Egy repülés, kilenc rekord!
iho http://iho.hu/hir/egy-repules-kilenc-rekord-150605#
2015.6.5 16:15
770 kilométeres hurokrepülés, átlag 69-es siklószámmal, hat és fél óra alatt! Laurinyecz Sándor beszámolója.
Április elején számoltunk be arról, hogy egy nálunk még sosem repült remek és gyönyörű kétüléses vitorlázógép kezdte el hazai karrierjét: a Németországban gyártott, 28,3 méteres fesztávolságú EB28-ast Laurinyecz Sándor békéscsabai sportpilóta, a hazai élmezőny egyik jelese repüli, hátsó ülésében a bérlést szponzoráló ugyancsak versenypilóta Borkuti Bélával.Április végén repülte a páros az első rekordokat, de ami a napokban történt, az valóban szinte példátlan a magyar sportrepülés történetében: egy felszállásból kilenc országos rekord született.
A felállított, ugyan még nem hivatalos, de már kiértékelt rekordok adatai a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség honlapján böngészhetők, a pilóták külön köszönik Daróczy Jani és VassTomi munkáját. De íme a részletes beszámoló, amit portálunk laurinyecz Sándortól kapott, a nagy repülés kulcs-számaival, és persze az élményekkel.
Szerdán megtört a jég, nem kellet megszakítani sehol sem a kiírt feladatot: 770 kilométeres törtvonalú hurokrepülés. Útvonal Jakabszállás–Baja–Nyírbátor–Baja–Jakabszállás, 117,27 kilométeres óránkénti átlagsebességgel teljesítettük a kiírt távot, amelyen 2,5 m/s volt az átlagemelés, 159 km/óra az átlag siklósebesség. Huszonhárom termiket csavartunk, a legnagyobb emelés 3,9 m/s volt. A táv ideje 6 óra 33 perc, ebből 20 százalék emelkedés, 80 százalék siklás.
Az átlagos siklószám 69(!), 159 km/órás siklósebességnél. Az átlag siklások hossza 35,1 kilométer. A leghosszabb siklás 120 kilométer volt, 159 km/órás siklósebességnél és 121-es siklószámmal. Nemsoká kiderül, hogy ez mire elég... A 770 kilométeres távrepülésünk kilenc kétüléses rekord megdöntésére volt elegendő, mint annak idején a Marosi Péter-Bálányi Péter párosnak.
És akkor magáról a repülésről. Harmadszorra terveztük már a 750 kilométer feletti táv repülését, bár az időjárási adatok alapján a kirepülhető táv hossza csak 560 kilométer volt. Nehéz volt kijelölni a feladatot, mert közel a kecskeméti katonai repülőtér.
Mivel felszálló motoros a kétüléses változat, bármikor indulhatunk, amikor úgy gondoljuk, hogy már alkalmas az időjárás a feladat megkezdésére. Felszállás után kirepültünk Jakabszállás irányába, ahol már QNH 1500 méterig lehetett emelkedni. Már alakuló időjárásban indultunk az első fordulópont, Baja irányába. Csak óvatosan haladva, a legjobb siklópályákat kiválasztva értük el az első pontot.
Az idő fokozatosan javult, kezdtünk felgyorsulni, tempósan haladni. Volt egy szakasz Zsana után, ahol 120 kilométeres siklás után kellett csak újból emelkedni. Kerülnünk kellett a Kecskemét MTMA 2 légterét, hogy magasan maradhassunk. Negyedóránként bejelentkeztünk a Kelet Tájékoztatónak, mivel repülési tervet adtunk le a felszállás előtt.
Debrecen repülési körzetét elérve bejelentkeztünk és forgalom híján keresztül repülhettünk direktbe, kerülés nélkül. Elrepülni a kifutópálya fölött szabad érzés, más esetben mindig kerülni vagy várakozni kellett volna. Volt idő egy kis fotózásra is, hogy megoszthassuk veletek az élményeket.
Előző nap itt kellett visszafordulnunk az időjárási körülmények miatt. Ma minden összejött, ahogy mindig is így kellene lennie. Felkészített gép, pontosan tervezett feladat, jó időjárási körülmények. A helyi segítségünk mindig rendelkezésünkre állt, időben felszállhattunk.
A végén még izgulhattunk egy kicsit, mert egy nagy felhő alatt nehezen találtuk meg az emelést.
Összességében sikerült a legoptimálisabban kihasználni a lehetőségeket és ez vitte sikerre a kiírt táv megrepülését. Összesen kilenc rekordot sikerült felülírni, megjavítani. Ebből két sebességi és hét távolsági feladatot megjavítani. Az előző rekordot 1 km/órával kell megjavítani, a távolságot 1 kilométerrel túlrepülni.
Köszönet mindenkinek, akik segítik a munkánkat, köszönet a szponzornak, aki által megvolt a lehetősége a rekordok megjavításának.
Csodamadár hatalmas szárnyakkal, az első rekordok
iho http://iho.hu/hir/csodamadar-hatalmas-szarnyakkal-az-elso-rekordok-150428
2015.4.28 16:15
Végsiklás 66 kilométerről! Sebességi és távolsági csúcs a legjobb vitorlázógéppel, ami ma Magyarországon repül.
A száraz tények
2015. április 15-én két új országos rekord született kétüléses kategóriában vitorlázórepülésben. Jelenleg a rekord hitelesítés alatt áll. Laurinyecz Sándor és Borkuti Béla pilóták a Békéscsaba–Pásztó–Mátészalka–Békéscsaba 540 kilométeres útvonalon, deklarált háromszögön távolsági és 119,76 kilométer per órás sebességi csúcsot állítottak fel. Jól vizsgázott az EB28Edition kétüléses vitorlázó repülőgép, amely nélkül nehéz lett volna a csúcsjavítás. Ebben a kategóriában jelenleg ez a legjobb teljesítményű repülőgép, köszönet érte a Borkuti Béla pilótának és szponzornak, aki bérli a repülőgépet.
Az előzmények
És akkor kicsit részletesebben: nemrég számolt be az iho/repülés ennek a remek gépnek az érkezéséről és első repüléseiről Magyarországon: a rendkívül modern, segédmotorral felszerelt, több mint 28 méteres fesztávolságú német konstrukció gyári adatok szerint 65-ös siklószámmal végre igen ütőképes és esélyes repülőgép lesz a nyári őcsényi Vitorlázórepülő Eb-re két magyar pilótának. A helyzet eddig sokszor fordított volt: a tehetséges magyar versenyzők sűrűn kellett, hogy megelégedjenek a maguk nem annyira jó helyezésével, mert a gépük teljesítménye nem érte el az élmezőnyét: most viszont itt van ez a csodamadár, és ahogy sikerül összesimerkednie gépnek és pilótának, annál több lehet a remény a jó szereplésre.
Már korábbi cikkünkben is jeleztük, hogy ez az ismerkedés feltehetően újabb magyar rekordokra vezethet még a verseny előtt: nos íme meg is született az első kettő. Hogy hogyan, arról maga Laurinyecz Sándor küldött beszámolót az iho/repülésnek.
Ahogy a pilóta megélte...
„Már több mint 20 órát sikerült gyakorolnunk az EB28-as típussal. Olyan, mint egy paripa, amit be kell törni, igazi izomgép. Nagy fesztávja, tömege miatt elég lassan lehet táncba vinni a termikekben. Viszont nagyon jól siklik, hatásosan delfinezik.
Borkuti Béla másodpilóta és komputermester a hátsó ülésben bűvöli az LX ZEUS fedélzeti navigációs berendezést és számítógépet, figyeli a korlátozott légtereket és állítja a Mc értékeket az optimális siklósebességhez. Megosztjuk a munkát és jobban oda tudunk figyelni, összpontosítani a feladatunkra.
Ezen a napon már korán kaptuk a híreket, ki milyen távra indul, megnéztük az aktuális időjárási adatokat, termikszámításokat. Csak felszállás előtt dőlt el végleg a tervezett repülés útvonala. Végül a Békéscsaba–Pásztó–Mátészalka–Békéscsaba 540 kilométeres háromszög repülés mellett döntöttünk. Alacsonyról, 1200 méterről indultunk, gondolva arra , ha későn érkezünk, ne legyen több 1000 méternél a magasságkülönbség az indulás és az érkezés között.
Kétméteres emelésekben tempóztunk Pásztó, az első fordulópont felé. Felhőpamacsok alatt delfinezve haladtunk, csak az erősebb emelésekben álltunk meg. Azután a távoli horizonton megjelent a Mátra körvonala. Messziről látszottak a masszív cumulusok a Mátra déli oldalán. 3 m/s-os emeléseket sikerült kikörözni. Pásztó fordulás után kiváltottunk ismét a Mátra déli oldalára, majd a Kékes után egy sötét felhő alól láttunk egy vitorlázógépet felénk haladni magasan. Már tudtuk, hogy jó emelése lehetett, meg is találtuk.
Szép látvány tárult elénk, amikor végigrepültük a Mátra és a Bükk-hegység déli lejtőit. Gyöngyös, Eger és a távolban Miskolc városát elhagyva elértük a Tiszát, Tiszaújváros magasságában. Az időjárás tartva jó periódusait, mi pedig jó siklópályát választva, elérjük Mátészalka térségét, a második fordulópontot. Majd szembe szélbe fordulva, irány az utolsó szár a cél felé.
Debrecen Infónak bejelentkezünk, keresztezzük a légterét. A furcsa lajstromjel hallatán érdeklődve kérdezi repülőgépünk típusát. „Ez egy szuper kétüléses vitorlázógép, 28,3 méter fesztávval és 65-ös siklószámmal” – hangzott a válaszunk. További jó utat kívánt, mi pedig lassan elértük a végsikláshoz szükséges optimális magasságot.
Hatvanhat kilométerről kezdtük a végsiklást, majd beérve a célba, nagy volt az öröm. 18 kilométer per órával sikerül megdönteni a régi rekordot!
Egy kis statisztika a repülésről: átlagemelés 2,4 m/s, 16 termikben emelkedtünk, átlagos siklósebesség 161 kilométer per óra, siklószám 60! Kicsit óvatosak voltunk.
A tervek szerint folytatjuk majd a rekordok javítását, közben készülünk a versenyekre. Május elején Szeged-Szatymazon az LX Navigation Cup versenyen indulunk először.”
Csodamadár hatalmas szárnyakkal, az első rekordok
iho
2015.4.28 16:15
Végsiklás 66 kilométerről! Sebességi és távolsági csúcs a legjobb vitorlázógéppel, ami ma Magyarországon repül.
A száraz tények
2015. április 15-én két új országos rekord született kétüléses kategóriában vitorlázórepülésben. Jelenleg a rekord hitelesítés alatt áll. Laurinyecz Sándor és Borkuti Béla pilóták a Békéscsaba–Pásztó–Mátészalka–Békéscsaba 540 kilométeres útvonalon, deklarált háromszögön távolsági és 119,76 kilométer per órás sebességi csúcsot állítottak fel. Jól vizsgázott az EB28Edition kétüléses vitorlázó repülőgép, amely nélkül nehéz lett volna a csúcsjavítás. Ebben a kategóriában jelenleg ez a legjobb teljesítményű repülőgép, köszönet érte a Borkuti Béla pilótának és szponzornak, aki bérli a repülőgépet.
Az előzmények
És akkor kicsit részletesebben: nemrég számolt be az iho/repülés ennek a remek gépnek az érkezéséről és első repüléseiről Magyarországon: a rendkívül modern, segédmotorral felszerelt, több mint 28 méteres fesztávolságú német konstrukció gyári adatok szerint 65-ös siklószámmal végre igen ütőképes és esélyes repülőgép lesz a nyári őcsényi Vitorlázórepülő Eb-re két magyar pilótának. A helyzet eddig sokszor fordított volt: a tehetséges magyar versenyzők sűrűn kellett, hogy megelégedjenek a maguk nem annyira jó helyezésével, mert a gépük teljesítménye nem érte el az élmezőnyét: most viszont itt van ez a csodamadár, és ahogy sikerül összesimerkednie gépnek és pilótának, annál több lehet a remény a jó szereplésre.
Már korábbi cikkünkben is jeleztük, hogy ez az ismerkedés feltehetően újabb magyar rekordokra vezethet még a verseny előtt: nos íme meg is született az első kettő. Hogy hogyan, arról maga Laurinyecz Sándor küldött beszámolót az iho/repülésnek.
Ahogy a pilóta megélte...
„Már több mint 20 órát sikerült gyakorolnunk az EB28-as típussal. Olyan, mint egy paripa, amit be kell törni, igazi izomgép. Nagy fesztávja, tömege miatt elég lassan lehet táncba vinni a termikekben. Viszont nagyon jól siklik, hatásosan delfinezik.
Borkuti Béla másodpilóta és komputermester a hátsó ülésben bűvöli az LX ZEUS fedélzeti navigációs berendezést és számítógépet, figyeli a korlátozott légtereket és állítja a Mc értékeket az optimális siklósebességhez. Megosztjuk a munkát és jobban oda tudunk figyelni, összpontosítani a feladatunkra.
Ezen a napon már korán kaptuk a híreket, ki milyen távra indul, megnéztük az aktuális időjárási adatokat, termikszámításokat. Csak felszállás előtt dőlt el végleg a tervezett repülés útvonala. Végül a Békéscsaba–Pásztó–Mátészalka–Békéscsaba 540 kilométeres háromszög repülés mellett döntöttünk. Alacsonyról, 1200 méterről indultunk, gondolva arra , ha későn érkezünk, ne legyen több 1000 méternél a magasságkülönbség az indulás és az érkezés között.
Kétméteres emelésekben tempóztunk Pásztó, az első fordulópont felé. Felhőpamacsok alatt delfinezve haladtunk, csak az erősebb emelésekben álltunk meg. Azután a távoli horizonton megjelent a Mátra körvonala. Messziről látszottak a masszív cumulusok a Mátra déli oldalán. 3 m/s-os emeléseket sikerült kikörözni. Pásztó fordulás után kiváltottunk ismét a Mátra déli oldalára, majd a Kékes után egy sötét felhő alól láttunk egy vitorlázógépet felénk haladni magasan. Már tudtuk, hogy jó emelése lehetett, meg is találtuk.
Szép látvány tárult elénk, amikor végigrepültük a Mátra és a Bükk-hegység déli lejtőit. Gyöngyös, Eger és a távolban Miskolc városát elhagyva elértük a Tiszát, Tiszaújváros magasságában. Az időjárás tartva jó periódusait, mi pedig jó siklópályát választva, elérjük Mátészalka térségét, a második fordulópontot. Majd szembe szélbe fordulva, irány az utolsó szár a cél felé.
Debrecen Infónak bejelentkezünk, keresztezzük a légterét. A furcsa lajstromjel hallatán érdeklődve kérdezi repülőgépünk típusát. „Ez egy szuper kétüléses vitorlázógép, 28,3 méter fesztávval és 65-ös siklószámmal” – hangzott a válaszunk. További jó utat kívánt, mi pedig lassan elértük a végsikláshoz szükséges optimális magasságot.
Hatvanhat kilométerről kezdtük a végsiklást, majd beérve a célba, nagy volt az öröm. 18 kilométer per órával sikerül megdönteni a régi rekordot!
Egy kis statisztika a repülésről: átlagemelés 2,4 m/s, 16 termikben emelkedtünk, átlagos siklósebesség 161 kilométer per óra, siklószám 60! Kicsit óvatosak voltunk.
A tervek szerint folytatjuk majd a rekordok javítását, közben készülünk a versenyekre. Május elején Szeged-Szatymazon az LX Navigation Cup versenyen indul
Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon
Márványi Péter
2015.4.4 13:45
A fesztávolság 28,3 méter, a teljesítménye is nagyszerű: magyar pilóták kezében ütőképes gép lesz az EB-n is.
A repülőgépek versenyében a vitorlázó kategória helyzeti előnyben van: az igazi teljesítménygépek hosszú és keskeny (kis húrhosszúságú) szárnyakkal, karcsú törzsekkel épülnek, ráadásul általában fehér színben. Karcsúbb, kecsesebb kreatúrákat elképzelni is nehéz az aviatikában. Ehhez persze jön még egy „trükk”, az, ahogy a mai modern műanyaggépek szárnyai mozognak.
Ahogy nő ugyanis a sebesség, ezek a karcsú, rugalmas szárnyak felhajlanak, és egészen elképesztő látványt kölcsönöznek a suhanó madaraknak. Külön emeli a szépségét az osztatlan, egy darabból készült kabintető. Ez a csodálatos gép, az EB 28 egy német típus, a Binder-féle Flugmotoren und Flugzeugbau alkotása.
A következő gyári fotón méginkább érzékelhető, milyen az, ha egy kétszemélyes repülőgép 28,3 méteres fesztávolságú. A törzs tetején lévő fekete sáv azt jelzi, hogy ráadásul az új és igen hasznos „divatnak” megfelelően ez a teljesítménygép is rendelkezik egy kibocsátható és behúzható motorral. A gép siklószáma 65, vagyis egy méternyi magasságvesztés mellett 65 métert jut előre. Gondoljunk bele, mit is jelent ez: mondjuk ha valaki Dunakeszi fölött valamivel több mint ezer méter magasról siklásba fog, ideális esetben mindenféle emelés nélkül egészen a Gyöngyös környéki Pipishegyi repülőtérre tudna ezzel a géppel elrepülni.
Számunkra külön öröm, hogy egy ilyen gyönyörű géppel fél éven át magyar pilóták is repülnek. Laurinyecz Sándor békéscsabai sportrepülő, a magyar élmezőny egyik jelese mondta el az iho/repülésnek: a bérelt gép Laurinyecz Sándorral és a hátsó ülésben a szponzor és ugyancsak versenypilóta Borkuti Bélával nyáron ott lesz az őcsényi Vitorlázórepülő Európa-bajnokság mezőnyében. Ami a laikus számára is azt jelenti, hogy a legjobb technikát felvonultató szabad osztályban a mi sportolóink végre egy olyan repülőgéppel versenyeznek, amely valóban a tehetségüknek megfelelő pozíciót nyújt nekik, korábban ugyanis sokszor az volt a küzdelem lényege, sikerül-e magyar pilótának a legjobbaklhoz képes gyengébb teljesítményű vitorlázógéppel is bekerülni a dobogóesélyesek közé.
A hosszú szárnyú madarat néhány napja Budaörsön repülte be néhány hazai ász, majd szállítókocsin vitték Békéscsabára. Reméljük, lesz még alkalmunk Őcsény előtt részesülni abban az esztétikai élményben, hogy a levegőben látjuk a jelenleg Magyarországon fellelhető legnagyobb fesztávolságú vitorlázógépet.
wing span |
25,3 m / 28,3 m
|
wing area
|
15,4 m² / 16,5 m²
|
aspect ratio
|
42,3 / 48,4
|
fuselage length
|
9,1 m
|
hight (fin plus tail wheel)
|
1,7 m
|
emty weight with minimal equipment
|
ca. 560 kg
|
maximum ramp weight
|
850 kg
|
wingloading minimum
|
ca. 42,0 kg/m² / 40,0 kg/m²
|
wing loading maximum |
ca. 55,2 kg/m² / 51,4 kg/m²
|
maximum speed
|
275 km/h
|
minimum speed
|
78 km/h
|
minimum sinkrate
|
ca. 0,4 m/s
|
best gliderratio
|
ca. 65
|
Solo engine
|
ca. 60PS
|
FRP-prop Binder BM-G1
|
d 1,6 m
|
rate of climb with engine (according ICAO standard athmosphere)
|
2,5 m/s
|
cruise speed in powered flight
|
max.160 km/h
|
max useable tank capacity (standard)
|
36 ltr
|
Datasheet |
EASA.A.512 EB28 issue 3 |