HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY

A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.

Ég és föld bajnoka

2013. február 17., vasárnap

                                        Kaszala Károly

az a fajta nagyvilági sportember volt, amilyen ma nem létezik. Motoron, autóval, de legfőképpen repülőgéppel óriási sikereket aratott, de nőügyei, meredek egyéb ügyletei is messze földön híresek voltak.

A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk. Fogadják szeretettel ezeket, amelyek közül a jelenlegi egy eredetileg 2003 márciusában megjelent írás.

Motorsportunk színes világából Kaszala Károly háborús múltjával, hőstetteivel, tábori és vadászpilóta-győzelmeivel emelkedik ki. Az első világháború után több pilóta lett autó- és motorversenyző, például Almásy László, Bíró Jenő, Csermely Károly, de Kaszala Károly teljesítményét megközelíteni sem tudták.

Kaszala Károly a Felvidék szülötte, Nyitrán 1894. február 20-án született. Itt végezte iskoláit, géplakatosnak tanult, egyes adatok szerint rövid ideig Berlinben is. A repüléssel az országot járó-repülő Dobos István, Prodám Guido, Kvasz András rákosi aviatikusokon keresztül került kapcsolatba, akik bemutatóikkal mágnesként vonzották a fiatalságot Rákosra, a magyar repülés bölcsőjéhez.

1914-ben, a háború kitörésekor Kaszalát behívták katonának, és az alapkiképzés után önként jelentkezett repülőiskolára a Monarchia pilótaképző központjába, Aspernbe. Itt Fekete Örs századában kapott kiképzést felderítőgépeken. Pilótaigazolványát 1915. október 7-én a magyarok közül huszonharmadikként kapta meg. Az orosz fronton a 14., majd az 1. Repülőszázadban repült Godwin Brumowsky főhadnagy megfigyelővel. 1915 karácsonyán a Monarchia pilótái közül elsőként sikeres éjszakai repülést hajtott végre.

 kaszala_karoly_albatros_d_iii_gepevel_1917-ben.jpg

A Mo­nar­chia K.u.K. pi­ló­tá­ja. A 41. J. szá­zad­nál re­pü­lő Ka­sza­la Ká­roly Albat­ros DI­I­I gé­pé­vel 1917 nya­rán (Fo­tó: Wink­ler Ae­ro arc­hív)

Kaszala Károly a Farman gépekkel repülő oroszok felett négy légi győzelmet aratott, amiért 1916-ban a Monarchia első vadászgépére, a Brandenburg KD-I-re kapott átképzést. Mint őrmestert vezényelték az olasz frontra a Brumowsky vezette 41. J. vadászrepülő századhoz. Itt, a Piave és az Isonzo felett már olasz, angol és amerikai pilótákkal kellett megküzdenie, öt légi győzelmet aratva felettük.

E megemlékezésnek nem célja Kaszala légi győzelmeinek felsorolása, ezeket az osztrák(!) repüléstörténeti irodalom pontosan tárgyalja. Győzelmei közül egyet kell kiemelni, melyet az olasz ász, Baracca kapitány (34 légi győzelem) felett aratott, akit fölényes repülőtudásával lelövés helyett leszállásra kényszerített. Nyughatatlanságára és vakmerőségére jellemző, hogy szabadságát nem Nyitrán, hanem a szerbek ellen harcoló öccsénél, a déli fronton töltötte, ahol a lövészárkokon átmászva a szerb parancsnok térképeivel és légi felvételeivel tért vissza öccse parancsnokához.

A Monarchia legkisebb repülőszázadát a 41. J-t 1917-ben képezték át az ÖFFAG-Albatros D III-as típusra. Kaszala Károly gépére ekkor festették fel a fehér üstököst, melynek tisztaságához a háború végéig hű maradt. Tiszthelyettesi rangban tért meg a háborúból, amelyben több mint négyszáz alkalommal végzett ellenség feletti repülést, 72 légi harcban vett részt, 14 légi győzelméből 9-et igazoltak.

Két arany nagy vitézségi érem, három ezüst vitézségi érem, négy bronz és a II. osztályú Porosz Vaskereszt lettek a kitüntetései. A „szárnyas ember”, ahogy a lapok nevték Kaszala Károlyt, a háború után egy öreg, szíjhajtásos 6/7-es Puch motorkerékpárral körülmotorozta Nagy-Magyarországot.
1918 őszén Kaszala Károlyt beválasztották a pilóták bizalmi testületébe. Ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a Köztársaság elnöke, gróf Károlyi Mihály vele küldte el üzenetét és félmillió koronát repülőn Kövess táborszernagynak Lévára, 1919 elején.

Az őszirózsás forradalom után híven szolgálta Magyarországot a Tanácsköztársaság alatt is. Május elsején „plakátot ragasztott” az égre, s a Margitsziget felett repülőbravúrokkal szórakoztatta az ünneplőket. A Vörös Hadseregnek május végére sikerült a román királyi csapatokat visszaszorítaniuk a Tiszántúlra, Felvidéken pedig a cseheket. A harcokban repülőink is érdemeket szereztek, köztük Kaszala Károly felderítőrepüléseivel, az ellenség hátországának zavarásával tüntette ki magát.

1919 nyarára Kaszala Károly pilótatársaival a Nemzeti Hadsereg kötelékébe lépett. A volt császári és királyi repülőknek a Monarchia széthullása után mellőzés jutott osztályrészül, sokuknak a megélhetés és a repülés utáni vágy vándorbotot nyomott kezébe, hogy hazájuktól távol próbáljanak szerencsét. Számosan mentek cirkuszi és légi akrobatának Amerikába, kiképzőnek Európa háborútól megkímélt országaiba, berepülőpilótának, vagy az alakuló polgári repülésben próbáltak elhelyezkedni.

Kaszala Károly a kalandot választotta, és maradt. Amikor az antant hatalmak jóváhagyásával a román hadsereg egységei szállták meg Magyarországot és kifosztották az országot, Kaszala Károly a szabadcsapatok tagjai között küzdött. Emlékezetes tette, amikor a Kecskemétre küldött román fegyverszállítmány utolsó vagonjait lekapcsolta, és Lajosmizsénél a szabadcsapatok a román őrséget lefegyverezték.

Meg nem alkuvó jelleme, szókimondása, csomagolatlan véleménye nem árult el diplomáciai hajlamot. Mint a tettek embere, a hanyatlófélben levő repülés megsegítésére bravúrosan rövid idő alatt száz előfizetőt szervezett az Aviatika című lapnak. 101-ediknek Pestre látogató egykori parancsnokát, a Monarchia ászát, (35 légi győzelem) Godwin Brumowsky századost.

Ezután Gombos Gyula főhadnagy sofőrjeként járta az országot és agitált a repülésért, de ez nem elégítette ki az örökösen tettre vágyó Kaszalát. A Millenárison kerékpáron és motorkerékpáron versenyzett. Elsők között nevezett a KMAC által 1920. október 24-én rendezett Sváb-hegyi versenyre, két kategóriában is.

A kéthengeres Indiannal a szokatlan pályán, az útkaparóháznál kicsúszott és időhátrányba került, amit már nem tudott behozni. A kölcsönkapott Puch autóval sem ért el helyezést. Sportszeretetére jellemző, hogy nélküle kevés motor- és autóversenyt, repülőnapot rendeztek. A Sváb-hegyi verseny után a Rákosmezőn rendezett, háború utáni első repülőnapon vett részt november 7-én.

Az 1921 nyarán bevezetett repülési tilalom és az azt követő rombolás tönkretette megmaradt repülőgépgyárainkat, reptereinket, repülőgépeinket. Csak elgondolni tudjuk, mit érezhetett Kaszala Károly, amikor Mátyásföldön is szétfűrészelték a pilóták jelképenek számító propellereket. Indian gépén újból szerencsét próbált a második Sváb-hegyi versenyen. 1921. október 9-én a második helyre hozta a nehéz motor az ezresek között.

A következő év sem bővelkedett repülőeseményekben a kíméletlen győztesek, az antant hatalmak Ellenőrző Bizottságának jóvoltából. Pozitívum volt a József Nádor Műszaki Egyetem Repülő Egyesületének megalakulása 1922. október 22-én. A Sváb-hegy vonzotta Kaszala Károlyt, ahol vég nélküli harciasságát, vakmerőségét, rátermettségét kiélhette. 1922. október 8-án újból egy ezres Indian nyergében indult, amelyet gazdája, az európai hírű autóversenyző, az osztrák gróf Alexander Kolowrat adott kölcsön, mivel hős pilótánk a sajátját elzálogosította. Azzal első győzelmét aratta a Sváb-hegyen, és ezzel a hegy legyőzői közé lépett.

1923-ban a repülésben szerzett érdemei elismeréseként az MSrE oktatójának és berepülőpilótájának nevezték ki. A magyar repülés legjobbjai kerültek ki keze alól, sorozatban repülte az Egyesület jobbnál jobb gépeit. A nehezen lazuló repülési tilalom a polgári légiforgalmi vállalatok alakulását segítette elő. Az ajánlott pilóták között Kaszala neve is felmerült, de bravúroskodása vitathatatlan repülőtudása mellett is ellene szólt. A Sváb-hegyen, október 7-én starthoz állt Horthy István is az 500-as Triumph-jával, ezzel a csökönyös motorral, amely első gazdáját sem becsülte. Kaszala nevét az „indultak még” kategóriában sem találjuk.

Igazi fordulatot a magyar motorsportban, sportrepülésben és Kaszala Károly életében csak 1924 hozott . A mindig pénzhiánnyal küszködő MSrE kétéves munkával elkészítette első repülőgépét, a „Mama kedvencét” (Lampich Árpád, gróf Thorotzkay Péter). Kaszala Károly is a kis gép berepülőpilótái között volt Albertfalván, március 8-án. Motorversenyeink száma megszaporodott és színvonaluk nőtt, elsősorban az első magyar TT megrendezésével. Május 4-én Kaszala az osztrák Dierttel párban elsőként startolt. A tizenkettedik körig a negyedik helyen futott, de a nehéz Henderson nem bírta a megterhelést, motorosa feladta a versenyt.

A hazáért tett szolgálataiért, első világháborús hőstetteiért augusztusban Horthy Miklós kormányzó Kaszala Károlyt vitézzé avatta. Vitézi előnevéül szülőföldjéről Oszlányt választotta. A Vitézi Rendbe való felvételéhez magas kitüntetései adták a legjobb ajánlólevelet. Barátság fűzte a motorkerékpár-kereskedő Majláth Mihályhoz, akinek oldalkocsis 350-es Triumph-ján állt starthoz szeptember 28-án a Sváb-hegyen. Utasa a szakíró Farkasházy Tibor, akivel megnyerték osztályukat, jobb időt futva, mint a nagy Indian gépen induló bécsi Trnkoczy! Az Autó című szaklap a „vadmenő” vitéz Kaszala Károlyt az első tíz magyar motorversenyző közé sorolta 1924-ben.

A KMAC jubiláris évében az Osztrák Motorsportszövetséggel közösen, 1925 húsvétján rendezte a Filius túrautat. A fellobogózott Győrből induló versenyen vitéz Kaszala Károly a Majláth cég 350-es Triumph-jával indult, utasa barátja, a repülőgép-tervező Lampich Árpád volt. A start előtti este nevezett a TTC száz kilométeres versenyére, és az 1300-as Hendersonnal is a negyedik legjobb időt futotta. Az újonnan indított kategóriában indult a 175-ösök között május 17-én, a II. Magyar TT-n a Majláth cég 175-ös Francis Barnettjén, és a harmadik helyet szerezte meg a 140 kilométeres távon. Ebben a kategóriában győzött először Méray Horváth Lóránt Méray motoron.

A Millenáris után a második fapályás kerékpárstadionunk Újpesten épült meg 1925 áprilisában, ahol motorversenyeket is rendeztek. Így írt az Autó: „Az eddigi versenyek hőse feltétlenül vitéz Kaszala Károly (Scott) volt. Ez a hihetetlenül merész és kitűnő technikával bíró menőnk legutóbb 10 ezer méteres versenyét repülőstarttal 5:51,7 másodperc alatt futotta, ami 102,348 km/h pályarekordnak felel meg. Ugyanekkor egyes körei a 14 másodperces sebességnek felelnek meg, s ez Kaszala szerint még fokozható is némileg!”

A pályabajnokságok között 1925. szeptember 4-én fontos dátumhoz értünk a magyar repülés történelmében, mert ezen a napon repülte be az MSrE L2-es (Róma) gépét vitéz Kaszala Károly. Ez az a gép, amely vele is oly sok dicsőséget szerzett repülésünknek.

Dr. Szelnár Aladár KMAC főtitkár serlegét nyerte szeptember 13-án a pályabajnokságon. A Sváb-hegyi verseny startjáig (szeptember 27.) sikerült összekülönböznie a Majláth céggel, így Röck István, a KMAC egyik igazgatója szerzett neki kölcsönmotort, egy vízhűtéses Scottot. Az 500-as motorral a tréningen bukott, és mindkét kezén megsérült, ám így is egy első és egy harmadik helyet szerzett a versenyben.

 

Az 500-as Maj­láth-Triumph nyer­gé­ben az olasz Gio­van­ni Cocchi­val ví­vott meghí­vá­sos motorverseny után az UTE sta­di­on­ban 1926 nya­rán (Fo­tó: AMS)

Tovább szaporodtak motorversenyeink, főleg a hegyi versenyek. A János-hegyen, a Gugger-hegyen, sőt a régi Erzsébet királyné úti ügetőpályán is rendeztek látványos motorversenyeket. Kaszala Károly nagy feltűnést keltett az első Ügetőpálya-versenyen, ahol gentlemannek kiöltözve jelent meg, keménykalapban, zsakettben, sétapálcával – témát adva a jelenlévő újságíróknak.

A TTC 1926. május 2-i száz kilométeres versenyén az új 500-as Majláth-Triumph gépen indult. Kormánytörés miatt súlyosan bukott és kiállt, így az új motor bemutatkozása is váratott magára. A két hétre rá rendezett TT-n nem indult sérülése miatt. Lábadozva, afrikai vadászöltözetben, parafa sisakban jelent meg a Magyar Túraút startjánál, újságírók és barátai derültségére nem kis feltűnést keltve az Apponyi téren.

A június 29-re kiírt első Gugger-hegyi versenyben, a start előtti utolsó pillanatban kézhez kapott Majláth féle 500-assal a rekordidőt futó Delmár Walter mögött végzett mindössze három másodperccel. Az UTE pályáján nagyközönség előtt sikerrel ismételte meg előző évi győzelmét a Majláth motor nyergében az emelt fordulós pályán. Itt vívta élete egyik emlékezetes versenyét augusztus 8-án.

 aroly_1926-ban_az_1200-as_harley-val_a_vii._svab-hegyi_verseny_gyoztese.jpg

A VII. Sváb-hegyi verseny győzteseként, 1926. szeptember 26-án 1200-as Harley-val az AJS-szel versenyző Máté Lajos (23) és Schmidt Béla (22) társaságában (Fotó: Szentkúti gyűjtemény)

A hazánkban tartózkodó olasz Giovanni Cocchi ellen, kihívásos alapon az 500-as Majláth-Triumph géppel állt ki, míg Cocchi egy kölcsönkapott 350-es Harley-Davidsonnal indult. Kaszala győzött, de az olasz visszavágót kért, amit készséggel megadott. Szent István napján az UTE pálya közönsége emlékezetes küzdelemnek lehetett szemtanúja. Delmár Walter gyors 500-as Sunbeamjét ajánlotta fel Cocchinak, borsot törve barátai orra alá. A Feledy György által tuningolt Sunbeammel Cocchi majdnem 107 km/h-s(!) átlaggal verte Kaszala Károlyt a tizenegy körös, 4950 méteres versenyben.

Az UTE gyors deszkáira 29-én tért vissza újra, hogy élete talán legemlékezetesebb győzelmi sorozatát vívja ki. Négy kategóriában győzött – 250-es Méray-JAP, 350-es Harley, szóló 500-as Majláth-Triumph –, és ez utóbbi motorral, de oldalkocsival szerelve is letarolta az újpesti városi bajnokságot. Tom Mixként óriási cowboykalapban jelent meg a VII. Sváb-hegyi versenyen a Majláth cég 1200-as Harley-jával. A némafilmek világát élték akkor, és a mozivásznak legyőzhetetlen hőse, Tom Mix volt Kaszala Károly méltó példaképe. Két kategóriagyőzelmet vitt haza szólóban és oldalkocsival. Egyik legkiválóbb tanítványa a Műegyetemi Repülők Egyesületéből, vitéz Nagybányai Horthy István október 12-én tette le a pilótavizsgát.

Az első János-hegyi versenyen október 17-én egy olasz Bianchi autóval indult. Az évi összegezésben az Automobil és Motorsport írja róla: „Minden géppel egyformán jó!” Az 1927-es idényt a miskolci repülőnapon kezdte, ahol kis híján összetörte magát. A dugóhúzóból túl gyorsan ért földet és emiatt a gép L4-es („Bohóc”, Lampich gróf, Thorotzkay) megrongálódott, és Kaszala a hátán megsérült.

A Magyar Túraúton május 26–27-én a Gorzó cég kis Rover Sportjával vett részt, és a harmadik helyet szerezte meg a képviseletnek. A MAC futárversenyén az éjjeli szakaszt nyerte meg a Roverrel. Szeptember 4-én a második János-hegyi versenyben győzelemre vitte az 1300-as Hendersont. Ezzel a nagy négyhengeres motorral vontatta az L2-est Albertfalvára, Érdre, a repülőtérre, és vitte száguldva a jövő pilótanövendékeit Mátyásföldre gépápolásra és repülni. Sokszor ötöt, hatot is, a motoron csimpaszkodva.

 kaszala_karoly_ernst_udet_gepevel_matyasfoldon_a_repulonapon_1927-ben.jpg

Ernst Udet gépével Mátyásföldön, a repülőnapon 1927-ben

Az UTE-nél csak egy bajnokságot nyert, de 1927. szeptember 17-én kirepülte a világcsúcsot az L2-vel (Róma) a kétszáz kilogramm alatti repülőgépek zártkörű versenyében Mátyásföld és Monor között. A Magyar Országos Véderő Egylet által a tiszteletére rendezett vacsorán Bajcsy-Zsilinszky Endre méltatta meleg szavakkal Kaszala Károlyt, itt átadták neki a MOVE arany plakettjét. A Rover Sporttal indult az október másodikán rendezett VIII. Sváb-hegyi versenyben a túraautók között, ahol megnyerte osztályát. Rover Sportja „alig nagyobb, mint a vezető kalapja” – írta az Autó.

1928. január 8-án, a KMAC téli megbízhatósági versenyén elsőnek indult a Filatori-gáttól. A terep nem ízlett a nehéz, oldalkocsis Hendersonnak, helyezést sem ért el. Május 17-én 1920 óta a legnagyobb repülőünnepet rendezték, 15 ezer néző gyönyörködhetett repülőinkben Mátyásföldön. Vitéz Kaszala Károly az L4-es Bohócot repülte. Az Aviatikai Értesítő így számol be a repüléséről: „Ezután felszállt a műegyetemisták kisgépe Kaszalával, aki fordulókat, két szép loopingot, dugóhúzót mutatva be, és a lélegzetvisszafojtva figyelő közönség idegeinek megnyugtatására közvetlenül a föld felett ment át siklórepülésbe. Beguruláskor lelkesen megéljenezték.”

Magosix Sporttal indult a TTC kétnapos, június 2–3-i túraútján, hírverést csinálva a hazai márkának. Repüléstörténelmünk egyik legnagyobb bravúrját hajtotta végre, amikor a kis L24-essel június 14-én felszállt, és 517 kilométeres repülés után Pulában landolt, világcsúcsot repülve a gépkategóriában. Innen, átrepülve az Adriát, Lorettót érintve, a Róma–Littorói repülőtérre szállt le, ahol többek között a híres olasz repülő, Italo Balbo fogadta. Itt keresztelték az olasz hölgyek Róma névre az L2-t.

 kaszala.jpg

Az MSrE Lam­pich – gróf Tho­rotz­kay L2-es kis­re­pü­lő­gé­pe a lit­to­rói re­pü­lő­té­ren. Ka­sza­la Ká­roly cow­boy­ka­lap­ban, bal­ra testvé­re, Ka­sza­la Ist­ván, jobbra a re­pü­lő­tér pa­rancs­no­ka, Del­la Mar­ti­na 1928. jú­ni­us 15-én (Fo­tó: Col­lec­ti­on Bu­rá­nyi)

Kaszala Károly végleg beírta nevét a magyar repülés halhatatlanjainak aranykönyvébe, és megdicsőülve érkezett haza. Nevét felkapta a hírverés. Október 7-én az első Concours d'Elegance-on a Margitszigeten egy Steyrt mutatott be, és megnyerte az ügyességi versenyt. Vitézi rendbeli társával műszaki olajkereskedést nyitott a Podmaniczky utcában. Nagy sikerű műrepülést mutatott be az államfő tiszteletére a műegyetemisták egyik gépén október 28-án, a IX. Sváb-hegyi verseny díszpáholya felett.

1928–29 telén a sítalpakkal felszerelt Rómát repülte, bizonyítva, hogy a sportrepülést télen is lehet űzni. Sorban repülte be az MSrE BL (Bánhidi –Lampich) gépeit, kivételes repülőtudásával minden repülőnapon bámulatba ejtve a közönséget. Az Úrvezető című lapból tudták meg legelőször, hogy a népszerű „Kaszi” önállósítani fogja magát, és ő lesz az ország első magánrepülő-tulajdonosa.

1930 májusában vált meg fejére nőtt tanítványaitól és az MSrE-től. Végkielégítésül megkapta az egyesület öreg kis Brandenburg gépét, a „Kuleszt”, és ezzel a géppel szórta a röpcédulákat, szállított utast, repült a Schmoll Pasta világító reklámmal éjszakánként Budapest és a vidéki városok felett.

Június 22-én Debrecenben a repülőnapon szórta a reklámcédulákat, és kísérte a Malert Fokker F VII-es gépét, melyben a kormány tagjai repültek. Szegeden a reklámcédulák kiszórása után átrepült a Tisza-híd alatt, mint ahogy azt a pesti hidak alatt is számtalanszor megtette. A vasárnapi korzó közönségének és a híd épségének veszélyeztetéséért megbüntették. A büntetést aztán a szegedi Tiszti Kaszinó kifizette helyette.

Az örök Sváb-hegyi versenyek utolsó futamánál szeptember 21-én a célbírói emelvény felett jelent meg repülőgépével jól olvasható Austro-Daimler felirattal szárnyain. A propeller széllel terelte a reklámballont, amelyet lejjebb húztak, és a budapesti rendőrfőnök a magas vendégek épségének veszélyeztetéséért megbüntette.

Hosszas kilincseléssel kijárta régi ismerősénél, a hadügyminiszter Gömbös Gyulánál még egy repülőgép kiutalását. Az új, Székesfehérvár-Sóstón épített Lóczy-Brandival is reklámszórást végzett. Váltakozó szerencsével kereste kenyerét a bizonytalan reklámrepülő szakmában, a tomboló gazdasági válság közepén. A harmincas évek elejére neve lekerült a lapok hasábjairól, humora, bohémsága, vakmerősége már nem volt újdonság. 1932. szeptember 4-én röpcédulaszórás közben a Poroszló melletti Kétútközön a „Kulesz” motorja hirtelen leállt. Lendületből még átemelte a gépet egy jegenyesoron, de most hiányzott az a kis szerencse, amely oly sokszor megmentette életét. A sebességét vesztett gép, a volt királyi és császári pilótával, a légi harcok hősével, a motorversenyzővel és híres szoknyavadásszal menthetetlenül lezuhant, maga alá temetve szerelőjét, Urbaschek Jánost is. A sajtó megrázó képekben számolt be tragédiájukról . A magyar társadalom nem felejtette el Kaszala Károlyt. Sashalmon utcát neveztek el róla, és 1936-ban a Malert egyik új Ju52-esét róla nevezték el.

Kaszala Károly Ernst Udet, a híres német repülő mondása szerint élt és halt. „Én a repülés rabja vagyok. Nem tudok a repülés nélkül élni. De egy szép nap mindnyájunkat elvisz az ördög.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt szerkesztheted a frissen létrehozott oldaladat!

Ezt a szöveget nyugodtan kitörölheted és
a helyére írhatod az új oldalad tartalmát.





Amíg az oldal tulajdonosa nem helyez el itt tartalmat, addig a mai napi leglátogatottabb oldalak listája jelenik meg!

KIEMELT, REKLÁMMENTES OLDALAK

1. HCA Értékesítési Akadémia

► Értékesítők és Értékesítési Vezetők Akadémiája

hca-ertekesitesi-akademia.hupont.hu

LEGLÁTOGATOTTABB OLDALAK (MAI).

HuPont hirdetési rendszer

1. + Dr. Nem Doktor +

► Dr? Az itt lévő dr-ok jogosultak dr-ként a dr előtag használatára. A doktorokban, tanácsaikban megbízunk. De ön doktor? Nem vagyok Dr. De ettől még tudhatok. Tőlük tanulok 2011 óta. Dr...

dr-nem-doktor.hupont.hu

2. MaTi-CaR ALKATRÉSZEK ELÉRHETŐ ÁRON MISKOLCON....

► Új, utángyártott, és gyári alkatrészek elérhető áron Miskolcon. Minden autótípushoz: ALFA/AUDI/BMW/CITROEN/CHEVROLET/DAEWOO/FIAT/FORD/HONDA/KIA/LANCIA/LEXUS/MAZDA/MITSUBISHI/NISSAN/PEUGEOT/RENAULT/SAAB/SEAT/SKODA/VW alkatrészek elérhető áron..

alkatreszekmindenautohoz.hupont.hu

3. GLUTÉNMENTES ÖVEZET

► Hogyan fogyhatsz 50 felett gluténmentes diétával?

glutenmentesreceptek.hupont.hu

4. Lap-FölDI 2 - Online hírek és érdekességek

► Üdvözlöm a Kedves Olvasót! Lap-Föld az online média apró szegmense, ahol Önöket tájékoztatjuk a mindennapokról- hírek, tudósítások, érdekességek, és sok egyéb... fókuszban szűkebb pátriámmal- Tapolcával. Dancs István

lapfoldiketto.hupont.hu

5. RE - FLEXI - OK

► "Ágyúval verébre?!"

reflexiok.hupont.hu

6. Csajos Világ

► Dream to reality - Transformation

amazing-life.hupont.hu

7. Névnapi verses köszöntők, képeslapok - Pál Júlia tollából

► Különleges, verses névnapi köszöntők, képeslapok, nevek jellemzése, jelentése, saját versek

nevnapikoszontok.hupont.hu

8. Angol nyelvkönyv - azoknak akik szeretnének IGAZÁN jól angolul!

► Sokszor belefogtál már az angol nyelv megtanulásába, de mindig elakadtál? Megvan a megoldás! Ez a nyelvkönyv meg tud tanítani angolul.

angol-nyelvkonyv.hupont.hu

9. ~Csajsziknak~

► Sziasztok! Ez az oldi igazi csajszis oldal! Itt mindent megtudhatsz! Sztárok, szépségtippek vagy csak egy kis szórakozás! Jó nézegetést! A szerki :3 Néhány részt magazinokból lestem el, mert nem volt ötletem :P meg hogy tippeket nézz

csajszik-oldala-love-it.hupont.hu

10. www.storyweb.hu

► Ha igazán jól akarod érezni magad, akkor itt a helyed.Egy biztos, NEM FOGSZ UNATKOZNI!!!Gyere el minden nap ,mert ez egy menő oldal!Igyenkszünk a kedvetekben járni:)

storyweb.hupont.hu

11. Karácsonyi kaktusz (Schlumbergera)

► sokféle hasznos tudnivaló a karácsonyi kaktuszokról,szaporításukról, szép fotók a virágokról, sok segítség a gondozáshoz.

karacsonyikaktusz.hupont.hu

12. Az igazi gyémántot nem kell ragyogtatni

► Az erkölcstelen politikai irányzat csak a beteg szervezetű államban, nemzetben tudja felütni a fejét, a pillanat fejvesztettsége, kábultsága és nem tudása alkalmas talaj befogadására...

jellem-ismeret.hupont.hu

13. EgységSzív Meditációs és jógaközpont

► Egy Mindenkiért,Mindenki Egyért,Együtt az Egységért és a Békéért!Központunk fő szándéka Sri AmmaBhagaván víziójában való aktív részvétel.A vízió feladata az egész emberiséget a jelenlegi elkülönültség állapotából az Egység állapotába segíteni.

egysegsziv.hupont.hu

14. MaTi-CaR Alkatrészek - AUTÓALKATRÉSZEK ELÉRHETŐ ÁRON MISKOLCON...

► Új, utángyártott alkatrészek kedvező áron Miskolcon. AUDI, BMW, CITROEN, CHEVROET, DAEWOO, FIAT, FORD, HONDA, HYUNDAI, KIA, MAZDA, NISSAN, OPEL, PEUGEOT, RENAULT, SEAT, SKODA, VW alkatrészek! Szinte minden autóhoz alkatrészek elérhető áron..

maticar-alkatreszek.hupont.hu

15. PRODAJNI CENTAR KOTAJSKIH ŽIČANIH OGRADA, OGRADA ZA DIVLJAČ

► ŽIČANA OGRADA JE NAJJEFTINIJA OGRADA NA SVETU. SVE ŠTO VAM JE POTREBNO MOŽETE PRONAĆI KOD NAS, OD A DO Ž. I ŠTA JE NAJVAŽNIJE: PO PROIZVOĐAČKIM CENAMA!

novaograda.hupont.hu

16. ~Music4ever~

► Zene.Sztárok...minden.

aneemusic.hupont.hu

17. Három szóban el tudom mondani, mit tanultam az életről: mindig megy tovább.

► "A világ minden szépségéért sem akarnám elcserélni az egyéniségemet, még akkor sem, ha nincs benne semmi különös. Én én magam vagyok, és ez több annál, amit néhányan elmondhatnak magukról."

mindigvantovabb.hupont.hu

18. Veszélyes fakivágás Budapesten

► Veszélyes fakivágás Budapesten biztonságosan, garanciával +36 70 272 0149, minőségi szerszámok, elérhető ár, irányított fadöntés alpintechnikás favágás, email: krisztiankaroly77@gmail.com

fakivagasbudapest.hupont.hu

19. Szállás! Nyaralás apartmanban Balatonbogláron a VIRÁGOS NYARALÓHÁZ-ban

► Üdüljön a Balaton déli partján Balatonbogláron! Töltse szabadságát kellemes családias környezetben családi házunk 2 külön bejáratú apartmanjában. A Balaton parttól 200 méterre található.

nyaralas-balaton.hupont.hu

20. A HAZA NEM ELADÓ MOZGALOM PÁRT

► Győzni fogunk, mert olyan elképzelést képviselünk, amely egy közös céllá alakul át, ezért elpusztíthatatlan, valamint visszaadja az emberek önbecsülését, magabiztosságát és az önmegvalósítás reményét, társadalmi osztályoktól függetlenül. Kásler Árpád

ahazanemeladomozgalom.hupont.hu

21. ASEA a palackbazárt csodamolekulák

► Szabadítsuk ki együtt a palack szellemét!!! Egészség sejtszinten!A világon mindenhol, minden ember számára! Tűz és jég egy palackban!!!

paalckbazartcsodamolekula.hupont.hu

22. Akik szeretik a barcát!!!!!!!jöjjön ide!!!!!!!

► barca szeretőknek

barcelonafan.hupont.hu

23. KERÍTÉSLÉC- AJTÓ-ABLAK-PARKETTA-SEPRŰNYÉL-LÉPCSŐLAP OLCSÓN

► Üdvözöllek kedves látogató! Honlapomon asztalosipari termékeket találsz rendkívül kedvező áron, I. osztályú minőségben. Egyéb termékek - filagória, kerti bútorok- elkészítését is vállaljuk kedvező áron.

olcsokeriteslec.hupont.hu

24. http://cegledikeptelensegek@blog.com

► Ezen a címen érhető el a letiltott anyag és a folytatás.

cegledikeptelensegek.hupont.hu

25. Herbaria Angelica

► Gyógyító Virágesszenciák

gyogyitokert.hupont.hu

26. Kert-parkfenntartás/06302853265

► Budaörs és környéke, XI. XII.XXII. II. kerület:parkfenntartás/gallyazás, fakivágás, szállítás,hótakarítás,növényvédelem,automata öntözálózat készítés.

kert-fa.hupont.hu

27. Szélvédőjavítás, szélvédő javítás Budapest

► Szélvédő javítás Budapest és szélvédő csere 06 70 602 6000, akár 8000 Ft-tól, helyszíni kőfelverődés javítás hétvégén is!

szelvedojavitasa.hupont.hu

28. Úton Krisztussal

► Közel van az idő, amikor mindenki meglátja Krisztust és elkerülhetetlenné válik a szembesülés az Igazsággal. Ez a honlap azt a célt szolgálja, hogy minél többen lássák meg, hogy nincs más út a teljes élethez, mint Krisztussal egy úton járni.

irgalom.hupont.hu

29. Minőségi tisztítószerek és testápolási termékek a legkedvezőbb árakon!

► Mosópor, mosószer, öblítők, mosogatószer, tisztítószerek, Wc-tisztítók, légfrissítők, arc- és testápolási szerek, tusfürdők, habfürdők...minden ami egy háztartásban elengedhetetlen!

olcsotisztitoszer.hupont.hu

30. Női Ékszerek Nyakláncok,Fülbevalók,Karláncok,Órák, Egyedi szettek

► Ezen az oldalon különféle női ékszerek kiegészítők, fülbevalók, láncok, gyűrűk,esküvői szettek, kulcstartók órák és egyéb kiegészítők találhatók elérhető áron..

noiekszerek.hupont.hu

31. Új szellem-kezdet

► A jó, a szép, mint lényeg a társadalom és az egyén kiteljesedéséhez. A valóság mélyebb átélése, a lelki egyensúly kialakítása utáni vágy. Szívedben a kedvetlenség ördöge? Mondd ki, mi fáj, s megkönnyebbülsz. Ezt tettem én is...

pyrrhus.hupont.hu

32. Lakatos Budapest

► 40 éves tapasztalattal rendelkező lakatos Budapest területén és környékén vállalja kerítések, kapuk, korlátok, tetőszerkezetek elkészítését 06 30 768-3454; kovacsoltvaskerites@yahoo.com

lakatosbudapest.hupont.hu

33. Ágyi poloska irtás Budapest +36 70 415 6666

► Ágyi poloska irtása Budapest területén, garancia az irtásra, akár 24 órán belüli kiérkezéssel, környezetkímélő szerekkel +36 70 415 6666.

agyipoloskairtasbudapest.hupont.hu

34. fakivágás,metszés, gallyazás Bp.XI. XII, XXII. Budaörs, Diósd

► MEGBÍZHATÓ KERTÉSZ

kertespark.hupont.hu

35. MotoGP Információs Oldal

► Az egyik legnagyobb motorverseny bemutatása és ismertetése az oldal célja. Jó szórakozást kívánok! Pfaff Tamás

motogp.hupont.hu

36. Angyali menedék

► Angyali vezetés a megfáradt és beteg lelkeknek

archangelgabriel.hupont.hu

37. ☮☯∞Welcome To Paradise∞☮☯

► Hello ez itt az Welcome to Pradise (WtP) amely mindenféle kérdésedre választ adhatnak , itt a legjobb képek,arckrémek házilag,programok a nyárra stb. megtalálhatók .Jó Szórakozást !

pizsiparty.hupont.hu

38. Finom ízek varázsa

► Sütemények és ételreceptek saját gyűjteménye

ki-suti.hupont.hu

39. Webáruház készítés Budapest, Weboldalkészítés Budapest, Keresőoptimalizálás

► Egyedi fejlesztésű webáruház és weboldal készítése, keresőoptimalizálás, arculattervezés, Online marketing

webaruhazkeszitesbudapest.hupont.hu

40. Ha szereted kínát vagy a kínai kaját vagy bármit kínából akkor lépj be ide!

► szia honlap böngésző bizonyára azért látogattál el a honlapomra mert te is szereted kínát:) nos itt végül is sok mindent megtudhatsz róla.jó böngészést:D

kinabarat.hupont.hu

41. Cuki Cicusok és H2o Egy vízcsepp elég

► Sziasztok! Üdvözöllek titeket a cicás, és a H2o Egy vízcsepp elég nevű oldalamon! Itt sok infót tudhatok a cicákról és H2o-ról. Remélem, jól fogtok szórakozni!:) Ha szereted a cicákat és a H2o-t akkor itt a helyed! Jó nézegetést kívánok!

cuki-cicusok-oldala.hupont.hu

42. FERIENHAUS IN NORDUNGARN AUF EINEM WEINGEBIET VOM PRIVAT

► Günstiger Urlaub in Nordungarn in der Nähe von mehreren Thermalbäder, am Fusse des Matra Gebirges

ferienhausungarn.hupont.hu

43. Baromfi - díszbaromfi. Több mint hobby.

► Magyar sárga kettőshasznú - Erdélyi kopasznyakú - Maláj harcos (viador) - Gyöngytyúk (több színben) - Bráma - Orpington- Pézsmaréce (némakacsa)- Liba

baromfi-diszbaromfi.hupont.hu

44. AUTÓ FELVÁSÁRLÁS BUDAPEST.

► ELADNÁ AUTÓJÁT? GYORS ÉS MEGBÍZHATÓ AUTÓ FELVÁSÁRLÁS BUDAPEST ÉS TERÜLETÉN!

auto-mobil.hupont.hu

45. Üdvözlet minden kerékpártúrát kedvelőnek!

► Ezt az oldalt azért készítem, hogy a hozzám hasonlóan a bringázást kedvelőknek leírjam az általunk tapasztaltakat, és akik még nem kezdték el azok megkedveljék a világ legjobb sportját.

kerekezes.hupont.hu

46. Ezo Hírnök

► www.ezohirnok.hupont.hu

ezohirnok.hupont.hu

47. SÜTIKÉK - RECEPTTÁR

► Összegyűjtött, kipróbált receptjeim gyűjteménye

sutikek.hupont.hu

48. ezvan.. :$

► ide olyasmiket írok,amik engem érdekelnek.vagy nem. igazából az infotanárom akarta,h ilyet csináljunk órán,bár senkit nem villanyozott fel ez az egész.engem sem... :$

basketbbarbi.hupont.hu

49. Széki Kapusi István hivatalos honlapja

► Erdély, a Mezőség, szülőfalum Szék. Varázslatos mesevilág, ma is élő hagyományok kifogyhatatlan forrása, drága szülőföldem.

kapusi.hupont.hu

50. ONLINE KERÍTÉSBOLT

► VADHÁLÓ, BETON ÉS FÉMOSZLOP, DRÓTFONAT, HEGESZTETT DRÓTHÁLÓ, TÁBLÁS KERÍTÉSPANEL-----NÁLUNK MINDENT MEGTALÁL KERÍTÉSÉHEZ GYÁRTÓI ÁRAKON, RUGALMAS ÉS GYORS ÜGYINTÉZÉSSEL, KISZÁLLÍTÁSSAL

keritesanyag.hupont.hu

51. Dr. Estók Bertalanné Olivia honlapja

► Élményeim...

esolivia.hupont.hu

52. єgч вαяάт ђαℓℓנα α šzíυєм ∂αℓάт, έš єℓ∂ú∂øℓנα, ђα ηєм ємℓέκšzєм яά.♥

► Aki tudja a szép könnyelmű élet titkát, megbecsülendő kincs"

petruskah.hupont.hu

53. Orosz Ferenc 2.

► Magamról hobbijaimról, a kis unokámról, barátokról,nosztalgiáról, tárgyaimról

ofk-ofk.hupont.hu

54. GÉPKÖLCSÖNZÉS , ÉVI-KER MŰSZAKI IPARCIKK KERESKEDÉS TISZAVASVÁRI

► gépkölcsönzés,ipari szerelvények,hegesztés,rozsdamentes acél,kölcsönzés,épületgépészet,kertrendezés,fürdőszoba

tiszavasvarigepkolcsonzes.hupont.hu

55. Gyönyörű, festett mandalák

► Energetizáló, festett mandalák, amelyek lendületet adnak és segítenek céljaid elérésében. Hangulatossá teszik a környezetet, gyógyító erejük van. Mindig új erőt nyerhetsz, ha ránézel. Adhatod ajándékba, vagy lehet a sajátod.

mandalakeszites.hupont.hu

56. A Harry Potter történetek összes tudnivalója

► Nem kell se gyereknek, se varázslónak lenned ahhoz ,hogy Harry Potter elvarázsoljon!

harry-potter-titkok.hupont.hu

57. Zsóka Vendégház

► Észak-Magyarország egyik leghíresebb fürdője, a mezőkövesdi Zsóry Gyógy- és Strandfürdőtől 400 méterre fekszik.

zsoryapartman.hupont.hu

58. Kisteherautó bérlés, kisteherautó kölcsönzés napi 6000 forintért

► Kisteherautó bérlés és kölcsönzés. Budapest és vonzáskörzetében. BARÁTI Ár, kedvező feltételek. OLCSÓ! - Kisteherautó bérlés akár 6000,-Ft/nap áron! -

kisteherauto-berles.hupont.hu

59. Ide írhatod a honlap főcímét, ami legfeljebb 75 karakter lehet!

► Ide írhatod maximum 250 karakter hosszúságban a honlap leírását ill. szlogenjét. A leírás fontos a weboldal látogatottá tételében, ezért érdemes jól megszövegezni.

miley-cirus.hupont.hu

60. Csajoknak. ▲

► Itt sok csajos dolgot megtalálsz, remélem tetszik. :)

csajsziikknak.hupont.hu

61. BOTOS INGATLAN ÉS HITEL IRODA

► Iroda cím: Salgótarján, Rákóci út 1-9. 1/2. Alba Üzletház

botosingatlan.hupont.hu

62. Magyar Bichon Állatvédő Egyesület (Bichon Rescue Hungary)

► Kérjük ajánlja fel adója 1 %-át a Fajtamentés mentettkéinek javára. Adományával Ön is részt vállal a további mentésekben, esélyt adva a többi segítségre szorulónak. Adószámunk: 18869224-1-03

bichon-fajtamentes.hupont.hu

63. Józsa "Solverus" István: Írá-Sock II., avagy "Úton a Biztos Pont felé"

► Kedves Olvasó! Ha véletlenül tévedtél erre, akkor is üdvözöllek, ha pedig az első kötet folytatását keresed, megtaláltad. Ez esetben duplán üdv néked! :-) Ide talán még csak annyit fűzök: Ez még mindig csak a kezdet, a végzet odébb van. Szép napot!

solverus-versek-ii.hupont.hu

64. PRO-SPORT

► Bács-Kun Sport - Bácsalmás, Kunbaja és környéke sportja - folytatás: 2011./XVI. évfolyam Labdarúgás, Kézilabda, Asztalitenisz, Cselgáncs, Diáksport, BSC 1913-2013.

pro-sport.hupont.hu

65. Vertikális és Horizontális Szélturbinák Katalógusa

► Vertikális és Horizontális szélturbinák szines Katalógusa a nagyvilágból. Redaktion: Peter Borsanyi VAWT-Techniker >>> Savonius-Balaton HUNGARY 2008 - 2019

savonius-balaton.hupont.hu

66. 1 egy éves online érettségi képzés

► 1 egy éves online érettségi képzésfelkészítő tananyagot videó formájában kapják meg a tanulók

online-erettsegi.hupont.hu

67. ♥Minden ami sztár!♥

► Az oldal elköltözött! IDE: http://mindenamisztar14.mindenkilapja.hu/html/25235357/render/kezdolap

mindenamihannah.hupont.hu

68. Hasznos tanácsok diétákkal és egészséggel, méregtelenítéssel kapcsolatban!

► Ezen az odalon szeretném bemutatni hasznos diétákat saját tapasztalataimmal! Egészség fontosságáról méregtelenítésről is beszámolok! Remélem hasznos!

dietak.hupont.hu

69. MAGYAR Locsolótömlő, ipari tömlő, öntözés, kert, otthon

► locsolótömlő, kerti tömlő, szivattyútömlő, szívótömlő, tömlővég, tömlőösszekötő, tömlőcsatlakozó, szivattyú, gyorscsatlakozó, 1"-os gyorscsatlakozós rendszer, bilincs, szórófej, takaróponyva, szerelvény, Weekend Master, Master Extra, Master Plus, ATS

locsolotomlo.hupont.hu

70. tuti receptek

► Házisüteményektől a sós süteményeken, desszerteken át a fagylaltokig. A receptek feltöltés alatt

konyvesrecepteket.hupont.hu

71. Személyre szabott utazás!

► Utazási tanácsadóként kényelmesebbé és egyszerűbbé teszem a nyaralásod szervezését! Tervezz velem, utazz a nagyilágban és vedd igénybe ingyenes szolgáltatásom! bernadettgyongyosi@gmail.com Tel:20/989-3823

utazasitanacsado.hupont.hu

72. HuPont.hu Ajánlja: Linkgyűjtemények Linktárak, Webcímtárak, Webkatalógusok

► Mely linktárak, linkgyűjtemények segíthetnek a weboldalad látogatottságának megnövelésében? Mit érdemes tudni a linktárak, linkgyűjtemények, webcímtárak, webkatalógusok működéséről?

linkgyujtemenyek-linktar.hupont.hu

73. Kasza Tamás, Lezárás Specialista Oldala

► Ha már értékesítesz, akkor keress vele pénzt is, ismerd meg a lezárás lépéseit: www.lezarasspecialista.hu

lezarasspecialista.hupont.hu

74. Magyarnak lenni gyönyörű küldetés!

► Minden, ami fellelhető Magyar múltunkból-jelenünkből- és jövőnkből.

matyas.hupont.hu

75. Földrajz

► .

wwwaltalanosfoldrajz.hupont.hu

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 41
Tegnapi: 132
Heti: 173
Havi: 3 862
Össz.: 1 128 333

Látogatottság növelés
Oldal: Kaszala Károly
HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY - © 2008 - 2024 - harmashatarhegy.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »