DEBRECENBEN IS .....
http://www.airportdebrecen.hu/news_more?id=61
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
100 éves a magyar motoros repülés
Levél Kalocsáról.
Kedves Pilóta Társak, Klubtagok, Pártoló tagok!
A gazdasági helyzetre való tekintet nélkül az idei évben is megrendezzük a most már hagyományosnak mondható programunkat, az
- V. EuropAirVenture -1910-2010
„100 év, 100 gép"
az extrém sportok és a repülés szerelmeseinek találkozóját
időpontja: 2010. május 28- 29-30
Mottónk: „100 év, 100 gép" 1910-2010
Mint bizonyára sokan tudják közületek, hogy ez évben ünnepelheti a magyar motoros repülés fennállásának 100 éves évfordulóját.
Tudomásunk szerint az országban sehol sem rendeznek e jeles nap tiszteletére méltó megemlékezést.
Mi fontosnak érezzük, hogy ne feledkezzünk meg azokról az emberekről, akik a repülésnek szentelték életük egy részét hírnevet szerezve ezzel hazánknak is.
Előttük szeretnénk tisztelegni azáltal, hogy megszervezzük a minimum 100 repülőből álló „köteléket", mely a Kalocsa - Paks- Szekszárd - Őcsény -Hajós- Kalocsa útvonal megrepülésével hívná fel az ország figyelmét erre az évfordulóra.
A csillagtúra indulására és érkezésére 2010 május 30-án vasárnap, természetesen a Foktő-Kalocsa-Uszód-i repülőtérről az V. EuropAirVenture időtartama alatt, annak egyik fő látványosságaként kerül sor.
Május 30-án vasárnap 09:00-tól várjuk a gépek érkezését.
Kalocsa, LHKA 2500 x 60 m beton, a déli 400m lezárva különböző autós-motoros bemutatók részére. Parkolás a pálya keleti oldalán az erre kialakított és megfelelő füves részen érkezés szerint, az ACFK-EuropAirVenture marsallok segítségével.
Légi irányítás: Kóré Vilmos, Kalocsa Infó 134.8
Briefing: Talabos Gábor és D'Ess Gábor 13:00 a nagy színpadon
A földi és légi bemutatók után a csillagtúra 14:30-tól indul és típustól függően kb 30-45 perc után érkezik vissza a reptérre.
A „100 év 100 gép" csillagtúra résztvevői gépenként két sorszámozott emléklapot kapnak.
Természetesen akár mindhárom napra is szeretettel várunk mindenkit.
A reptér használata díjtalan és aki bármilyen légi járművel érkezik a rendezvényre ingyenes karszalagot kap.
Mutassuk meg Országnak, Világnak, hogy igenis van Magyar Repülős Társadalom!
Mi az ACFK repülős-klub és az EuropAirVenture Team tagjai úgy érezzük:
„megtettük amit megkövetelt a Haza"
A „labda" illetve ez esetben a légcsavar és a szárnyak most már Nálatok vannak!
Szeretettel várunk Benneteket a 100 éves Magyar Motoros Repülés alkalmából Kalocsán.
Jó leszállást, üdvözlettel
D'Ess Gábor
az ACFK elnöke
===============================================
Szabó Attila: A repülőgépek és hajtóműveik fejlődéstörténete
Fájlformátum: PDF/Adobe Acrobat - Gyorsnézet
==============================================
Re: 100 éves a magyar motoros repülés - Megemlékezés
Szerző: bem13 Dátum: 2010.01.10. 21:23
Itt az RTL erről készült riportja: http://www.rtlklub.hu/video/80233
A repülés magyar úttörőiről alig maradt tárgyi eml...-ék.
................................................
100 éves a magyar sportrepülés.
1. Adorján János (1882-1964) mérnök által tervezett és épített, teljes egészében magyar konstrukciójú Libelle névre keresztelt repülőgép. 1910. január 10-én emelkedett vele levegőbe. Anyagi támogatója gróf Andrássy Géza volt.
2. Ashbot Oszkár (1891-1960) mérnök a helikopter egyik feltalálója és a légcsavarok fejlesztésének úttörője. A képen a PZK 2 névre hallgató kísérleti helikoptere látható.
3. Endresz Györggyel és Magyar Sándorral a fedélzeten a Lockheed Sirius típusú, „Justice for Hungary" névre keresztelt repülőgéppel 1931. július 15-16-án távolsági és sebességi világrekordot állítottak fel. Fő támogatójuk Szalay Emil iparos volt.
4. Bánhidi Antal és a Gerle 13. A világhírű pilóta a saját tervezésű repülőgépével több rekordot állított fel. A legemlékezetesebb a Földközi -tenger körberepülése 1933. február 19. és március 24. között Bisits Tibor segítségével.
5-6. A II. Világháború magyar pilótái erejükön felül teljesítették feladataikat. Ebből is kiemelkedett a honi légvédelem megerősítésére felállított PUMA Vadászrepülő ezred állománya. (1944. május 1.- 1945. május 5.)
7. Tóth József a II. Műrepülő Világbajnokság világbajnoka. Csapatban is a magyarok diadalmaskodtak Fejes Péter és Katona Sándor kiváló szereplésével.
8. Kármán Tódor (1881-1963) világhírű gépészmérnök. A kísérleti aerodinamika és a szuperszonikus repülés egyik megalapozója. Munkásságáért az Amerika Egyesül Államok legmagasabb polgári és tudományos kitüntetésében részesült.
9. A MALÉV IL-18-as típusú repülőgépe. A hazai polgári légiközlekedés a MALÉV önállósodásával gyakorlatilag új iparágat teremtett. Üzemeltetés, karbantartás, oktatás, és képzés terén meghatározó szerepet vállalt Magyarországon.
10. Repülőgépes Növényvédő Állomás, Repülőgépes Szolgálat majd AIR SERVICE néven kitörölhetetlen emléket hagyott Magyarországon a mezőgazdasági repülés hős és fénykora. Több száz légijármű, pilóta és műszaki szakember dolgozott nap, mint nap a mezőgazdasági repülőterekről és bázisokról.
11. Farkas Bertalan mérnök, vadászpilóta, az első magyar űrhajós. 1980. május 26-án Valerij Kubaszovval a Szojuz-36 fedélzetén indultak a világűrbe, a Szaljut -6 űrállomásra. Kiképzett társa Magyari Béla volt.
12. A Magyar Légierő a II. Világháború után a Szovjetunió befolyási övezetében a szovjet-orosz repülőtechnikát használta feladatainak ellátására. Úgy tűnik, hogy ebben az évben befejeződik egy korszak, mely a sokak által szeretett, igen jó „orosz vasak" rendszerből való kivonását jelenti.
13. Besenyei Péter és az AIR RACE. Műrepülő Világ és Európa Bajnokunk, a mára már világhírű versenysorozat kitalálójaként, szinte az összes kontinensen ismertebbé tette Magyarországot és a magyar repülést.
Száz év szárnyakon: a magyar repülés centenáriuma
Kiállítás az OldTimer Expón 2010. ápr.
Január 9-én a múzeum Dísztermében egy gombostűt nem lehetett leejteni, annyian gyűltek össze megemlékezni a nagy évfordulóról. A jubileumi konferencia díszvendégei
Czigler Klára, a Választmány tagja köszöntötte a megjelent vendégeket, majd Kincses Károly előadóművész elszavalta Váczi Mihály „Nem elég" című versét.Ezután az MRT bemutatta a 100 év repülőeseményeiről készített vetítettképes összefoglalóját.Ezt követően Harangozó Tamás, a Társaság elnöke bemutatta a „A magyar repülés centenáriuma - 100 év eredményei" című könyvet. A könyv bemutatása után a repülés különböző ágazatainak képviselői adtak tájékoztatást.
Rövid, frissítő szünet után a vendégek megnézték a Kupolateremben kiállított repülőgépeket, kérdéseket tehettek fel a gépek építőinek. A program színesítéseként a HungaroControl Magyar Légiforgalmi ZRt segítségével a Magyar Posta ZRt. alkalmi postahivatalt működtetett, külön erre az alkalomra készített bélyegzéssel. _________________________________________________ Január 10-én a repülés művelői és szimpatizánsai az Őrs vezér téri emlékműnél gyülekeztek 10 óra előtt. Bajkó Erika, a KBSZkommunikációs igazgatója üdvözölte a jelenlévőket, majd Dr. Hegedűs Dezső, az MRT Szerkesztő Bizottságának elnöke, egykori MRSZ főtitkár mondott ünnepi beszédet, a nagy elődök munkásságát méltatva. Ezt követően Kim Pin Bong úr, Szingapúr nagykövete, egyben az ICAO Elnökségének tagja mondott néhány szót. Elhelyezték az emlékezés virágait az emlékmű lábánál a Magyar Repülés Történeti Társaság elnöke Harangozó Tamás és Dr. Hegedűs Dezső, Kim Pin Bong nagykövet úr, Dr. Sipos Attila HungaroControl igazgató. Ez után a MÁV Repülőklub tagjai és magánszemélyek tették le tiszteletük virágait.
A tököli repülőtéren várakozó repülőkötelék tisztelgő repülése az emlékmű fölött a kedvezőtlen időjárás miatt elmaradt. Írta és fényképezte: Czigler Klára .......................................................................
A százéves kötelék légi szökkenése Tökölön A magyar motoros repülés századik évfordulójára 25 repülőgépből álló kötelékrepülést terveztek az egykori Rákos mezeje, ma Őrs vezér tere fölé, VIDEÓ: A százéves kötelék légi szökkenése Tökölön
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utolsó frissítés ( 2010. January 17. ) |
ALKALMI BÉLYEGZÉS |
„100 éves a magyar repülés - Adorján János - Libelle - 1910. 01. 10.
______________________________________________________________________________________
|