HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY

A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.

Először kattints ide

====================

Mátyásföld

Érdekes kép az 1920-as évekből.

benzines_csacsi.jpg

1936. június

A Magyar Légügyi Hivatal bemutatója a Mátyásföldi repülőtéren

 

Mátyásföldi repülőtér

Nemrég jelentkezett levélben Lajtos Béla klubunk mátyásföldi tagja.

Levelei és a küldött képek itt:

 

lajtos_bela_levele_es_kepei.2.jpg

 

 

 

 

 

 

lajtos_bela_levele_szakszolgalati_engedelye..jpg

 

 

 

lajtos_bela_levele_a_vizsga_a_voroskovarrol..jpg

 

 

 

 

 

 
xvi.matyasfold_repter_ma.jpg
                                   
                                       A repülőtér ma  

mátyásföldi repülőtér az első állandó repülőtér volt Budapest térségében.

Története 

1916-ban létesült : a Keleti pályaudvartól keletre 9,3 km távolságban a Magyar Általános Gépgyár (MÁG) rendezett be repülőgépgyártó üzemet és repülőgép-motorgyárat. A Fokker céggel együttműködve gyors, kis vadászgépeket (D VII) kezdtek gyártani. A MÁG gyár 80 x 20 m-es repülőgép-szerelő hangárja a 900 x 800 m-es füvesített repülőtér nyugati sarkában létesült. 1918július 4-én egy Brandenburg típusú repülőgép szállt a magasba, megindult a Bécs-Budapest közti rendszeres légi járat. Itt működött Prodam Guido, a magyar aviatika úttörője is. A trianoni békeszerződés következtében a MÁG-nál levő teljes repülőanyagot megsemmisítették.

Az 1922-ben alakult Magyar Légiforgalmi Társaság repülőtere azonban megmenekült, belföldi (Kaposvár, Nyíregyháza, Pécs, Debrecen), sőt, nemzetközi forgalmat is lebonyolított a Franco–Roumain (később CIDNA) francia-román társaság, a Deutsche Lufthansa, majd 1931-től egy olasz és egy osztrák társaság járataival.

A magyar óceánrepülőt, Endresz Györgyöt 1931július 16-án fogadták Mátyásföldön. 1932. május 21-én „Justice for Hungary” nevű Lockheed Sirius típusú gépével Mátyásföldről indult Endresz György és Bittay Gyula rádiós tiszt tragikus útjára – a gép leszállás közben a római repülőtéren katasztrófát szenvedett.

trianoni békeszerződés tilalmai ellenére a repülőteret fokozatosan a magyar légierő titkos bázisává fejlesztették és 1937-től a polgári és a sportrepülés Budaörsre került át.

második világháborút átvészelt repülőteret a Szövetséges Ellenőrző Bizottság gépei használták. 1948-tól kiképzőszázad működött itt.

A repülőtérrel kapcsolatos utolsó történelmi esemény: a mátyásföldi szovjet laktanyából családjával együtt 1956 októberében elhurcolt Nagy Imre miniszterelnököt a mátyásföldi repülőtérről vitték el a szovjet gépek.

Jelenleg 

Az egykori MÁG Újszász utcai dísztornyos épületét ma a NABI használja. Ők mátyásföld leghíresebb üzemének, az Ikarusnak tartják fenn az emlékét.

Ma a mátyásföldi repülőtéren a nagygépes repülés már nem lehetséges, mert Ferihegy irányított közelkörzetén – CTR – belül helyezkedik el, illetve a mátyásföldi mező gondozatlan, gazos felülete sem alkalmas már a leszállásra. A rádiótávirányítós repülőmodellek repítése viszont lehetséges és a Mátyásföldi Modellező Baráti Kör (MMBK) sportszakosztály gondozza és működteti a számukra kijelölt területet.

Néhány évvel ezelőtt (10-12?) évenként egy alkalommal repülőnapot rendeztek a repülőtéren, ahol többek között a PO-2, AN-2 repülőgép is és néhány modernebb repülőgép is részt vett

 

 80_eves_a_matyasfoldi_repuloter.jpg

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 97
Tegnapi: 132
Heti: 229
Havi: 3 918
Össz.: 1 128 389

Látogatottság növelés
Oldal: Mátyásföld
HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY - © 2008 - 2024 - harmashatarhegy.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »