2012.10.11 19:30
http://iho.hu/hir/vita-budaorsrol-az-mrsz-nek-vannak-tervei-a-felujitasra-121011
==============================================
Körcsarnok másfél millió téglából
Zsiray-Rummer Zoltán
- 2012. október 9., kedd
Rejtett értékek. Nem tudni, mi lesz a pusztuló budaörsi repülőtérrel - a maga korában az egyik legszebb bauhaus épület volt
Budapesten, a XI. kerület legszélén, a város határán néhány fa és a rohadó homlokzata mögé burkolózva áll hazánk építészeti és repüléstörténetének egyik kimagasló emléke: a budaörsi repülőtér idén hetvenöt éves főépülete. Központi csarnokának légiessége, a Bauhaus szelleme még érezhető rajta. Kérdés, hogy valaha felújítják-e. Nyomokban még látható az épület eredeti szépsége
A körépület ma így néz ki.
A hosszas előkészítés után 1935-ben kiírt tervpályázat nyertese megosztva Bierbauer (Borbíró) Virgil és Králik László lettek, egymástól eltérő elképzelésükkel. Amint az Horváth Tamás az Architectura Hungariae című folyóiratban megjelent alapos tanulmányából is kiderül, a ma is látható épület kettejük közös „újratervezésének" eredménye, de leginkább Borbíró eredeti tervére hasonlít.
A harmincas évekre már levetkőzte a felsőbb vezetés az első világháború utáni neobarokk-kényszert, újra megjelentek a modern épületek hazánkban, folytatva azt az utat, amit már az első világháború előtt megkezdtek néhányan. Így történt a budaörsi repülőtérnél is: részben a szoros költségkeret, részben a nemzetközi tapasztalatok miatt Borbíró egy letisztult épületet tervezett. A terület sarkára állított, az út felőli, megemelt felhajtót kísérő bumerángszerű ívet mutató két oldalszárny fogja közre a kör alaprajzú központi részt: innen teljesen más az épület képe, mint a repülőgépek felől. Semmi dísz, csak a tiszta funkció és szerkezet, kívül is, belül is. A Bauhaus odabent még jellegzetesebb. Belépve ma is megkapó a körcsarnok, bár az utóbbi évtizedek átalakításai - amelyek a bauxitbeton szerkezet romlása miatt váltak szükségessé - elcsúfították az eredeti arculatot. Régen a csarnok galériája mintha a levegőben lebegett volna: a karcsú oszlopok nem érintették a mellvédet, egykor üveggel voltak burkolva, amitől még inkább beleolvadtak a térbe. A mellvéden pedig Marsovszky Elemérné fotómontázsa, A repülés élménye volt látható, amelyen európai légi fotók szerepeltek megszakítás nélkül, ezzel is elemelve a mellvédet a tértől. Az egymásra „rakódó" körszeletek följebb is folytatódtak: a tetőn lévő bevilágító is különleges szerkezet, a kettős üvegezés közötti tartóoszlopokkal olyan, mintha lebegne a csarnok fölött.Ma szomorú látványt nyújt az épület, a homlokzat mállik, az egykori irányítófülke elől elbontották a kis erkélyt, belső terét pedig átalakították. A kifutópálya felőli homlokzaton is történtek beavatkozások, mégis: a romlás mögött is ott lapul még az érték, nem véletlenül műemlék, a szomszédos eredeti hangárral együtt.Megkerestük a repülőteret használó Magyar Repülőszövetséget is a testület korábbi vezetései idején történt vagyonvesztés ügyében, valamint, hogy van-e műszaki felmérés a birtokukban. Csütörtök óta nem kaptunk választ.
A repülőtér tulajdonosa a magyar állam, így felkerestük a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőt (MNV) is, hogy megtudjuk, mi az oka a köztük és a repülőszövetség között fennálló véleménykülönbségnek. A vagyonkezelő úgy tájékoztatott, hogy az ingatlan bérlője hét évvel ezelőtt kelt, határozatlan időre szóló szerződés alapján a Magyar Repülőszövetség. A dokumentum rögzíti a havi fix összegű bérleti díjat, valamint, hogy a bérlő saját költségén köteles az ingatlannal kapcsolatos karbantartási munkákat elvégezni.
A vagyonkezelő szerint a szerződésben foglalt bérletidíj-fizetési kötelezettségének ez idáig egyetlen egy alkalommal sem tett eleget a szövetség, ezért a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő számos esetben fizetési felszólítást küldött, tárgyaltak is, ám megegyezés nem született.
A vagyonkezelő felajánlotta a részletfizetési lehetőséget és azt, hogy a megalapozott, számlákkal alátámasztott értéknövelő beruházások értékét elismeri és a következő esedékes bérleti díjakba beszámítja - egyelőre várják a szövetség válaszát.
Kérdésünkre, hogy az MNV-nek mi a terve az épületegyüttessel és a repülőtérrel, a vagyonkezelőnél úgy válaszoltak: hosszú távú hasznosítási konstrukció kidolgozását tervezik. A repülőtér kezelését átadnák olyan szervezetnek, amely a műemlék felújítását kész elvégezni, az ingatlan további felosztásával nem számolva, a repülőtéri funkció megőrzésével. Mint válaszukban írják, érkezett megkeresés a vagyonkezelésbe vételre, az egyeztetések jelenleg is zajlanak.
A megnevezni nem kívánt érdeklődő a repülőtér hosszú távú, egységes kezelésben tartását szem előtt tartva beruházási programtervet készíttetett, amelyet megküldött az MNV-nek is, ám kérdésünkre az érdeklődőt nem kívánták megnevezni.
A hazai repülés történetének jelentős szereplőjét azonban ideje volna méltóképpen felújítani - mielőtt késő lesz. A bauxitbeton ugyanis biztosan nem vár sokáig.
Képek a jubileumi rendezvényről:
Ilyen volt .......
Ilyen ma!!!
A makett készítője Ritter Rudolf.
Az egyik legifjabb "pilótajelölt".
A LI-2-esnek folyamatosan voltak utasai.
Veres Zoltán Európabajnok a bemutatója után.
A PO-2-es és a pilótája sem unatkozott.
Készülhet a következő utas.
Az MRSz főpilótája is "dolgozott".
Leszállás elótt a LI-2-es.
A közönség egy része.
Még több kép és olvasnivaló itt: ---->>>>
http://iho.hu/hir/repteri-napok-repteri-elvezetek-budaors-75-eves-120924
=========================
Hírek m 1 TV.
75 éves a Budaörsi Repülőtér:
http://videotar.mtv.hu/Videok/2012/09/22/20/Benepesult_a_budaorsi_repter.aspx
BUDAÖRSI REPTÉR NAPOK A budaörsi repülőtér átadásának 75.évfordulója alkalmából jótékonysági rendezvény A rendezvény fő attrakciója: az I.Magyar Gliding Air Race (GAR ®) vitorlázó repülő, siklóernyős, sárkányrepülő és ejtőernyős versenyzők részvételével. Budaörs - 2012. Szeptember 21-23. A rendezvény fővédnökének felkérve: Kövér László az országgyűlés elnöke Rendező: GHS Invest Kft - Magyar Repülő Szövetség - Budai Siklórepülő Egyesület A BELÉPÉS DÍJTALAN PROGRAMOK: (az időjárás függvényében a műsor változtatás jogát fenntartjuk) Szeptember 21. 16-18.00 - sétarepülések helikopteren és repülőgépeken - vitorlázórepülő és helikopteres modellbemutató 18.00 A repülőtér átadásának 75 évfordulójára kiállítás megnyitás Meghívott díszvendégek: Orbán Viktor miniszterelnök, Kövér László az országgyűlés elnöke Hende Csaba honvédelmi miniszter Czene Attila sportért felelős államtitkár L. Simon László kultúráért felelős államtitkár Győri Gyula, az NKH LI igazgatója Dr. Hoffmann Tamás, a XI. kerület polgármestere Wittinghof Tamás, Budaörs polgármestere Szponzoraink, támogatóink A londoni olimpia aranyérmes sportolói A magyar sportrepülés világbajnokai 19.00 VIP fogadás sétarepülések a VIP vendégek számára 20.00-tól - Koncertek - No Limit ..és meglepetés vendégek buli éjjel 2-ig
Szeptember 22. 9.00 - modell bemutató, hőlégballon felállítás bemutató, panoráma fotózás a magasból 10.00 - motoros sárkányrepülő ügyességi bemutató 11.00 - légi balett vitorlázó műrepülés 11.30 - oldtimer repülők az égen 12.00 - Kerozin és benzingőz !!! Veres Zoltán műrepülő világbajnok párharca Bánkúti Gábor rallycross versenyautójával 13.00 - ejtőernyős verseny ejtőernyő hajtogatás bemutató 16.00 - sárkányrepülő verseny 18.00 - sétarepülő gépek és helikopterek a levegőben 19.00 - díjátadók - olimpikonok részvételével 20.00-tól - fellép a Beethoven és meglepetés celebek - koncert, buli éjjel 2-ig
egész nap gyermek animációs programok és játszóház 5000 m2-en
Szeptember 23. 9.00 - modell bemutató, hőlégballon felállítás bemutató, panoráma fotózás a magasból 9.30 - motoros sárkányrepülő ügyességi bemutató 10.00 - motoros siklóernyős bemutató 11.00 - harci helikopterek bemutató, ejtőernyős ugrások 12.00 - motoros kötelékrepülés 12.30 - vitorlázórepülő versenyek 16.00 - siklóernyős versenyek 19.00 - díjátadók - olimpikonok részvételével 20.30-tól - Nosztalgia est a Geminivel - koncertek 24 óráig
A rendezvény egész ideje alatt:
A részletes programokról, aktuális eseményekről és a fellépőkről rendszeres tájékoztatást nyújtunk médiapartnereinken keresztül.
|
|
Módosítás dátuma: 2012. szeptember 17. hétfő |
A BUDAÖRSI REPÜLŐTÉR 75 ÉVES.
2012.06.22. 12:12 :: Hamster
Hetvenöt éve, 1937. június 20-án nyitották meg a budaörsi repülőteret, Budapest akkor új nemzetközi légikikötőjét. Ez a hely gyerekkorom egyik fontos helyszíne volt (sajnos csak nézelődőként), és számos érdekessége van. Az egyik az, hogy bár budaörsinek hívják, Budapest XI. kerületében található. A másik, hogy egyáltalán még létezik.
A szűknek bizonyult Mátyásföld (mely tulajdonképpen szintén megvan a mai napig, bár elhelyezkedése miatt hosszabb ideje nem nagyon használják, csak modellezők) leváltására 1936/37-ben építették fel a bécsi vasútvonal szomszédságában a modernnek és reprezentatívnak szánt új repteret. Ez már nem csak egy mező volt, pár csarnokkal a szélén: a pályához tömörítették és alagcsövezéssel víztelenítették a talajt, felépítették Európa egyik legnagyobb hangárját, és - Borbíró Virgil és Králik László tervei alapján - egy olyan utasforgalmi épületet is, mely a modern magyar építészet egyik gyöngyszeme volt:
Sajnos az hamar kiderült, hogy a környező dombok miatt a helyszín nem igazán ideális, ezért már egy évvel később elkezdték tervezni a ferihegypusztai repülőteret - ennek ellenére a háború és az azzal járó bombázások miatt végül még a háború után is egy ideig Budaörs maradt _A_ budapesti repülőtér. 1950 után a katonai, mezőgazdasági és a kisgépes repülésé lett a terep, majd ezután következett az igazi csoda: hogy a rendszerváltás után bevásárlóközpontokkal és irodaházakkal beépített környéken megmaradhatott a repülőüzem, még ha jelentős korlátozásokkal is. Bevallom, 10-12 évvel ezelőtt gyakran előfordult, hogy felszállás közben azon filóztam, vajon nem ez lesz-e az utolsó repülésem innen.
A fennmaradás persze nem lehetett fényes történet, hiszen a létesítményt a bizonytalan jövő miatt (nem lesz belőle öt év múlva lakópark? golfpálya? temető? parkoló egy újabb bevásárlóközponthoz?) messze elkerülte a tőke, pénz nélkül pedig csak az üzemkészség megőrzéséről lehetett szó, a műemlék jellegű főépület felújításáról már nem.
Pedig még így, hogy bizonyos külső teraszrészeket meg kellett bontani a leomlás elkerülése végett, is lenyűgöző helyről van szó. A lentebbi, fogadócsarnokot ábrázoló kép már jópár éves; nem tudom, azóta mi változott, de a fény beengedésén és a kör alaprajzon túl mindig nagy kedvencem volt a különböző úticélokat ábrázoló montázs is, ami körbehúzódik a galéria mellvédjén:
Aki tisztelegni szeretne a reptér előtt, most szombaton (június 23-án) menjen ki oda: a Li-2-essel és Po-2-essel lehet sétarepülni - és ez nem a reklám helye, de miből lehetne méltóbban megtekinteni egy régi repteret, mint egy őshonosnak tekinthető régi repülőgépből? :)
A körépület mekettje.
Horthy Istvánné a repülőtéren 2011-ben.
A repülőtér megyitó ünnepsége.
A megyitóünnepségen részt vevő gépek egy része 1937-ben.
A feljáró
JU-52 Buaörsön.
A körépület aulája.
1962-ben Budaörsön rendezték meg a II. Motoros Műrepülő Világbajnokságot.
Verseny nyitány.
Tóth József világbajnok felkészülés közben.
Kvasz András aviatikus és Katona Sándor versenyző a Világbajnokságon.
A feljáró ma....
... és az épület a repülőtér felől nézve.
Még többet Budaörsről itt:---> http://iho.hu/hir/budaors-75-eves-nem-legbol-kapott-tervek-a-folytatasra-120624
============================
Budaörsi repülőtér
Koordináták: é. sz. 47° 26′ 59″, k. h. 18° 59′ 13″
A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából.
Budaörs |
||||||||||
ICAO: LHBS |
||||||||||
Adatok |
||||||||||
Elhelyezkedés |
Budapest |
|||||||||
Megnyitás |
1937 |
|||||||||
Üzemeltető |
||||||||||
Kifutópályák |
||||||||||
|
||||||||||
A Budaörsi Repülőtér az ország legrégebbi kisgépes nemzetközi repülőtere. Régi, központi épülete 1937-ben épült, ipari műemlék. Ma már főként sportrepülőgép forgalmat bonyolít.
Tartalomjegyzék [elrejtés] |
További adatok
Tengerszint feletti magasság: 126 m
Hívójel: Budaörs INFO
Frekvencia: 124,5 Mhz
Története
A Budaörsi repülőtér megvalósításának igénye először 1931-ben merült fel, azonban a gazdasági világválság miatt csak később, 1935-től kezdődhetett meg az építkezés. A tervpályázat két nyertese Dr. Bierbauer/ Borbíró Virgil és Králik László lettek, a két eltérő tervet a bíráló bizottság egyaránt a legjobbnak ítélte és ezért közös terv készítésére szólította fel őket.[3] A végső tervben végül Bierbauer elképzelése valósult meg inkább, ám sok tervezett elem nem valósult meg főként anyagi okokból, mivel a teljes építkezést mindössze négymillió pengőből kellett megvalósítani.
A kormányzó fia, Horthy István 1937-ben vágta át a repülőtér elkészültét jelző szalagot. A létesítmény a kor igényeinek megfelelő, ám nehezen bővíthető és számos más szempontból is nehezen fejleszthető volta tette szükségessé a Ferihegyi repülőtér építését. A megnövekedett légiforgalom, a nem betonozott és a rövid kifutópályák hamar megmutatták a hely korlátait.[4]
A II. világháború során a légiforgalom szinte teljesen katonai célúvá vált, így a besorozások miatt először a földi kiszolgáló személyzet, a szerelők hiánya kezdett aggasztóvá válni, később azonban már pilótát sem lehetett találni. A háború végére gyakorlatilag az összes budapesti repülőteret lebombázták (a féligkész Ferihegyi-repülőteret is), és a Budaörsi repülőtér maradt a legjobb állapotban, ezért a háború után innen kezdődött a hazai repülés újraindítása. Ideiglenesen ez lett Magyarország nemzetközi repülőtere, a MASZOVLET innen indította újonnan beszerzett Li-2 típusú gépeivel 1946. október 15-én első járatát Debrecenbe, majd első nemzetközi járatát Pozsony érintésével Prágába.
Az újjáépített Ferihegyi repülőtér 1950. május 1. átvette a nemzetközi repülőtér, és a budapesti légiforgalom központjának szerepét, így a Budaörsi repülőteret mezőgazdasági és sportrepülési célokra kezdték használni. Számos érdekes, értékes gép pihen a hangárokban. A rossz kezelés és a gyakorta átgondolatlan átépítések miatt azonban a fő épület állaga leromlott, így a nagyközönség számára nem nyitott. A fő forgalmi épületet 2000-ben ipari műemlékké nyilvánították, így felújítására van remény. Kedvező fekvése miatt azonban több ingatlanbefektető is érdeklődik a terület iránt.
Főbb épületei
Forgalmi épület
Fűtőépület
Hangár
Külső hivatkozások
A Budaörsi Repülőtérhez kapcsolódó linkek
Horváth Tamás építészeti írása a Budaörsi Repülőtérről
Források
1. ↑ Magyar Repülő Szövetség. MRSZ, 2009. április 19. (Hozzáférés: 2009. április 19.)
2. ↑ Budaörs. HungaryAirport.hu, 2009. április 19. (Hozzáférés: 2009. április 19.)
3. ↑ A Budaörsi Repülőtér épületei. budaorsirepter.uw.hu, 2009. április 19. (Hozzáférés: 2009. április 19.)
4. ↑ A Budaörsi Repülőtér története. budaorsirepter.uw.hu, 2009. április 19. (Hozzáférés: 2009. április 19.)