Először kattints ide.
Köszönjük, hogy adód 1 %-át nekünk ajánlottad fel.
Az adófizetők által felajánlott 1 %-ok-ból idén 318,401.- Ft-ot kapunk.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rubik-nap 2: Olimpia, repülés, és a magyarok
Márványi Péter
2012.12.4 12:40
Egyszer volt szám az olimpián, akkor is magyar nyerte. Idén nyáron volt oldtimer olimpia, lesz-e egyszer megint igazi?
A vitorlázórepülés, mint olimpiai sport – elsőre sokaknak meglepően hangzik, de a repülés szerelmesei, különösképp a magyarok számára a dolog egyáltalán nem annyira furcsa. Olyannyira nem, hogy internetes csoportok követelik, szorgalmazzák ezt, különös tekintettel arra, hogy igenis, volt valaha vitorlázórepülő szám az olimpián. És azt a számot először és utoljára egy magyar ember nyerte, saját tervezésű gépével.
A december 1-én Esztergomban rendezett Rubik-nap konferenciáján pedig minderről a lehető legautentikusabb forrásból hallhattunk előadást: az egyetlen olimpiai győztes fiától. Ifjabb Rotter Lajos ráadásul nem is annyira apja fantasztikus repüléséről beszélt, mint inkább azzal lepte meg a konferencia közönségét, hogy létezett idén Angliában a játékok előtt egy vitorlázórepülő olimpia.
Rotter maguknak az olimpiáknak a folyamatába ágyazta be a repülési részt, vagyis hogy miképp alakult ki a húszas években az a koncepció, hogy a „rendes” számok mellett legyenek az olimpián úgynevezett bemutató számok is, amelyekből aztán valamikor kialakulhatnak „normális” olimpiai sportágak. Az 1932-es olimpia idején a repülését hatalmas iramban fejlesztő Németország kérte, hogy 1936-ban Berlinben legyen a vitorlázórepülés az egyik ilyen bemutató szám. A németek vállalták ennek anyagi garanciáit is, és egyben felállították a vitorlázórepülők nemzetközi szervezetét, az ISTUS-t, amely 1935-re hivatalosan is elfogadtatta a berlini versenyt.
Már a nyári előtt a Garmis-Partenkirchenben tartott téli olimpián is volt vitorlázórepülő bemutató, a németek két kiválósága, Hanna Reitsch és Peter Riedel motornélküli műrepüléssel szórakoztatta az ottani nézőket. 1936-ban pedig, mint ezt a magyar repüléstörténet büszkén számon is tartja, Rotter Lajos a Berlin közelében lévő Rangsdorf repülőtérről, saját tervezésű Nemere típusú gépével, 3 óra 53 perc alatt 326,5 kilométert teljesítve Kielbe repült, és ezzel a világrekorddal fölényesen megnyerte az első és utolsó vitorlázórepülő olimpiai számot.
Ha a háború nem szól közbe, egész másképp alakulnak a dolgok, ez is érzékelhető volt a győztes fiának előadásából. A berlini siker után 1937-ben már stabilan bekerült a következő 1940-es olimpia programjába a vitorlázórepülés, de az 1940-es olimpia ismert okok miatt elmaradt: a japánok nem tudták megrendezni az általuk indított kínai háború miatt, Finnország nem tudta megrendezni az ellene indított szovjet támadás miatt. Pedig már nagyban zajlott rá a felkészülés, sőt, sikerült 1938-ban, Sezze Romanóban kiválasztani azt a géptípust, amellyel a mezőny indult volna, mi több, bőven folyt már a gyártása is, ez pedig nem volt más, mint a mai oldtimer kategória egyik legkedveltebb gépe, a Meise.
A háború utáni első, londoni olimpián már nem érvényesülhetett az a német lobbi, amely 36-ra és 40-re programba segítette a vitorlázórepülést, sőt, 1956-ban ezt a sportágat véglegesen törölték a lehetséges bemutató versenyek közül is. Viszont időközben beindultak a világbajnokságok és aztán az EB-k, volt tehát máshol és másképp lehetősége versenyezni a motor nélküli repülés legjobbjainak.
No de akkor hogyan is kerülhetett sor idén mégis egy vitorlázórepülő olimpiára? Maga az újkori olimpia ötlete Couberten báró agyában egy az 1870-es években egy Much Wenlock nevű britanniai kisvárosban tartott amatőr versenysorozat nyomán pattant ki. Nos az idei olimpia előtt itt rendeztek ennek emlékére amatőr olimpiádot. Ennek részeként pedig, Much Wenlock közelében, a brit oldtimer repülés egyik szervezete, a Vintage Gliding Club szervezett a helyi Midland Gliding Club segítségével vitorlázórepülő olimpiát: negyven versenyző gyűlt össze rá és repült Meisékkel illetve ugyancsak faépítésű K-6-osokkal.
A Long Mynd repülőtéren tehát oldtimer kiadásban megvalósult a vitorlázórepülő olimpia. Node mennyi az esélye annak, hogy – mint azt a közösségi oldalak csoportjai is kezdeményezik – megint legyen igazi olimpiai sport a vitorlázórepülés? Rotter Lajos szerint elsősorban cseh és magyar repülőkörökben van támogatottsága az ötletnek, amit először el kellene fogadtatni a Nemzetközi Repülőszövetséggel. Ami, tekintve, hogy az FAI is egy igen színes szervezet, önmagában sem könnyű feladat. Aztán ha az FAI-ban megszületne az egyetértés, a szövetség el kellene, hogy fogadtassa a nemzetközi olimpiai mozgalommal az ötletet. Végül ezután következne az igazán nehéz feladat, egy szabvány vitorlázó repülőgép elkészítése, elfogadtatása majd legyártása 60-70 példányban: nos ez az, ami a mai gazdasági körülmények között irreálisnak tűnik.
Érdekes mód az előadás után beszélgetve a krónikásnak az volt az érzése, hogy vannak a vitorlázórepülő olimpia ügyében optimistább résztvevők is magánál az előadónál. Többen ugyanis azt mondták: szép eszme, hogy a pilótatudás érvényesülése érdekében egyetlen típussal, szabvány gépekkel versenyezzen minden résztvevő. De ha ez nem megy, a vitorlázórepülő világ ma már nagy gyakorlatot szerzett abban, hogy a versenyeken handicap pontrendszerrel egyensúlyozza ki a gépek közti technikai különbségeket. Persze voltak pesszimistábbak, akik viszont azt mondták, azért az idei világbajnokságon is a legújabb és legfejlettebb típussal érték el a győzelmet a nagykategóriában.
Nos, a vita folytatódik, de mind az előadás, mind a közösségi oldalak vitái azt jelzik, hogy a légisportok művelői mindenképp szeretnének valamiféle szélesebb sávot a közönséggel való találkozásra, több esélyt arra, hogy a repülősportok népszerűsége nőjön. És ez különösen érdekes kérdés itt, Magyarországon, ahol a légisportok sokkal több világsikert hoznak, a magyarok sokkal több győzelmet aratnak, mint mondjuk a nemzeti sportnak kikiáltott fociban, de elismertségük és támogatottságuk még töredéke sincs annak, amit más ágak kapnak. Az, ahogy a magyar repülők ennyire intenzíven foglalkoznak az olimpia gondolatával, az egyik legjobb indikátora annak, mennyire szeretnének kitörni az itthoni relatív elszigeteltségből, és persze a sportrepülés rendkívül rossz anyagi helyzetéből. Álmodozhatunk az olimpiáról: azonban az idei év egyik szomorú momentuma volt, hogy világbajnokunk anyagi okok miatt nem jutott ki a 2012-es texasi vitorlázórepülő világbajnokságra.
===================================================
A MALÉV FLOTTA EGYETLEN VEZÉRHAJÓJA ÚJRA FELSZÁLL
jelenleg az egyetlen zászlóshajó a MALÉV flottából, ami még mindig repül, ráadásul a MALÉV színeiben.
A Goldtimer Alapítvány, aki a gépet felújította, és üzemképessé varázsolta, az idei 20. születésnapja alkalmából 2012. 04. 22-én nyílt napot tart a Budaörsi Repülőtéren. A délelőtt 9 órától kezdődő programok stílusosan az old timer repülés, és közlekedés jegyében fognak telni, egy veterán autó flotta felvonulással, és a legendás LI-2 és a még régebbi PO-2 repülőkön tartott sétarepülésekkel tarkítva.
A sétarepüléseken bárki újra felidézheti a nemrég elveszített élményt, egy igazi, még megmaradt MALÉV gépen történő utazással, a Dunakanyar, és a Budapest menti tájak madártávlatból való megcsodálásával. A programokra reggel 8 órakor a Népligettől stílusosan egy 31-es Ikarusz busz fogja szállítani a retro szerelmeseit. (A buszra a zsaludek@yahoo.comemail címen lehet helyet foglalni).
A PO-2 repül. (Talán ez is egyetlen repülőképes darab a világon.)
A HA-LIX lajstromjelű - a világon az egyetlen repülőképes - LI-2 típusú repülője
A szervezők szeretettel várnak minden érdeklődőt 9 és 16 óra között, a Budaörsi Repülőtéren. A belépés díjtalan.
Még több kép és olvasnivaló ......
http://iho.hu/hir/a-huszeves-goldtimer-es-az-o-orokifju-li-2-ese-120415
Ez az Ikarusz busz várja az uzasokat a Népligetnél.
=============================
Spitzerberg
A magyar tábor a zászlóval
Cimbora és Kranich egymás mellett
A Cmbora hátulról
Áthelyezhető ólomsúly a farokrészen
RF-5 szép vonalú masina
PIK-5 C vitorla
Szép vonalú szárny repülésre kész..
Plüss potyutas a szárnydúcon. Ezzel is repült.
Zögling a hangárban. Épnek látszott, nem tudjuk, hogy miért nem repült.
A Bücker Jungmann is a hangárban pihent.
Bocian az MSE által gyártott szállítókocsiban. Készűlődés haza.
Sokunk által kedvelt Mucha.
===========================================
Hölgyek Urak Sportrepülés után érdeklődők!
A Londoni székhelyű, de nemzetközi repülő klub (A VINTAGE GLIDER CLUB) minden évben máshol megrendezi az
OLDTÍMER RALIT.
A rendezvényeken 60-70 csodálatosan felújított repülőgép szokott repülni!!
Az idén nagyon közel Ausztriában tartják július 28-tól augusztus 7-ig.Hegyeshalomtól Nickelsdorf - Spitzerberg repülőtér kb. 20 kilométer
Augusztus 6-án szombaton saját költségen meglátogatjuk a sok-sok repüléssel járó rendezvényt. Belépődíj nincs.Indulás a Bicskei klubtól reggel 6.30-kor /Bartók 2./ gépkocsikkal, autópályán.Első megállás a Tatai Shell töltőállomásnál kb. 7.15-kor. Csatlakozókat várunk.
Este indulunk vissza. Fényképező gépet hozzatok! A szerencsésebbek talán repülhetnek is.
Üdvözlettel a viszontlátásig: Jávor Géza
===============================================
Ajánlom mindenkinek
Chris Wills összeállítását! http://www.scalesoaring.co.uk/Uploads/ChrisWills.html
OldTimer mozgalom.
Kezdő repülő koromban, a hatvanas években nem nagyon értettem, miért kell a repülésből kivont gépeket összetörni, megsemmisíteni. Oktatóim főtitkári utasításra hivatkoztak Mivel volt elég gépünk, senkinek sem hiányoztak az elpusztított gépek. Múzeumi példányra, megőrzésre nem gondoltunk akkoriban. Magánrepülőgépe pedig senkinek sem lehetett ebben az időben a szocialista országokban.
Hasonló volt a helyzet Angliában is. A forgalomból kivont fagépeket megsemmisítették. Ez ellen lépett fel
Chris Wills
a hetvenes évek elején. Maga köré gyűjtötte hasonló hagyományőrző gondolkodású repülőket, és 1972-ben megalapították az Oldtimer Vitorlázórepülő Klubot (angolul VGC).
Célkitűzésüket érdemes szó szerint idézni:
„A történelmi és régi vitorlázó repülőgépek megőrzésének, helyreállításának és repülésének nemzetközi elősegítése, az ezekre vonatkozó információk gyűjtése, megőrzése és közreadása; a vitorlázó repüléssel kapcsolatos dokumentációs és tárgyi emlékek elhelyezése és megőrzése; együttműködés és kapcsolattartás az állami szervekkel és más érdekelt szervezetekkel a tagság legmegfelelőbb érdekvédelmének biztosítása érdekében; általában minden olyan tevékenység, amely hozzájárulhat a VGC célkitűzéseinek eléréséhez."
Az angol Oldtimer klub 1973-ban tartotta első, de nagyon eredményes „Régi Vitorlázógépek Nemzetközi Találkozóját". Ezen számos vitatott kérdést vetettek fel, például, hogy lehet-e 10 évesnél öregebb faépítésű gépekkel biztonságosan repülni. Hamar bizonyítást nyert, hogy megfelelően felújított és karbantartott gépekkel feltétlenül lehet. Egyre emelkedik a nyilvántartott, 50 évesnél is idősebb gépek száma, melyek repülőképesek, a repülés kedvelőinek legnagyobb örömére. Évente rendeznek összejöveteleket, amelyek a kezdeti szóbeli értekezésekből hamarosan átváltottak valódi repülőtalálkozókra.
Fennállásának több mint 30 éve alatt 1500 fölé emelkedett a klub taglétszáma, gépparkja is jelentősen növekedett. A világ számos országában vannak tagjai, több hasonló célú szervezet alakult világszerte. 1982-ben a Nemzetközi Repülő Szövetség a VGC Oldtimer mozgalomban kifejtett hasznos tevékenységét kitüntető diplomával ismerte el, melyet az angol trónörökös, Károly herceg adott át a klub elnökének.
Ma már az egykori szocialista országok repülői is bekapcsolódtak a mozgalomba, így egyre bővül a ralik helyszíne. Sajnos, az idő eljár mind a repülőgépek, mind pilóták felett. Csakhogy amíg egy repülőgép folyamatos gondozással „életben tartható", ez nem mondható el tulajdonosáról. Minden ralin elbúcsúzunk valakitől, aki már nem lehet közöttünk. Sokan már fiaikkal jönnek, akik átveszik a stafétabotot szüleiktől.
Néhány éve a nemzetközi rali előtt pár héttel - rendszerint más helyszínen- 4-5 napos, úgynevezett elő rali is megrendezésre kerül.
Hazánkból elsőként Mitter Imre vett részt OT találkozón 1978-ban, Franciaországban, a Brienne-le -Chateau-i 6. ralin járt turistaként. Tulajdonképpen innen datálható a magyar Oldtimer mozgalom kezdete. Imre élménybeszámolói alapján összefogtak a régi gépek szerelmesei. Első igazi teljesítményük a 11. rali megrendezése volt Farkashegyen 1983-ban. Ezen a találkozón számos ország pilótái vettek részt 43 géppel. Hazánk az új építésű Vöcsökkel nevezett be. A ralik történetében ez volt az első, szocialista országban tartott találkozó, amelyre mindenki nagy érdeklődéssel készült. A vendégszeretet, a jó repülő idő, a szép környezet minden politikai ellentétet feledtetett. A rali után az MHSZ keretében megalakult az Oldtimer szakbizottság. Ettől kezdve egyre több ralin vettek részt magyar pilóták, a későbbiekben már repülőgéppel is. Mára már több vitorlázógép került felújításra, (Cimbora, Június 18, Super Futár, Fóka-5, stb). Révy László egy Zöglinget épített szabadidejében, mellyel több ralin részt vett. A rali rendezésének jogát nem könnyű megszerezni. Hazánk 3 alkalommal részesült ebben a dicsőségben: 1983., 1989. és 1996-ban.
Révy László - jobbszélen - által épített új Zögling. "Ülésében" Besenyei Péter.
A PO-2 indítása.
Fauwel csupaszárny. Farkashegyen is repült 1983-ban.
A kecses vonalú Minimoa.
"NÁDI" Ziermann Attila gépe Burg-Feuersteinben.
A Cimbora kétüléses vitorlázórepülőgép 1950 végéig volt használatban.
Lovaglóülésben. Így jobb a kilátás.
Az új Cimbora a MÉM Repülőgépes Szolgálat tanműhelyében épült Dr Takáts László irányításával. A gép építését szemmel kísérte tervezője id. Rubik Ernő.
1984-ben vett részt először Hollandiában az OldTimer találkozón Kilián István és Dúzs István pilótákkal.
A képen Dúzs István egy szakszóval rendelkező holland pilótanővel.
Állítólag 2.000 m-en a sötét felhő harangjában tekertek.
Amikor MHSz központi intézkedésre a PO-2 típusú motoros repülőgépeket meg kellett semmisíteni, akkor Kaposváron Császár Károly repülőtérparancsnok megszegte a "parancsot" és eldugott egy PO-2-es repülőgépet A megsemmisítési jegyzőkönyvet persze beküldte a központba. Így tudtuk eddig!!!!!
Nemrég Jávor Géza hiteles elbeszélése szerint a PO-2 típusú repülőgépet Sztálinvárosban (ma Dunaújváros) rejtették el Ráczkevy Bélával együtt. Ők küldték be az MHSz központba a megsemmisítési jegyzőkönyvet. Később került a gép Császár Károly "háziőrízetébe".
A MÉM Repülőgépes Szolgálat újjáépítette a repülőgépet és azóta járja a repülőnapokat, bemutatókat.
A megépült vitorlázógépek példáján fellelkesülve Császár Károly, aki kezdettől fogva részt vett a hazai mezőgazdasági repülésben mint pilóta, és ekkor már a kaposvári üzemegység igazgatója volt, elhatározta egy megmaradt Po-2 repülőgép repülőképes restaurálását. A farkashegyi műhellyel való együttműködés eredményeképpen az 1984-es repülőmajálison szerepelt először a Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő és üzemeltetésre kölcsönadott Polikarpov Po-2. Az akkor Európában egyetlen repülőképes Po-2 1985-ben Svájcban mutatkozott be nemzetközi rendezvényeken olyan sikerrel, hogy azóta minden esztendőben legalább egy, de néha több nemzetközi bemutatón vett részt nagy sikerrel.Császár Károly 1986-ban a budaörsi repülőnapon bemutatóját befejezve szívinfarktus következtében még a levegőben meghalt és a gép ülésében a halott pilótával a repülőtér mellett "önmagától" leszállt. A keletkezett sérüléseket kijavítva 1987 óta a legtöbbet szereplő és legnépszerűbb magyar oldtimer repülőgép. Ebben persze szerepe van a típus történetének is, hiszen az 1927-ben Polikarpov által tervezett repülőgép 1928-tól az 50-es évek közepéig a Szovjetunió standard motoros iskolagépe volt, de a második világháborúban futár és sebesültszállító változatai mellett éjszakai könnyű bombázó feladatkört is ellátott. Ez utóbbi feladatkörben a női személyzettel repülő bombázóalakulatok váltak ismertté, hiszen ilyen a többi hadviselő fél légierejében nem létezett. A háború után az akkor induló mezőgazdasági repülés alaptípusa lett, bár a faépítésű vászonborítású gép számára ez meglehetősen mostoha feladat volt, mégis jól megállta a helyét.
Magyarországon 1946-tól volt használatban ez a típus, előbb mint légitaxi, később mint katonai futár és gyakorlógép, de az ötvenes évek közepétől már a sportrepülésben szolgált vitorlázó vontató és ejtőernyős ugrató gépként. A Magyarországon üzemelő több mint húsz darab gép zöme lengyel gyártású volt, mint a meglévő gépünk is, mely 1954-ben épült.
Néhány Po-2 1954-től Magyarországon a kezdődő mezőgazdasági repülést szolgálta 1960-ig, amikor a korszerűbb típusok kiszorították e feladatkörökből. A többi gép 1968-ig volt használatban a sportrepülésben, majd a selejtezésüket követően két példány kivételével megsemmisítették őket. Ezek egyike került felújításra és repül mind a mai napig, a másik a szolnoki Katonai Repülési Múzeum kiállításán látható.
Ez a PO-2 példány Slovenski Gradec repülőterén szolgál.
Feltűnő, hogy olyan mint az új, mert nemrég újjították fel.
Ahol lehet vászon helyett lemezzel, de valószínű, hogy
fa rétegelt lemezzel is.
============================================
Képek a nyitrai OldTimer találkozóról. 2007. augusztus
Hols-der Taufel.
Sikeres volt a Cimbora.
Kranich "szemből-szembe".
100 éves sportrepülő
Ventúri cső a Kranichon.
Egyszeméles gépmozgatás.
Tükröződés.
Orlik.
Kétszemélyes motorbicikli.