HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY

A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.

Ég és föld bajnoka

2013. február 17., vasárnap

                                        Kaszala Károly

az a fajta nagyvilági sportember volt, amilyen ma nem létezik. Motoron, autóval, de legfőképpen repülőgéppel óriási sikereket aratott, de nőügyei, meredek egyéb ügyletei is messze földön híresek voltak.

A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk. Fogadják szeretettel ezeket, amelyek közül a jelenlegi egy eredetileg 2003 márciusában megjelent írás.

Motorsportunk színes világából Kaszala Károly háborús múltjával, hőstetteivel, tábori és vadászpilóta-győzelmeivel emelkedik ki. Az első világháború után több pilóta lett autó- és motorversenyző, például Almásy László, Bíró Jenő, Csermely Károly, de Kaszala Károly teljesítményét megközelíteni sem tudták.

Kaszala Károly a Felvidék szülötte, Nyitrán 1894. február 20-án született. Itt végezte iskoláit, géplakatosnak tanult, egyes adatok szerint rövid ideig Berlinben is. A repüléssel az országot járó-repülő Dobos István, Prodám Guido, Kvasz András rákosi aviatikusokon keresztül került kapcsolatba, akik bemutatóikkal mágnesként vonzották a fiatalságot Rákosra, a magyar repülés bölcsőjéhez.

1914-ben, a háború kitörésekor Kaszalát behívták katonának, és az alapkiképzés után önként jelentkezett repülőiskolára a Monarchia pilótaképző központjába, Aspernbe. Itt Fekete Örs századában kapott kiképzést felderítőgépeken. Pilótaigazolványát 1915. október 7-én a magyarok közül huszonharmadikként kapta meg. Az orosz fronton a 14., majd az 1. Repülőszázadban repült Godwin Brumowsky főhadnagy megfigyelővel. 1915 karácsonyán a Monarchia pilótái közül elsőként sikeres éjszakai repülést hajtott végre.

 kaszala_karoly_albatros_d_iii_gepevel_1917-ben.jpg

A Mo­nar­chia K.u.K. pi­ló­tá­ja. A 41. J. szá­zad­nál re­pü­lő Ka­sza­la Ká­roly Albat­ros DI­I­I gé­pé­vel 1917 nya­rán (Fo­tó: Wink­ler Ae­ro arc­hív)

Kaszala Károly a Farman gépekkel repülő oroszok felett négy légi győzelmet aratott, amiért 1916-ban a Monarchia első vadászgépére, a Brandenburg KD-I-re kapott átképzést. Mint őrmestert vezényelték az olasz frontra a Brumowsky vezette 41. J. vadászrepülő századhoz. Itt, a Piave és az Isonzo felett már olasz, angol és amerikai pilótákkal kellett megküzdenie, öt légi győzelmet aratva felettük.

E megemlékezésnek nem célja Kaszala légi győzelmeinek felsorolása, ezeket az osztrák(!) repüléstörténeti irodalom pontosan tárgyalja. Győzelmei közül egyet kell kiemelni, melyet az olasz ász, Baracca kapitány (34 légi győzelem) felett aratott, akit fölényes repülőtudásával lelövés helyett leszállásra kényszerített. Nyughatatlanságára és vakmerőségére jellemző, hogy szabadságát nem Nyitrán, hanem a szerbek ellen harcoló öccsénél, a déli fronton töltötte, ahol a lövészárkokon átmászva a szerb parancsnok térképeivel és légi felvételeivel tért vissza öccse parancsnokához.

A Monarchia legkisebb repülőszázadát a 41. J-t 1917-ben képezték át az ÖFFAG-Albatros D III-as típusra. Kaszala Károly gépére ekkor festették fel a fehér üstököst, melynek tisztaságához a háború végéig hű maradt. Tiszthelyettesi rangban tért meg a háborúból, amelyben több mint négyszáz alkalommal végzett ellenség feletti repülést, 72 légi harcban vett részt, 14 légi győzelméből 9-et igazoltak.

Két arany nagy vitézségi érem, három ezüst vitézségi érem, négy bronz és a II. osztályú Porosz Vaskereszt lettek a kitüntetései. A „szárnyas ember”, ahogy a lapok nevték Kaszala Károlyt, a háború után egy öreg, szíjhajtásos 6/7-es Puch motorkerékpárral körülmotorozta Nagy-Magyarországot.
1918 őszén Kaszala Károlyt beválasztották a pilóták bizalmi testületébe. Ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a Köztársaság elnöke, gróf Károlyi Mihály vele küldte el üzenetét és félmillió koronát repülőn Kövess táborszernagynak Lévára, 1919 elején.

Az őszirózsás forradalom után híven szolgálta Magyarországot a Tanácsköztársaság alatt is. Május elsején „plakátot ragasztott” az égre, s a Margitsziget felett repülőbravúrokkal szórakoztatta az ünneplőket. A Vörös Hadseregnek május végére sikerült a román királyi csapatokat visszaszorítaniuk a Tiszántúlra, Felvidéken pedig a cseheket. A harcokban repülőink is érdemeket szereztek, köztük Kaszala Károly felderítőrepüléseivel, az ellenség hátországának zavarásával tüntette ki magát.

1919 nyarára Kaszala Károly pilótatársaival a Nemzeti Hadsereg kötelékébe lépett. A volt császári és királyi repülőknek a Monarchia széthullása után mellőzés jutott osztályrészül, sokuknak a megélhetés és a repülés utáni vágy vándorbotot nyomott kezébe, hogy hazájuktól távol próbáljanak szerencsét. Számosan mentek cirkuszi és légi akrobatának Amerikába, kiképzőnek Európa háborútól megkímélt országaiba, berepülőpilótának, vagy az alakuló polgári repülésben próbáltak elhelyezkedni.

Kaszala Károly a kalandot választotta, és maradt. Amikor az antant hatalmak jóváhagyásával a román hadsereg egységei szállták meg Magyarországot és kifosztották az országot, Kaszala Károly a szabadcsapatok tagjai között küzdött. Emlékezetes tette, amikor a Kecskemétre küldött román fegyverszállítmány utolsó vagonjait lekapcsolta, és Lajosmizsénél a szabadcsapatok a román őrséget lefegyverezték.

Meg nem alkuvó jelleme, szókimondása, csomagolatlan véleménye nem árult el diplomáciai hajlamot. Mint a tettek embere, a hanyatlófélben levő repülés megsegítésére bravúrosan rövid idő alatt száz előfizetőt szervezett az Aviatika című lapnak. 101-ediknek Pestre látogató egykori parancsnokát, a Monarchia ászát, (35 légi győzelem) Godwin Brumowsky századost.

Ezután Gombos Gyula főhadnagy sofőrjeként járta az országot és agitált a repülésért, de ez nem elégítette ki az örökösen tettre vágyó Kaszalát. A Millenárison kerékpáron és motorkerékpáron versenyzett. Elsők között nevezett a KMAC által 1920. október 24-én rendezett Sváb-hegyi versenyre, két kategóriában is.

A kéthengeres Indiannal a szokatlan pályán, az útkaparóháznál kicsúszott és időhátrányba került, amit már nem tudott behozni. A kölcsönkapott Puch autóval sem ért el helyezést. Sportszeretetére jellemző, hogy nélküle kevés motor- és autóversenyt, repülőnapot rendeztek. A Sváb-hegyi verseny után a Rákosmezőn rendezett, háború utáni első repülőnapon vett részt november 7-én.

Az 1921 nyarán bevezetett repülési tilalom és az azt követő rombolás tönkretette megmaradt repülőgépgyárainkat, reptereinket, repülőgépeinket. Csak elgondolni tudjuk, mit érezhetett Kaszala Károly, amikor Mátyásföldön is szétfűrészelték a pilóták jelképenek számító propellereket. Indian gépén újból szerencsét próbált a második Sváb-hegyi versenyen. 1921. október 9-én a második helyre hozta a nehéz motor az ezresek között.

A következő év sem bővelkedett repülőeseményekben a kíméletlen győztesek, az antant hatalmak Ellenőrző Bizottságának jóvoltából. Pozitívum volt a József Nádor Műszaki Egyetem Repülő Egyesületének megalakulása 1922. október 22-én. A Sváb-hegy vonzotta Kaszala Károlyt, ahol vég nélküli harciasságát, vakmerőségét, rátermettségét kiélhette. 1922. október 8-án újból egy ezres Indian nyergében indult, amelyet gazdája, az európai hírű autóversenyző, az osztrák gróf Alexander Kolowrat adott kölcsön, mivel hős pilótánk a sajátját elzálogosította. Azzal első győzelmét aratta a Sváb-hegyen, és ezzel a hegy legyőzői közé lépett.

1923-ban a repülésben szerzett érdemei elismeréseként az MSrE oktatójának és berepülőpilótájának nevezték ki. A magyar repülés legjobbjai kerültek ki keze alól, sorozatban repülte az Egyesület jobbnál jobb gépeit. A nehezen lazuló repülési tilalom a polgári légiforgalmi vállalatok alakulását segítette elő. Az ajánlott pilóták között Kaszala neve is felmerült, de bravúroskodása vitathatatlan repülőtudása mellett is ellene szólt. A Sváb-hegyen, október 7-én starthoz állt Horthy István is az 500-as Triumph-jával, ezzel a csökönyös motorral, amely első gazdáját sem becsülte. Kaszala nevét az „indultak még” kategóriában sem találjuk.

Igazi fordulatot a magyar motorsportban, sportrepülésben és Kaszala Károly életében csak 1924 hozott . A mindig pénzhiánnyal küszködő MSrE kétéves munkával elkészítette első repülőgépét, a „Mama kedvencét” (Lampich Árpád, gróf Thorotzkay Péter). Kaszala Károly is a kis gép berepülőpilótái között volt Albertfalván, március 8-án. Motorversenyeink száma megszaporodott és színvonaluk nőtt, elsősorban az első magyar TT megrendezésével. Május 4-én Kaszala az osztrák Dierttel párban elsőként startolt. A tizenkettedik körig a negyedik helyen futott, de a nehéz Henderson nem bírta a megterhelést, motorosa feladta a versenyt.

A hazáért tett szolgálataiért, első világháborús hőstetteiért augusztusban Horthy Miklós kormányzó Kaszala Károlyt vitézzé avatta. Vitézi előnevéül szülőföldjéről Oszlányt választotta. A Vitézi Rendbe való felvételéhez magas kitüntetései adták a legjobb ajánlólevelet. Barátság fűzte a motorkerékpár-kereskedő Majláth Mihályhoz, akinek oldalkocsis 350-es Triumph-ján állt starthoz szeptember 28-án a Sváb-hegyen. Utasa a szakíró Farkasházy Tibor, akivel megnyerték osztályukat, jobb időt futva, mint a nagy Indian gépen induló bécsi Trnkoczy! Az Autó című szaklap a „vadmenő” vitéz Kaszala Károlyt az első tíz magyar motorversenyző közé sorolta 1924-ben.

A KMAC jubiláris évében az Osztrák Motorsportszövetséggel közösen, 1925 húsvétján rendezte a Filius túrautat. A fellobogózott Győrből induló versenyen vitéz Kaszala Károly a Majláth cég 350-es Triumph-jával indult, utasa barátja, a repülőgép-tervező Lampich Árpád volt. A start előtti este nevezett a TTC száz kilométeres versenyére, és az 1300-as Hendersonnal is a negyedik legjobb időt futotta. Az újonnan indított kategóriában indult a 175-ösök között május 17-én, a II. Magyar TT-n a Majláth cég 175-ös Francis Barnettjén, és a harmadik helyet szerezte meg a 140 kilométeres távon. Ebben a kategóriában győzött először Méray Horváth Lóránt Méray motoron.

A Millenáris után a második fapályás kerékpárstadionunk Újpesten épült meg 1925 áprilisában, ahol motorversenyeket is rendeztek. Így írt az Autó: „Az eddigi versenyek hőse feltétlenül vitéz Kaszala Károly (Scott) volt. Ez a hihetetlenül merész és kitűnő technikával bíró menőnk legutóbb 10 ezer méteres versenyét repülőstarttal 5:51,7 másodperc alatt futotta, ami 102,348 km/h pályarekordnak felel meg. Ugyanekkor egyes körei a 14 másodperces sebességnek felelnek meg, s ez Kaszala szerint még fokozható is némileg!”

A pályabajnokságok között 1925. szeptember 4-én fontos dátumhoz értünk a magyar repülés történelmében, mert ezen a napon repülte be az MSrE L2-es (Róma) gépét vitéz Kaszala Károly. Ez az a gép, amely vele is oly sok dicsőséget szerzett repülésünknek.

Dr. Szelnár Aladár KMAC főtitkár serlegét nyerte szeptember 13-án a pályabajnokságon. A Sváb-hegyi verseny startjáig (szeptember 27.) sikerült összekülönböznie a Majláth céggel, így Röck István, a KMAC egyik igazgatója szerzett neki kölcsönmotort, egy vízhűtéses Scottot. Az 500-as motorral a tréningen bukott, és mindkét kezén megsérült, ám így is egy első és egy harmadik helyet szerzett a versenyben.

 

Az 500-as Maj­láth-Triumph nyer­gé­ben az olasz Gio­van­ni Cocchi­val ví­vott meghí­vá­sos motorverseny után az UTE sta­di­on­ban 1926 nya­rán (Fo­tó: AMS)

Tovább szaporodtak motorversenyeink, főleg a hegyi versenyek. A János-hegyen, a Gugger-hegyen, sőt a régi Erzsébet királyné úti ügetőpályán is rendeztek látványos motorversenyeket. Kaszala Károly nagy feltűnést keltett az első Ügetőpálya-versenyen, ahol gentlemannek kiöltözve jelent meg, keménykalapban, zsakettben, sétapálcával – témát adva a jelenlévő újságíróknak.

A TTC 1926. május 2-i száz kilométeres versenyén az új 500-as Majláth-Triumph gépen indult. Kormánytörés miatt súlyosan bukott és kiállt, így az új motor bemutatkozása is váratott magára. A két hétre rá rendezett TT-n nem indult sérülése miatt. Lábadozva, afrikai vadászöltözetben, parafa sisakban jelent meg a Magyar Túraút startjánál, újságírók és barátai derültségére nem kis feltűnést keltve az Apponyi téren.

A június 29-re kiírt első Gugger-hegyi versenyben, a start előtti utolsó pillanatban kézhez kapott Majláth féle 500-assal a rekordidőt futó Delmár Walter mögött végzett mindössze három másodperccel. Az UTE pályáján nagyközönség előtt sikerrel ismételte meg előző évi győzelmét a Majláth motor nyergében az emelt fordulós pályán. Itt vívta élete egyik emlékezetes versenyét augusztus 8-án.

 aroly_1926-ban_az_1200-as_harley-val_a_vii._svab-hegyi_verseny_gyoztese.jpg

A VII. Sváb-hegyi verseny győzteseként, 1926. szeptember 26-án 1200-as Harley-val az AJS-szel versenyző Máté Lajos (23) és Schmidt Béla (22) társaságában (Fotó: Szentkúti gyűjtemény)

A hazánkban tartózkodó olasz Giovanni Cocchi ellen, kihívásos alapon az 500-as Majláth-Triumph géppel állt ki, míg Cocchi egy kölcsönkapott 350-es Harley-Davidsonnal indult. Kaszala győzött, de az olasz visszavágót kért, amit készséggel megadott. Szent István napján az UTE pálya közönsége emlékezetes küzdelemnek lehetett szemtanúja. Delmár Walter gyors 500-as Sunbeamjét ajánlotta fel Cocchinak, borsot törve barátai orra alá. A Feledy György által tuningolt Sunbeammel Cocchi majdnem 107 km/h-s(!) átlaggal verte Kaszala Károlyt a tizenegy körös, 4950 méteres versenyben.

Az UTE gyors deszkáira 29-én tért vissza újra, hogy élete talán legemlékezetesebb győzelmi sorozatát vívja ki. Négy kategóriában győzött – 250-es Méray-JAP, 350-es Harley, szóló 500-as Majláth-Triumph –, és ez utóbbi motorral, de oldalkocsival szerelve is letarolta az újpesti városi bajnokságot. Tom Mixként óriási cowboykalapban jelent meg a VII. Sváb-hegyi versenyen a Majláth cég 1200-as Harley-jával. A némafilmek világát élték akkor, és a mozivásznak legyőzhetetlen hőse, Tom Mix volt Kaszala Károly méltó példaképe. Két kategóriagyőzelmet vitt haza szólóban és oldalkocsival. Egyik legkiválóbb tanítványa a Műegyetemi Repülők Egyesületéből, vitéz Nagybányai Horthy István október 12-én tette le a pilótavizsgát.

Az első János-hegyi versenyen október 17-én egy olasz Bianchi autóval indult. Az évi összegezésben az Automobil és Motorsport írja róla: „Minden géppel egyformán jó!” Az 1927-es idényt a miskolci repülőnapon kezdte, ahol kis híján összetörte magát. A dugóhúzóból túl gyorsan ért földet és emiatt a gép L4-es („Bohóc”, Lampich gróf, Thorotzkay) megrongálódott, és Kaszala a hátán megsérült.

A Magyar Túraúton május 26–27-én a Gorzó cég kis Rover Sportjával vett részt, és a harmadik helyet szerezte meg a képviseletnek. A MAC futárversenyén az éjjeli szakaszt nyerte meg a Roverrel. Szeptember 4-én a második János-hegyi versenyben győzelemre vitte az 1300-as Hendersont. Ezzel a nagy négyhengeres motorral vontatta az L2-est Albertfalvára, Érdre, a repülőtérre, és vitte száguldva a jövő pilótanövendékeit Mátyásföldre gépápolásra és repülni. Sokszor ötöt, hatot is, a motoron csimpaszkodva.

 kaszala_karoly_ernst_udet_gepevel_matyasfoldon_a_repulonapon_1927-ben.jpg

Ernst Udet gépével Mátyásföldön, a repülőnapon 1927-ben

Az UTE-nél csak egy bajnokságot nyert, de 1927. szeptember 17-én kirepülte a világcsúcsot az L2-vel (Róma) a kétszáz kilogramm alatti repülőgépek zártkörű versenyében Mátyásföld és Monor között. A Magyar Országos Véderő Egylet által a tiszteletére rendezett vacsorán Bajcsy-Zsilinszky Endre méltatta meleg szavakkal Kaszala Károlyt, itt átadták neki a MOVE arany plakettjét. A Rover Sporttal indult az október másodikán rendezett VIII. Sváb-hegyi versenyben a túraautók között, ahol megnyerte osztályát. Rover Sportja „alig nagyobb, mint a vezető kalapja” – írta az Autó.

1928. január 8-án, a KMAC téli megbízhatósági versenyén elsőnek indult a Filatori-gáttól. A terep nem ízlett a nehéz, oldalkocsis Hendersonnak, helyezést sem ért el. Május 17-én 1920 óta a legnagyobb repülőünnepet rendezték, 15 ezer néző gyönyörködhetett repülőinkben Mátyásföldön. Vitéz Kaszala Károly az L4-es Bohócot repülte. Az Aviatikai Értesítő így számol be a repüléséről: „Ezután felszállt a műegyetemisták kisgépe Kaszalával, aki fordulókat, két szép loopingot, dugóhúzót mutatva be, és a lélegzetvisszafojtva figyelő közönség idegeinek megnyugtatására közvetlenül a föld felett ment át siklórepülésbe. Beguruláskor lelkesen megéljenezték.”

Magosix Sporttal indult a TTC kétnapos, június 2–3-i túraútján, hírverést csinálva a hazai márkának. Repüléstörténelmünk egyik legnagyobb bravúrját hajtotta végre, amikor a kis L24-essel június 14-én felszállt, és 517 kilométeres repülés után Pulában landolt, világcsúcsot repülve a gépkategóriában. Innen, átrepülve az Adriát, Lorettót érintve, a Róma–Littorói repülőtérre szállt le, ahol többek között a híres olasz repülő, Italo Balbo fogadta. Itt keresztelték az olasz hölgyek Róma névre az L2-t.

 kaszala.jpg

Az MSrE Lam­pich – gróf Tho­rotz­kay L2-es kis­re­pü­lő­gé­pe a lit­to­rói re­pü­lő­té­ren. Ka­sza­la Ká­roly cow­boy­ka­lap­ban, bal­ra testvé­re, Ka­sza­la Ist­ván, jobbra a re­pü­lő­tér pa­rancs­no­ka, Del­la Mar­ti­na 1928. jú­ni­us 15-én (Fo­tó: Col­lec­ti­on Bu­rá­nyi)

Kaszala Károly végleg beírta nevét a magyar repülés halhatatlanjainak aranykönyvébe, és megdicsőülve érkezett haza. Nevét felkapta a hírverés. Október 7-én az első Concours d'Elegance-on a Margitszigeten egy Steyrt mutatott be, és megnyerte az ügyességi versenyt. Vitézi rendbeli társával műszaki olajkereskedést nyitott a Podmaniczky utcában. Nagy sikerű műrepülést mutatott be az államfő tiszteletére a műegyetemisták egyik gépén október 28-án, a IX. Sváb-hegyi verseny díszpáholya felett.

1928–29 telén a sítalpakkal felszerelt Rómát repülte, bizonyítva, hogy a sportrepülést télen is lehet űzni. Sorban repülte be az MSrE BL (Bánhidi –Lampich) gépeit, kivételes repülőtudásával minden repülőnapon bámulatba ejtve a közönséget. Az Úrvezető című lapból tudták meg legelőször, hogy a népszerű „Kaszi” önállósítani fogja magát, és ő lesz az ország első magánrepülő-tulajdonosa.

1930 májusában vált meg fejére nőtt tanítványaitól és az MSrE-től. Végkielégítésül megkapta az egyesület öreg kis Brandenburg gépét, a „Kuleszt”, és ezzel a géppel szórta a röpcédulákat, szállított utast, repült a Schmoll Pasta világító reklámmal éjszakánként Budapest és a vidéki városok felett.

Június 22-én Debrecenben a repülőnapon szórta a reklámcédulákat, és kísérte a Malert Fokker F VII-es gépét, melyben a kormány tagjai repültek. Szegeden a reklámcédulák kiszórása után átrepült a Tisza-híd alatt, mint ahogy azt a pesti hidak alatt is számtalanszor megtette. A vasárnapi korzó közönségének és a híd épségének veszélyeztetéséért megbüntették. A büntetést aztán a szegedi Tiszti Kaszinó kifizette helyette.

Az örök Sváb-hegyi versenyek utolsó futamánál szeptember 21-én a célbírói emelvény felett jelent meg repülőgépével jól olvasható Austro-Daimler felirattal szárnyain. A propeller széllel terelte a reklámballont, amelyet lejjebb húztak, és a budapesti rendőrfőnök a magas vendégek épségének veszélyeztetéséért megbüntette.

Hosszas kilincseléssel kijárta régi ismerősénél, a hadügyminiszter Gömbös Gyulánál még egy repülőgép kiutalását. Az új, Székesfehérvár-Sóstón épített Lóczy-Brandival is reklámszórást végzett. Váltakozó szerencsével kereste kenyerét a bizonytalan reklámrepülő szakmában, a tomboló gazdasági válság közepén. A harmincas évek elejére neve lekerült a lapok hasábjairól, humora, bohémsága, vakmerősége már nem volt újdonság. 1932. szeptember 4-én röpcédulaszórás közben a Poroszló melletti Kétútközön a „Kulesz” motorja hirtelen leállt. Lendületből még átemelte a gépet egy jegenyesoron, de most hiányzott az a kis szerencse, amely oly sokszor megmentette életét. A sebességét vesztett gép, a volt királyi és császári pilótával, a légi harcok hősével, a motorversenyzővel és híres szoknyavadásszal menthetetlenül lezuhant, maga alá temetve szerelőjét, Urbaschek Jánost is. A sajtó megrázó képekben számolt be tragédiájukról . A magyar társadalom nem felejtette el Kaszala Károlyt. Sashalmon utcát neveztek el róla, és 1936-ban a Malert egyik új Ju52-esét róla nevezték el.

Kaszala Károly Ernst Udet, a híres német repülő mondása szerint élt és halt. „Én a repülés rabja vagyok. Nem tudok a repülés nélkül élni. De egy szép nap mindnyájunkat elvisz az ördög.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt szerkesztheted a frissen létrehozott oldaladat!

Ezt a szöveget nyugodtan kitörölheted és
a helyére írhatod az új oldalad tartalmát.





Amíg az oldal tulajdonosa nem helyez el itt tartalmat, addig a mai napi leglátogatottabb oldalak listája jelenik meg!

KIEMELT, REKLÁMMENTES OLDALAK

1. HCA Értékesítési Akadémia

► Értékesítők és Értékesítési Vezetők Akadémiája

hca-ertekesitesi-akademia.hupont.hu

2. PINTÉR ÉP-KER KFT Veszprém Megye Kőműves munkák,GENERÁLKIVITELEZÉS!!!

► ÉPÍTŐIPARI GENERÁLKIVITELEZÉS! Ingyenes felmérés és árajánlat készítés! Bízza szakemberekre háza építését,felújítását!

hphouse.hupont.hu

LEGLÁTOGATOTTABB OLDALAK (MAI).

HuPont hirdetési rendszer

1. ___ KÓTAJI KERÍTÉSGYÁRTÓ ___ MINDEN GYÁRI ÁRON !!!

► A DRÓTKERITÉS A LEGOLCSÓBB KERITÉS A VILÁGON. AMI SZÜKSÉGES HOZZÁ AZT NÁLUNK MEGTALÁLJA A-Z -ig. FÉM, ÉS BETON KERÍTÉSOSZLOPOK, HORGANYZOTT, ÉS ZÖLD DRÓTHÁLÓ, BETON LÁBAZATI ELEMEK, 3D-s KERÍTÉSPANELEK, ÉS KIEGÉSZITŐK.

kerites.hupont.hu

2. Három szóban el tudom mondani, mit tanultam az életről: mindig megy tovább.

► "A világ minden szépségéért sem akarnám elcserélni az egyéniségemet, még akkor sem, ha nincs benne semmi különös. Én én magam vagyok, és ez több annál, amit néhányan elmondhatnak magukról."

mindigvantovabb.hupont.hu

3. Schwarenberg kennel, szálkás-, hosszú- és rövidszörű tacskók

► Kaninchen, törpe, standard tacskók minőségi tenyészete.

schwarenberg.hupont.hu

4. Névnapi verses köszöntők, képeslapok - Pál Júlia tollából

► Különleges, verses névnapi köszöntők, képeslapok, nevek jellemzése, jelentése, saját versek

nevnapikoszontok.hupont.hu

5. MaTi-CaR ALKATRÉSZEK ELÉRHETŐ ÁRON MISKOLCON....

► Új, utángyártott, és gyári alkatrészek elérhető áron Miskolcon. Minden autótípushoz: ALFA/AUDI/BMW/CITROEN/CHEVROLET/DAEWOO/FIAT/FORD/HONDA/KIA/LANCIA/LEXUS/MAZDA/MITSUBISHI/NISSAN/PEUGEOT/RENAULT/SAAB/SEAT/SKODA/VW alkatrészek elérhető áron..

alkatreszekmindenautohoz.hupont.hu

6. PRODUCATOR DE GARDURI KOTAJ

► GARDUL DIN PLASĂ DE SÂRMĂ ESTE CEL MAI IEFTIN GARD DIN LUME. LA NOI GĂSIŢI TOATE ELEMENTELE NECESARE, DE LA A LA Z. ŞI CE ESTE MAI IMPORTANT : TOTUL LA PREŢ DE PRODUCĂTOR !

gard.hupont.hu

7. Angol nyelvkönyv - azoknak akik szeretnének IGAZÁN jól angolul!

► Sokszor belefogtál már az angol nyelv megtanulásába, de mindig elakadtál? Megvan a megoldás! Ez a nyelvkönyv meg tud tanítani angolul.

angol-nyelvkonyv.hupont.hu

8. Bio vetőmagok saját kertemből

► Teremtés Könyve 1/29. „Nézzétek, nektek adok minden növényt az egész földön, amely magot terem és minden fát, amely magot rejtő gyümölcsöt érlel, hogy táplálékotok legyen".

biovetomag.hupont.hu

9. GLUTÉNMENTES ÖVEZET

► Hogyan fogyhatsz 50 felett gluténmentes diétával?

glutenmentesreceptek.hupont.hu

10. MaTi-CaR Alkatrészek - AUTÓALKATRÉSZEK ELÉRHETŐ ÁRON MISKOLCON...

► Új, utángyártott alkatrészek kedvező áron Miskolcon. AUDI, BMW, CITROEN, CHEVROET, DAEWOO, FIAT, FORD, HONDA, HYUNDAI, KIA, MAZDA, NISSAN, OPEL, PEUGEOT, RENAULT, SEAT, SKODA, VW alkatrészek! Szinte minden autóhoz alkatrészek elérhető áron..

maticar-alkatreszek.hupont.hu

11. MaTi-CaR Alkatrész- Koreai és Japán autóalkatrészek elérhető áron Miskolcon

► Gyári-, utángyártott Koreai és Japán alkatrészek elérhető áron Miskolcon! CHEVROLET/DAEWOO/HONDA/HYUNDAI/ISUZU/INFINTI/KIA/MAZDA/MITSUBISHI/NISSAN/TOYOTA

japanautoalkatresz.hupont.hu

12. KISBIG KIFŐZDE

► A magyar konyha és a világ ízei hagyományos kézműves technológiával valódi alapanyagokból!

kisbig.hupont.hu

13. Elektromos kerékpárok legolcsóbban, garanciával. +36/70-329-4217

► E-bicikli, elektromos robogó, elektromos kerékpár, akkumulátor, garancia és folyamatos alkatrész utánpótlás.

elektromosbicikli.hupont.hu

14. SIK BÉLA RÁDIÓ GYŰJTEMÉNYÉNEK BEMUTATÁSA

► RÁDIÓMÚZEUM RADIOMUSEUM

sikbela-radio.hupont.hu

15. Érd info

► Minden információt ÉRDről az ÉRDi polgároknak és az ÉRDeklődőknek.

erd.hupont.hu

16. Veszélyes fakivágás Budapesten

► Veszélyes fakivágás Budapesten biztonságosan, garanciával +36 70 272 0149, minőségi szerszámok, elérhető ár, irányított fadöntés alpintechnikás favágás, email: krisztiankaroly77@gmail.com

fakivagasbudapest.hupont.hu

17. Nagymamám konyhájából

► receptek a kredenc mélyéről

nagymamamkonyhajabol.hupont.hu

18. Dr. Estók Bertalanné Olivia honlapja

► Élményeim...

esolivia.hupont.hu

19. HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY

► A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.

harmashatarhegy.hupont.hu

20. Álomfejtés

► Az embereket ősidők óta foglalkoztatják álmaik.Honnan erednek ezek a múló misztikus képsorok?Vajon mit jelentenek? Itt megtalálod a válaszokat,és az álomszótár segít az álom megfejtésében.

alomfejtes.hupont.hu

21. HATODIK NAPON

► ELÉRHETŐSÉG: pales17@freemail.hu TOVÁBBI OLDALAIM: http://hajnalhasadas.hupont.hu/, http://napcsillag.hupont.hu/, http://csillagszeme.hupont.hu, http://csillag-szeme.hupont.hu, http://o-megacsillag.hupont.hu/, http://palesnapes.hupont.hu/

hatodiknapon.hupont.hu

22. Szélvédőjavítás, szélvédő javítás Budapest

► Szélvédő javítás Budapest és szélvédő csere 06 70 602 6000, akár 4000 Ft-tól, helyszíni kőfelverődés javítás hétvégén is!

szelvedojavitasa.hupont.hu

23. Sóder árak, sóder szállítás Budapest

► Sóder árak, sóder szállítás Budapest és környéke 06 30 90 30 300, akár 1 m3 olcsó sóder!

soderarak.hupont.hu

24. Minden ami számvitel... A-tól Z-ig

► Számvitel vizsgára készülsz, vagy szeretnéd ismereteidet bővíteni, netán most ismerekedsz a tantárggyal vagy csak egyszerűen kíváncsi vagy? Ha a válasz igen, akkor itt a helyed! Gyere, és számvitelezz Te is!

szamvitelezz.hupont.hu

25. BETEKINTÉS AZ ÓVODAI ÉLETBE - Goró Erzsébet óvónő

► " Gyermekkorunk jelei ott maradnak életünk helyszínein, ahogy a virág illata is ott marad a szobában, amit díszített" - Chateubriand

ovodaivilag.hupont.hu

26. Ezo Hírnök

► www.ezohirnok.hupont.hu

ezohirnok.hupont.hu

27. Digitális eszközökkel támogatott matematikatanítás alsó tagozaton

► Gyakorlófeladatok matematika tanításhoz, felzárkóztatáshoz, tehetséggondozáshoz

digimatekalso.hupont.hu

28. Kasza Tamás, Lezárás Specialista Oldala

► Ha már értékesítesz, akkor keress vele pénzt is, ismerd meg a lezárás lépéseit: www.lezarasspecialista.hu

lezarasspecialista.hupont.hu

29. ÉRD SÓDER-BETON DEPO

► CÉGTULAJDONOS: SOÓS GYULA

soderdepo.hupont.hu

30. Eladó tüzifa Budapesten

► Eladó tüzifa Budapesten házhozszállítással, akác, bükk, gyertyán, tölgy tüzifa méterben, hasítva, kalodázva 06 70 410 7499.

tuzifabudapesten.hupont.hu

31. Lámpa alkatrész,üvegbura,lámpabura,paraszt bura,csilláralkatrész,csillár

► Petróleum lámpa alkatrész,üvegbura lámpabura.Elérhetőség:Mobil:0620/416-1273,E-mail:uvegbura28@gmail.com

lampaalkatreszek.hupont.hu

32. Üdvözöljük Autósboltunk és Akkumulátor Üzletünk Honlapján

► Személygépkocsi, Motorkerékpár, Tgk., Munkagép, Hajó, Hobby akkumulátorok, alkatrészek széles választékával, és a környék legolcsóbb áraival várjuk kedves vásárlóinkat. Címünk: 2534 Tát Bécsi út 56 / CBA üzletsor 10-es út / Tel: 06-20-3-181-600

autosbolt-tat.hupont.hu

33. ~ Smink és ami hozzá tartozik ~

► Tesztek, trükkök, minden ami kell!

sminktesztneked.hupont.hu

34. Naposcsibe, napos gyöngyös eladó, csirke, házi csibe a vésztői keltetőből

► Üdvözlöm a Vésztői Baromfiudvar Családi Gazdaság oldalán, ajánlatunk: hagyományos háztáji fajták, farm fajtaváltozatok, vörös, sárga, tarka, kendermagos, kopasznyakú, tojó és vörös húshibrid naposcsibe rendelhető

csibekelteto.hupont.hu

35. Brosch Zoltán egyéni vállalkozó honlapja

► Műanyag termesztőedények, konténerek, palántázók, fóliakonténerek, függesztékes kaspók, magvető tálcák, szaporító tálcák, szívató tálcák, tőzeg, perlit, ültető keverékek forgalmazása

muanyagtermesztoedeny.hupont.hu

36. KERTI JÁTÉK-Játszótér

► EU Szabványos Szabadtéri,Udvari és Közterületi Fa Játék várak Játszótéri eszközök,Egyedi tervezésű Játszóterek,Játszó udvarok és Játékok TELJES KÖRŰ KIVITELEZÉSE ENGEDÉLYEZTETÉSE 06-70-940-1795 kertijatekhj@gmail.com

kertijatek.hupont.hu

37. NAGY GÉPSZERVIZ BUDAPEST STIHL VIKING BOSCH MAKITA FLEX

► Stihl Viking Bosch Makita Flex Szerviz Javítás Profi Ipari Gép és Alkatrész

nagygepszerviz.hupont.hu

38. Kapcsolat felvétel H-P 08:00-18:00 között +36-30-8680359

► Építőipari kivitelező burkolást, gipszkartonozást, víz, csatorna, fűtésrendszer kiépítést vállal elsősorban Budapesten és Pest megyében A helyszíni felmérés után korrekt árajánlat! Norius Holding Kft.

burkolas-festes-gipszk.hupont.hu

39. Olcsó termőföld szállítás Budapest környékén

► Akár 1 m3, olcsó termőföld szállítás Budapesten és környékén 06 30 90 30 300!

termofoldszallitasa.hupont.hu

40. http://tukoraltaltalanyos.hupont.hu/ REJTVÉNYEK KICSIKNEK

► Ezen az oldalon Bibliai ihletésű, rejtvényeket találhattok rejtvénytípusonként csoportosítva.

rejtvenyekkicsiknek.hupont.hu

41. MAGYAR Locsolótömlő, ipari tömlő, öntözés, kert, otthon

► locsolótömlő, kerti tömlő, szivattyútömlő, szívótömlő, tömlővég, tömlőösszekötő, tömlőcsatlakozó, szivattyú, gyorscsatlakozó, 1"-os gyorscsatlakozós rendszer, bilincs, szórófej, takaróponyva, szerelvény, Weekend Master, Master Extra, Master Plus, ATS

locsolotomlo.hupont.hu

42. Az igazi gyémántot nem kell ragyogtatni

► Az erkölcstelen politikai irányzat csak a beteg szervezetű államban, nemzetben tudja felütni a fejét, a pillanat fejvesztettsége, kábultsága és nem tudása alkalmas talaj befogadására...

jellem-ismeret.hupont.hu

43. Barabás Község

► Üdvözöljük honlapunkon!

barabas.hupont.hu

44. NAPCSILLAG

► ELÉRHETŐSÉG: pales17@freemail.hu TOVÁBBI OLDALAIM: http://hajnalhasadas.hupont.hu/, http://hatodiknapon.hupont.hu/, http://csillagszeme.hupont.hu, http://csillag-szeme.hupont.hu, http://o-megacsillag.hupont.hu/, http://palesnapes.hupont.hu/

napcsillag.hupont.hu

45. Születésnapi köszöntő képeslapok,Névnapra virágok,png képek,

► Izabella képei

bellakep.hupont.hu

46. Villanyszerelés Javítás Kecskemét 06/30/9388145

► Családi házak,lakások,üzletek villanyszerelése régi hálózatfelújítása

csovill.hupont.hu

47. Fabrikett Pest megye +36 70 410 7499

► Olcsó fabrikett és tüzifa eladó házhozszállítással Pest megye és Bp +36 70 410 7499. Akciós fabrikett forgalmazás kis és nagy tételben.

fabrikettpestmegye.hupont.hu

48. Érmihályfalvi helytörténet

► Ismerje meg Érmihályfalvát és környékét Kovács Rozália - Gyöngyi helytörténész bemutatásában

helytortenet.hupont.hu

49. ÉTKES BÜFÉ

► Minden nap friss, válogatott alapanyagokból, rendeléskor készítjük ételeinket, melyek között megtalálhatóak a magyar ízvilágot képviselő ételek, úgy mint a házi ízesítésű hurka és kolbász, valamint a reformkonyha jövevényei, úgy mint a gyros.

etkesbufe.hupont.hu

50. Sicambria-Alba Regale-Fehérvár, Buda Vetus-Ősbuda-Óbuda

► Királyi fehér fővárosunk Sicambria, Alba Regalis, Fehérvár, Buda Vetus, Ősbuda azaz Óbuda, Szűz Mária sziget, Veteri Pest-Antiqua Pest ősi városaink és múltunk eltitkolt történelmünk kutatásával és feltárásával foglalkozó oldal

albaregalis.hupont.hu

51. KÓTAJI DRÓTFONAT, VADHÁLÓ ÉS BETONOSZLOP CENTRUM

► A DRÓTKERITÉS A LEGOLCSÓB KERITÉS A VILÁGON. AMI SZÜKSÉGES HOZZÁ AZT NÁLUNK MEGTALÁLJA A-Z -ig. ÉS AMI A LEGFONTOSABB: GYÁRI ÁRON !

mindentbekeritek.hupont.hu

52. érembolt (limited issue) Lapis András szobrászművész érmei

► Kedvező ár! Gazdag választék! Magas művészi színvonal, alacsony példányszám! Kapcsolat: +36 30 9 68 41 63

erembolt.hupont.hu

53. Baromfi - díszbaromfi. Több mint hobby.

► Magyar sárga kettőshasznú - Erdélyi kopasznyakú - Maláj harcos (viador) - Gyöngytyúk (több színben) - Bráma - Orpington- Pézsmaréce (némakacsa)- Liba

baromfi-diszbaromfi.hupont.hu

54. Finom ízek varázsa

► Sütemények és ételreceptek saját gyűjteménye

ki-suti.hupont.hu

55. On-line design center.

► Képgyűjtemény. Weblapkellékek.

anya-apa.hupont.hu

56. MINŐSÉGI ANGOL HASZNÁLT RUHA - BÁLÁS RUHA NAGYKERESKEDÉS

► MINŐSÉGI HASZNÁLTRUHA - ORIGINÁL BÁLÁS RUHA - ANGOL EXTRA RUHA - ANGOL BÁLÁSRUHA BESZERZÉS OLCSÓN

angolbala.hupont.hu

57. GYÓGYITÓ NÖVÉNYEK, HOLISZTIKUS GYÓGYMÓDOK

► Fűben -Fában orvosság,természetes C vitaminok, az ANYATERMÉSZET által felkínált lehetőségek,gyógymódok és természetes terápiák

gyogyitonovenyek.hupont.hu

58. Nem minden Fekete-Fehér

► Figyelmeztetés!!! Fiúk kizárva! Nem minden fekete-fehér, még ha ez az oldal az is! XD

olvaso-oldal.hupont.hu

59. HOKÉV horgászbotok és egyebek...

► HOKÉV horgászbotok képekkel, horgászbotok felújítása - részletes, fényképes leírással, horgászorsók a '70-es, '80-as évekből, régi horgászorsók felújítása, karbantartása

hokevhorgaszbotok.hupont.hu

60. A Bakonyi Csillag Vendégház Bakonybél

► Jártál már Bakonybélben? Még nem? Szüleid,nagyszüleid,dédszüleid biztos! Téged is várunk szeretettel! Bakonyi Csillag Vendégház Bakonybél ELÉRHETŐSÉGEK: TELEFON: 06 20/470-5206, 88/461-342 E-mail:csillagvendeghaz01@gmail.com

csillagvendeghaz.hupont.hu

61. SEFTI AUTÓKERESKEDÉS

► Autó adás - vétel, csere, készpénzes felvásárlás. Teher-, személyautó és utánfutó kölcsönzés. Gyors és rugalmas HITELÜGYINTÉZÉS hozott autóra is!! BIZTOSÍTÁSKÖTÉS!! EREDETISÉG VIZSGÁLAT - HELYSZíNI KISZÁLLÁS mobilautóval a hét minden napján!!

seftiauto.hupont.hu

62. єgч вαяάт ђαℓℓנα α šzíυєм ∂αℓάт, έš єℓ∂ú∂øℓנα, ђα ηєм ємℓέκšzєм яά.♥

► Aki tudja a szép könnyelmű élet titkát, megbecsülendő kincs"

petruskah.hupont.hu

63. Похудей сам-299 диет.

► Любой успех или неудача- решаться в голове, так что концентрацию сосредоточь на то, что хочешь достичь,а не на то-от чего хотелось-бы избавиться!

pohudajka.hupont.hu

64. Miley Cyrus:)

► Ez az oldal a lány tiniknek szól és azoknak,akik imádják Mileyt!Ezen az oldalon megismerhetet Mileyt és megtudhatsz róla olyan dolgokat,amit még eddig nem tudtál!Az oldalon több tini sztárról is olvashatsz,de Miley a fő!Nézzétek meg a "FRISS" menüt!

crazyladys.hupont.hu

65. Komoly és Komolytalan

► Ahogy a teremtés vagy a rendrakók szerkesztik

latomszol.hupont.hu

66. Személyre szabott utazás!

► Utazási tanácsadóként kényelmesebbé és egyszerűbbé teszem a nyaralásod szervezését! Tervezz velem, utazz a nagyilágban és vedd igénybe ingyenes szolgáltatásom! bernadettgyongyosi@gmail.com Tel:20/989-3823

utazasitanacsado.hupont.hu

67. FŰTŐMOTOR-ELLENÁLLÁS-FŰTŐRADIÁTOR - MaTi-CaR Alkatrészek Miskolcon...

► Audi BMW Chevrolet Citroen Dacia Daewoo Fiat Ford Honda Hyundai Isuzu Iveco Kia Lanci Mazda Mercedes Mitsubishi Nissan Opel Peugeot Renault Saab Seat Skoda Suzuki Toyota Volvo VW fűtőmotor előtét ellenállás, fűtőradiátor, fűtőventillátor

futomotorelotetellenallas.hupont.hu

68. MAGYAR TANÍTÁS ALSÓ TAGOZATON

► A tananyaghoz kapcsolódó gyakorló feladatok gyűjteménye

korosimagyar.hupont.hu

69. SZÁSZPA HORGÁSZTÓ

► Igényes környezetben horgászhat nagy halakra!!!

szaszpahorgaszto.hupont.hu

70. CSILLOGÓ képek, feliratok és sok más dolog! Honlapkészítéshez kiegészítők.

► Üdvözöllek az oldalamon! Fotóim, Képeslapjaim Emlékversek, csillogó képek, feliratok, sorelválasztók, és még sok minden...A listát még bővítem, érdemes benézni hozzám!

vajdamariann.hupont.hu

71. csak csajoknak!! εїз

► divat,állatok, sztárok,képek.stb...... itt minden van ami egy lányt érdekelhet

csajszik-figyelem.hupont.hu

72. Star oldal mindenkinek

► Követjük a sztárok napjait minden eggyes pecben és 10 percenként frissítünk és minden egyes nap új sztár látható és minden nap egy új oldal:Dcsak nektek de azon kivűl minden sztárrol szó esik és minden sztárrol adatotkaphatsz meg képet,és nyerhetsz

staroknapjai.hupont.hu

73. Varga Géza: A székely rovásírás

► Nemzeti írásunk teljesebb leírásának vázlata

szekely-rovasiras.hupont.hu

74. Karcagi Kunlovarda - Lovas programok - Vendéglátás - Pihenés

► Lovas programok, lovasoktatás, lovaskocsikázás, relaxációs lovaglás, csikós bemutató hangulatos családi környezetben

kunlovarda.hupont.hu

75. Minden sztár

► Itt Sztárokról lesz szó!

minden-star.hupont.hu

 





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 276
Tegnapi: 152
Heti: 822
Havi: 4 600
Össz.: 860 511

Látogatottság növelés
Oldal: Kaszala Károly
HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY - © 2008 - 2021 - harmashatarhegy.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »