Vakegér vontat az 1980-as években viselt színekben
2013. március 13-án kaptam a hírt, hogy a 119296 gyári számú, HA-SBNlajstromjelet viselő PZL-101 Gawron típusú repülőgép március 10-én, vasárnap elbúcsúzott otthonától, a hármashatárhegyi repülőtértől, hogy hamarosan útnak induljon új hazája, Fehéroroszország irányába, ahol az elmúlt két év javarészt hangárban töltött időszaka után talán ismét több időt tölthet a levegőben. Két társával, az elmúlt éveket a hajdúszoboszlói hangárban átbúsuló, HA-SBI és az öt évet Gödöllőn töltő HA-PZL lajstromjelet viselő géppel együtt távozik az országból. Egy negyedik Gawron, a szegedi HA-SBD már 2012-ben búcsút mondott hazánknak, és Oroszországban folytatta pályafutását.
“Vakegér” 1969-ben látta meg a napvilágot a lengyelországi PZL gyárban, ahonnét egyenesen hazánkba vezetett az útja, és az MHSZ kötelékében kezdte meg szolgálatát, mint akkoriban a legtöbb magyar repülőgép.
1975. december 3-án kis híján véget ért a pályafutása, amikor Budaörsről útban Esztergom felé a pilótával és három utassal a fedélzetén a Pilisben sziklának ütközött és összetört. A totálkáros gépet selejtezni akarták és kis híján törölték a lajstromjelét is. Szerencsére Sajti János közreműködésével és az akkori MÉM RSZ vezetőinek támogatásával nem kevés munka révén sikerült megmenteni a gépet, így miután a MÉM RSZ műhelyében újjáépítették, Hármashatárhegyre került vontatógépnek a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület kezelésébe, ahol egészen a legutóbbi időkig szolgált. .
A gép totálkáros lett, személyi sérülés nem történt. Az MHSz ki akarta vonni a lajstromlistából véglegesen. Hazajött szabadságra Lengyelországból Sajti Jancsi klubtagunk és kérdezte: A hatóság törölte már a lajstromból? Még nem hangzott a válasz. Akkor ez a gép még fog repülni! Telefonok sora következett az MHSz mindentudó Kiss Laci bácsijához: Laci bá. ne sürgesd a lajstromlistából való törlést a hatóságnál. Megértette.
Mandl Ernő bácsi, Farkas László főig. Magyar Bálint Dr Takáts László a MÉM Repülőgépes Szolgálat vezetői támogatták a gép újjáépítését. Ők és Kiss Laci bácsi összeadták a szükséges alkatrészeket és fődarabokat. Az MHSz főmérnöke ragaszkodott ahhoz, hogy a megrogyott acélcső törzset a gyártóműben "kell" megjavíttatni, mert ott van hozzá sablon. Kivitték, majd "megjavítva" visszahozták. A MÉM RSz műhelyében Magyar Bálint repülőmérnök irányításával elkezdődött a gép újjáépítése. Már csaknem kész állapotban volt, amikor a törzs javított első részére fel akarták szerelni a motor burkolólemezeit. Nem stimmeltek, mert a gyártóműben elméretezték a javítást. Magyar Bálint kiadta az ukázt, hogy nem kell visszavinni a PZL gyárba, hanem mi megjavítjuk. Az MHSz ezt követően a Határhegyi Klubnak adta a Novembert.
A többi itt:http://www.sarmasi-zoli.hu/leszejovojuk/bucsu-vakegertol/