HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY

A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.

Nemrég előkerült képek a Kvasz II. típusú repülőgépről.

kvasz_ii..jpg

kvasz_ii._tpusu_repulogep.jpg

Évszázados repülőmatuzsálem újraépített másolata a Szolnoki Repülőmúzeumban.

kvasz_andras_gepe.jpg


2012.03.21.  A magyar repüléstörténet egyik igazi különlegességével, az eredeti gép 100. évfordulója alkalmából „újraélesztett" Kvasz-I. típusú légi oldtimerrel gazdagodott kedden a Szolnoki Repülőmúzeum - közölte a gyűjtemény munkatársa az MTI-vel.

kvasz_i._repulogep.jpg

Kvasz I. repülőgép.


Magó Károly elmondta: a gépmadarat eddig csupán rövid ideig, 2011 júniusában láthatták az érdeklődők a Tisza-parti megyeszékhelyen, a szolnoki repülés 100. évfordulója alkalmából. Mostantól azonban Hende Csaba honvédelmi miniszter közbenjárásának köszönhetően nem csupán visszatért a városba, de itt is marad a Kvasz-I., miután a kuriózumszámba menő szerkezet a Szolnoki Repülőmúzeum gyűjteményében lelt új, végleges otthonra, ahol nemsokára a látogatók is megcsodálhatják.
A gép történetéről az őrnagy elmondta: Kvasz András száz esztendeje építette repülőjét, amelyet az egyszerűség kedvéért Kvasz I.-nek hívtak. Az 1910-ben elkészült légi jármű egy 1911-ben Rákosmező felett végzett körrepüléssel megnyerte a Sacellary György országgyűlési képviselő által kitűzött 500 koronás díjat.
Megalkotója volt az első aviatikus, aki Szolnokon légibemutatót tartott a közönségnek 1911. november 26-án, a szandai réten. Ezzel beírta magát a város krónikájába, hiszen felszállásától számítják a helyi repülés történetét.
Kvasz András hajdani masináját alkotta újra megépítésének 100. évfordulója előtt tisztelegve Révy László, az oldtimerépítők magyarországi nagymestere.

ha-xca_kvasz_i..jpeg

A másolat - szakszóval replika - sárkányszerkezetét a még fellelhető korabeli rajzok alapján készítette el. Az Anzani-motort - melynek eredetije 1909-ben Blériot repülőgépét is áthúzta a La Manche-csatorna felett - a Közlekedési Múzeum gyűjteményében található példány alapján ugyancsak maga gyártotta újra. A repülő így végül négy esztendő alatt, 2006-2010 között épült meg teljesen önerőből, mintegy 2000 munkaóra alatt.

=================================================


Kvasz András első repülőgépét  megépítette

Révy László

http://www.youtube.com/watch?v=M4lgYDAnp8A&NR=1

===========================

Kvasz András

A „Madárember" az utóbbi évtizedek egyik legszebb, legmegrendítőbb regénye. A magyar repülés hőstörténetéről szól, arról az első csodálatos korszakról, amikor az ember tudásának, és főleg hitének erejével először fölszáll az égre. Olyan emberekről mesél, akik életüket kockáztatják álmaikért. Kvasz András, a "mezítlábas pilóta" vágya nem kevesebb, mint a pestkörnyéki Rákosmező sarából fölrepülni a magasba, a felhők fölé, s vászonból és zongorahúrokból összeeszkábált gépével utolérni a világot: a francia Bleriot-t, az angol, amerikai és német pilótákat, akik mögött ekkoriban már hatalmas és gazdag ipar áll. "Nem csupán hiteles krónika, de vallomás is ez a könyv - mondja az író. - Ebben a regényemben írtam le először, mit jelent nagyálmú embernek és magyarnak lenni. Nem a föld vonzerejét a legnehezebb legyőznünk, hanem azt a valóságot, amely őelőttük is, utánuk is sok hitet és igyekezetet összetört."



madarember.jpg



Életpályája 

Kvasz András sírja BudapestenÚj köztemető: 46/4-1-297/298.

Eredetileg kovácsmester volt, majd technológusi szakképesítést szerzett esti tanfolyamokon. Ezután Budapesten kerékpár- és motorjavító műhelyt nyitott. 1910-től foglalkozott repüléssel: a Rákosmezőn repült. 1911-ben a Rákosmező felett végzett körrepüléssel megnyerte a Sacellary György országgyűlési képviselő által kitűzött 500 koronás díjat. A sikert követően országszerte repüléseket hajtott végre 1911-1914 között. A Magyarország 70 helységében végzett bemutató repülésével nagyban hozzájárult a repülés népszerűsítéséhez. Így például 1914. július 21-én szállt le egy nyitrai mezőn a Kvasz András vezette első motoros repülőgép. (Nyitrán rövidesen repülőtér létesült, ahová azután egy felderítő századot és egy vadász ezredet telepítettek.) Az első világháborúban pilótaként harcolt, gépével együtt fogságba esett. A Tanácsköztársaság alatti szerepe miatt később eljárást indítottak ellene. 1924-től a Mátyásföldi repülőtéren dolgozott előbb szerelőként, majd portásként. 1949-ben mint a békéscsabai repülőtér gondnoka vonult nyugállományba.



Kitüntetései 

  • A Nemzetközi Repülő Szövetség (FAI) kitüntetése (1953)
  • A postaügyi miniszter kitüntetései (1969 és 1973).



Emlékezete 

Lásd még 

Külső hivatkozások 

  • Magyar életrajzi lexikon 1000-1990,
  • Nyitra város honlapja.







Weblap látogatottság számláló:

Mai: 144
Tegnapi: 237
Heti: 1 478
Havi: 5 376
Össz.: 640 457

Látogatottság növelés
Oldal: Kvasz András
HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY - © 2008 - 2017 - harmashatarhegy.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

Adatvédelmi Nyilatkozat

A HuPont.hu ingyen honlap látogatók száma jelen pillanatban:


▲   Itt: harmashatarhegy.hupont.hu - Vatera.hu
X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »