 Szabadfi Botond főtitkár  Magyar Repülő Szövetség
 Dr. Hegedűs Dezső korábbi főtitkár  Magyar Repülő Szövetség
 Leiner László őrnagy  Honvédelmi Minisztérium

 

Czigler Klára, a Választmány tagja köszöntötte a megjelent vendégeket, majd Kincses Károly előadóművész elszavalta Váczi Mihály „Nem elég" című versét.Ezután az MRT bemutatta a 100 év repülőeseményeiről készített vetítettképes összefoglalóját.Ezt követően Harangozó Tamás, a Társaság elnöke bemutatta a „A magyar repülés centenáriuma - 100 év eredményei" című könyvet. A könyv bemutatása után a repülés különböző ágazatainak képviselői adtak tájékoztatást.

 

Bakos József HungaroControl
légiforgalmi igazgató:

A légiforgalmi irányítás jelene
Fekete Tamás őrnagy: A katonai repülés jelene, típusváltás
Tóth György Wizzair főpilóta: A polgári repülés jelene
Czigler Klára:
A munkarepülés korábbi eredményei,
mai szomorú helyzete
Dr. Túri Péter: A magyar légimentés jelene és fejlesztése
Botta András: A légirendészet jelene, feladatai
Czigler Klára: A sportrepülés eredményei és küzdelmei
Ábrányi Tamás: A műrepülő sport helyzete, nehézségei
Rotter Ervin: Édesapjáról, Rotter Lajosról, kortársairól - 
Rubik Ernőről, Bánhidi Antalról, és a Nemere
Társaságról beszélt.
Bende Lajos: Az esztergomi repülőgépgyártásról és
Rubik Ernő tevékenységéről beszélt
Gecse Tamás, Farkas Csaba: A Corvus repülőgépgyár működése
Kerekes Attila (magán repülőgép építő) Ismertette az általuk kivitelezés alatt álló gépet.

 

Rövid, frissítő szünet után a vendégek megnézték a Kupolateremben kiállított repülőgépeket, kérdéseket tehettek fel a gépek építőinek. A program színesítéseként a HungaroControl Magyar Légiforgalmi ZRt segítségével a Magyar Posta ZRt. alkalmi postahivatalt működtetett, külön erre az alkalomra készített bélyegzéssel.

_________________________________________________ 

 

Január 10-én a repülés művelői és szimpatizánsai az Őrs vezér téri emlékműnél gyülekeztek 10 óra előtt. Bajkó Erika, a KBSZkommunikációs igazgatója üdvözölte a jelenlévőket, majd Dr. Hegedűs Dezső, az MRT Szerkesztő Bizottságának elnöke, egykori MRSZ főtitkár mondott ünnepi beszédet, a nagy elődök munkásságát méltatva. Ezt követően Kim Pin Bong úr, Szingapúr nagykövete, egyben az ICAO Elnökségének tagja mondott néhány szót. Elhelyezték az emlékezés virágait az emlékmű lábánál a Magyar Repülés Történeti Társaság elnöke Harangozó Tamás és Dr. Hegedűs DezsőKim Pin Bong nagykövet úr, Dr. Sipos Attila HungaroControl igazgató. Ez után a MÁV Repülőklub tagjai és magánszemélyek tették le tiszteletük virágait.
  

 

A tököli repülőtéren várakozó repülőkötelék tisztelgő repülése az emlékmű fölött a kedvezőtlen időjárás miatt elmaradt.

Írta és fényképezte: Czigler Klára
Szerkesztette: dr. Hegedűs Dezső

.......................................................................

 

A százéves kötelék légi szökkenése Tökölön

A magyar motoros repülés századik évfordulójára 25 repülőgépből álló kötelékrepülést terveztek az egykori Rákos mezeje, ma Őrs vezér tere fölé, 
ami az időjárás miatt a tököli pálya feletti kötelékben végrehajtott légi szökkenésben adta meg a tiszteletet eleinknek. A tudósítás után itt az igért videó,

VIDEÓ: A százéves kötelék légi szökkenése Tökölön

 

Utolsó frissítés ( 2010. January 17. )

 

ALKALMI BÉLYEGZÉS

„100 éves a magyar repülés - Adorján János - Libelle - 1910. 01. 10.

 

 

 

 

A Magyar Posta Zrt. 2010. január 09-én 1300-tól 1600-ig az ünnepség helyszínén,
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban alkalmi bélyegzéssel
egybekötött az alkalomhoz illő bélyegárusítást végez. 

A további időpontokban az alkalmi bélyegzést 2010. január 11-től január 15-ig a Budapest-Zugló 1. posta végzi.
Budapest XIV. kerület Nagy Lajos király útja 173.
Nyitva tartási időt 08.00-20.00 (postabolt)).

______________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 3
Tegnapi: 135
Heti: 574
Havi: 3 952
Össz.: 1 177 720

Látogatottság növelés
Oldal: 100 éves a magyar sportrepülés
HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY - © 2008 - 2024 - harmashatarhegy.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »