HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY

A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.

 Film Besenyei Petiről......

http://www.mediaklikk.hu/video/m4-sport-studio-unnep-2015-bessenyei-peter-portre/

____________________________________________________________

Besenyei Péter befejezte:

 

Las Vegasban Besenyei Péter műrepülő bejelentette, hogy nem áll többé rajthoz a Red Bull Air Race-en, és a jövőben már csak a családjával akar foglalkozni.

Az 59 éves versenyző Las Vegasban a 13. helyen végzett, és összetettben a 12. helyen áll a hétvégi verseny után. 

A kezdetektől a csapat tagja vagyok, ott voltam a Red Bull Air Race életre hívásakor, a döntést, hogy ez az utolsó szezonom, néhány nappal ezelőtt hoztam meg

– mondta a 22 dobogós helyezéssel és 3 bajnoki címmel büszkélkedő pilóta

A többi itt:
 
http://index.hu/sport/extremsport/2015/10/19/besenyei_peter_befejezte/
=============================================
 
 
 Besenyei idei legjobbjával hatodik a budapesti Air Race-en
 
-KG-KÖVETÉS
2015.07.05. 14:33
 
 

Besenyei Péter az időmérőn hibázott az első repülésen, ezért biztonsági okokból nem kockáztatott a második lehetőséggel. Így viszont csak a 10. időt repülte, vagyis az egyenes kieséses lebonyolítás elején az ötödik helyen zárt amerikaival, a kétszeres világbajnok Kirby Chambliss-szel találkozik majd.

 ==========================================

 

http://index.hu/sport/extremsport/2015/10/19/besenyei_peter_befejezte/

 

Besenyei új géppel sem villant, de imádjuk a repülőket

Többszázezren a Duna fölötti Air Race-en.Tovább
 

Abu-Dzabiban is egymás ellen kerültek, akkor Besenyei nyert, végül a hetedik helyen zárt, de most majdnem másfél másodpercet kellene javulnia az időmérőhöz képest, hogy újra verje 2004 és 2006 világbajnokát. A büntetőmásodpercek persze közbeszólhatnak, de erre sosem lehet alapozni.

Besenyei Budapesten már ugyanolyan Zivko Edge V3-mal repül, mint a mezőny többsége – Paul Bonhomme, Mike Goulian Juan Velarde és Francios Le Vot V2-essel repül, míg Nigel Lamb és Matt Hall egy másik típussal, MXS-R-rel.

Nagyon jól ment az első körben

Az időmérő programját Besenyei és Chambliss párosa nyitotta nem sokkal 3 óra után. Besenyei nem hibázott, az ideje 1:01,070, Chamblissnek ezt kell vernie, ha tovább akar jutni. Ez viszont nem sikerült az amerikainak, 1:01,386-at repült, ráadásul kapott még 2 másodperc büntetést is, tehát Besenyei ott a legjobb 8 között már biztosan.

A budapesti hőségben a gépek is megszenvedtek, de a pilóták is összehoztak több hibát. Nigel Lamb és Nicolas Ivanoff párosában mindketten 10 G fölé mentek a nagy visszafordítóban. Végül az döntött közöttük, hogy a francia lépte túl jobban a határt.. A hét futamban csak ketten voltak gyorsabbak Besenyeinél: Paul Bonhomme 1:01,028-cal verte a leggyorsabb vesztesként továbbjutó Martin Sonkát, az ausztrál Matt Hall viszont brutális időt ment, hiszen 58,4 másodperc alatt teljesítette a pályát.

A legjobb nyolc között Besenyei a kanadai Pete McLeoddal került össze, aki 1:02,866-es idővel jutott tovább. A négyesdöntőért még a Nigel Lamb, Hannes Arch, a Paul Bonhomme, Matthias Dolderer, illetve a Martin Sonka, Matt Hall párosok harcoltak.

Javult, de nem eléggé

A nyolc között Besenyei javított az előző idején, 1:00,887-es időt repült, de ez is kevés volt a kanadaival szemben, aki be tudott mennyi egy perc alá, 59,460 másodperces idővel jutva a legjobb négy közé.

A többi párosból a visszafordítóban újra is hibázó Nigel Lamb ellen Arch ment tovább, Dolderert egy kétmásodperces büntetés kaszálta el Bonhomme-mal szemben, a cseh Sonka pedig kisebb meglepetésre megverte azt a Matt Hallt, aki a lebonyolítási rendszer miatt a harmadik legjobb idővel nem került be a legjobb négy közé.

Besenyeinél ketten (Lamb és Dolderer) voltak lassabbak a nyolc között, így idei legjobb eredményét elérve a hatodik helyen zárt. A négyesdöntőben végül a Rovinjban is győztes, 2008-ban világbajnok Hannes Arch nyert Paul Bonhomme, Martin Sonka és Pete McLeod előtt.

Négy verseny után Paul Bonhomme 34 ponttal vezeti a világbajnokságot, mögötte Hannes Arch és Matt Hall is 29 ponttal áll. Besenyei 5 ponttal a 10. a mezőnyben. Az idény ötödik futama augusztusban köveztkezik Ascotban.

Besenyei Péter körről körre gyorsul

 
 
ORIGO2015.07.04. 20:192

Nézők tízezrei nézték végig a Duna két partján, ahogyan Besenyei Péter és riválisai a tizedmásodpercekért küzdöttek Budapest felett. A magyar világbajnok a 10. helyen végzett a Red Bull Air Race időmérőjén, amelyen a hétvégét eddig uraló Matt Hall volt a leggyorsabb: az ausztrálnak mindössze 58.323 másodpercre volt szüksége, hogy teljesítse a távot. Joshihide Muroja végzett a második helyen, míg az osztrák Hannes Arch - az előző futam győztese - harmadik lett. Bár a pálya egyszerűnek tűnik, minden hibáért súlyos árat kell fizetni, így a vasárnapi verseny is teljesen nyitott.

„Néhány napja kaptam meg az új repülőgépet, kevés időm volt gyakorolni, de az érezhető, hogy minden repülés után egy kicsit gyorsabbá válok. Úgy terveztem, hogy az időmérő első körében nem kockáztatok, majd a második körben mindent beleadok. Sajnos az elején begyűjtöttem egy büntetést, így végül a második körömből biztonsági repülés lett” – értékelt a magyar világbajnok.

Össze kell rázódni a géppel

Hozzátette, akadnak apró problémái az Edge 540-essel, az ülés rendkívül szűk, a botkormányra is a kelleténél nagyobb erők hatnak, ám ezeket a finomhangolásokat belátható időn belül el tudják végezni a repülőn. „Érzem a közönség szeretetét, ami plusz erőt ad. Köszönöm, hogy eljöttek megnézni az időmérőt, és remélem, hogy ott lesznek a versenyen is, és szorítanak nekem” – mondta Besenyei, aki szerint a versenyen bármi megtörténhet. A magyar pilótának az amerikai Kirby Chamblisszel kell megküzdenie a továbbjutásért.

Besenyei Péter egyre jobban összeszokik a gépével

Forrás: MTI/Lakatos Péter


„Ha valaki azt mondja hat évvel ezelőtt, hogy itt ülhetek Besenyei Péter mellett, talán el sem hiszem. Komoly eredmény ez, és remélem, hogy holnap is egy hatalmas mosollyal repülhetek át a Lánchíd alatt. Most első vagyok ugyan, de aki hibázik, az kiesik a versenyből” – nyilatkozta Matt Hall.

A budapesti futam különlegessége, hogy itt még a szokásosnál is alacsonyabban repülnek a gépek, a Lánchíd alatt mindössze 8-10 méter választja el a repülőket a folyótól.

 

Az időmérő edzés eredménye:

1. Matt Hall (AUS), 2. Yoshihide Muroya (JPN), 3. Hannes Arch (AUT), 4. Pete McLeod (CAN), 5. Kirby Chambliss (USA), 6. Nigel Lamb (GBR), 7. Martin Sonka (CZE), 8. Paul Bonhomme (GBR), 9. Nicolas Ivanoff (FRA), 10. Peter Besenyei (HUN), 11. Francois Le Vot (FRA), 12. Juan Velarde (Spanyolország), 13. Matthias Dolderer (Németország), 14. Michael Goulian (USA)

========================================
 
2014-01-27 14:13:00 
 

Bessenyei Péter használja a felcsúti repülőteret

 

Évek óta létezik Bodmér és Felcsút térségében egy 2012 áprilisa óta IV-es kategóriájú, nem nyilvános repülőtér, amellyel kapcsolatban új kérelem nem érkezett a Légügyi Hivatalhoz - közölte Varga Erika, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnöki légi jogi főtanácsadója hétfőn az MTI-vel.

 

Tájékoztatása szerint csak helyrajzi száma alapján tartozik Felcsúthoz a létesítmény, amelyet Bessenyei Péter repülőtérvezető gyakorlásra használ. Hozzátette: a létesítménnyel kapcsolatban új kérelem a hatóság légügyi hivatalához eddig nem érkezett.

 

A repülőterek létesítéséről Varga Erika azt mondta, a jelenleg hatályos szabályozás alapján hatféle repülőtér, és kétféle leszállóhely kategória létezik. Az I. és II. osztályú repülőtér nyilvános, a többi a nem nyilvános repülőtér kategóriába tartozik. A nyilvános repülőtereket a közzétett, nemzetközileg elfogadott feltételek szerint bárki igénybe veheti, a nem nyilvános repülőtér kizárólag a tulajdonos engedélyével használható. A repülőterek létesítésének engedélyezése kategóriánként eltérő, és a jogszabályban meghatározott dokumentációt kell benyújtani az engedélyezést végző Légügyi Hivatalhoz.

Felcsút: nem épül nyilvános repülőtér

A megjelent hírekkel ellentétben nem épül nyilvános repülőtér Felcsúton - közölte a Fejér megyei település polgármesteri hivatala hétfőn az MTI-vel. Mint írták, a község helyi építési szabályzatának módosítása múlt év december 28-án lépett hatályba, ennek részét képezte a külterületen lévő, két helyrajzi számú ingatlan övezeti átsorolása közforgalmon kívüli, nem nyilvános le- és felszállópálya céljára. A közlemény szerint a terület tulajdonosa, Besenyei Péter műrepülő világbajnok a sportrepülőgépének saját használatú füves le- és felszállópályát hozott létre, amelyre a Nemzeti Közlekedési Hatóság légiforgalmi és repülőtéri főosztálya már korábban kiadta az engedélyt. Más repülőtér létesítését Felcsút önkormányzata nem hagyta jóvá és azt nem is tervezi - olvasható a közleményben.

A Népszabadság online hétfőn azt írta: megadta az engedélyt egy felcsúti repülőtér kialakításához a Légügyi Hatóság és a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség. A felcsúti önkormányzat napokban közzétett településszerkezeti tervében az szerepel, hogy napirenden van a Bodmér–Felcsút IV. osztályú, saját használatú, közforgalmon kívüli, nem nyilvános repülőtér le- és felszállópályája kialakítása - írták.

Az atv.hu megkereste a felcsúti önkormányzatot, ahonnan Dr. Sisa András jegyző válaszában azt írta: a Népszabadság híre nem több, mint "egy politikai célzatú álszenzáció". "Kérem nézzen utána, hogy egy 4. kategóriás leszállópálya milyen forgalom lebonyolítására képes. Az egész nem több, mint egy megfelelő szilárdságú külterületi földcsík, ahol egy kis sportgép tulajdonosa felszáll, avagy leszáll" - fogalmazott a jegyző.

atv.hu / MTI

 
 

Talán én vagyok a legkeményebben repülő pilóta

A többi géppel könnyebb fordulni

Gyorsan megszokhatja az új gépet

Kakas Péter2015.05.09. 19:0513

Besenyei Péter a Red Bull Air Race évadnyitóján a mezőny egyik leggyengébb gépével a hetedik helyen végzett. A műrepülő-világbajnok az Origónak elmondta, hogy a júliusi, budapesti versenyen már ő is amerikai géppel fog repülni, és ennek a versenytársai nem igazán örültek. Állítja, közel a hatvanhoz is tökéletes fizikai állapotban van. Mesélt arról is, hogy a Forma-1-es pilóták hogyan viselkedtek, amikor elvitte őket egy körre a repülőjével, és elárulta, hogy milyen felkérésre mondott nemet.

Három és fél év után újraindult a Red Bull Air Race, és bár a motorok az idén egységesek, a repülője gyengébbnek tűnik a többiekénél. Mi a különbség?

A mezőnyből mindenki amerikai géppel repül, nekem egy magyar gépem van, amit nagyon szeretek, nagyon jó vele repülni, a mezőny legszebb gépe, de erre a típusú versenyzésre nem a legalkalmasabb. Hogy mekkora hátrányba kerülök egy pályán a többi géphez képest, az attól függ, hogy hány visszafordító van, ugyanis míg a többiek szűken tudják venni, addig nekem nagyobb ívben kell fordulnom, ez visszafordítóként egy-másfél másodperc hátrányt jelent.


A többi géppel könnyebb fordulni

Forrás: AFP/Joerg Mitter

Nem gondolkozott azon, hogy repülőt váltson?

 

De igen, a sorozat júliusban öt év után visszatér Budapestre, ott már egy amerikai repülővel fogok repülni. A szezon elején bíztam benne, hogy tudjuk majd a repülőt javítgatni, mert én már az első versenytől láttam, hogy gondok vannak a szárnyprofillal. Eleinte a gyár nem hitt nekem, de mostanra be kellett látniuk, hogy igazam volt, és a Red Bull-lal közösen meghoztuk a döntést, hogy a magyar futamon már új repülővel megyek.

Korábban rendszeresen a dobogós helyekért küzdött, mostanában be kell érnie kevesebbel. Mennyire nehéz így versenyről versenyre új motivációt találni?

Valóban nagyon nehéz úgy odaállni egy versenyen, hogy tudom, bármit teszek, esélytelen vagyok. Ez olyan, mintha a Forma-1-be bedobnánk egy magyar autót, nem tudnánk megverni a Ferrarit vagy a Mercedest. A magyar futamig van még két verseny, azokon vérmes reményeim nem lehetnek, talán kis szerencsével pontokat szerezhetek.Szívesebben hagyatkoznék a repülőgép és a saját magam teljesítményére, de sajnos most csak a szerencsében bízhatok.

A szakértők közül sokan önt tartják a sorozat legtechnikásabb pilótájának. Ha ugyanolyan gépekkel repülne mindenki, akkor hol végezne?

 

Ezt nem nekem kell megmondanom, a többi versenyzőt kell megkérdezni erről. Annyit mondhatok, hogy amikor megtudták, hogy Budapesten már én is az amerikai repülővel versenyzek majd, akkor finoman szólva nem örültek a hírnek.

Nem örült mindenki, hogy Besenyei amerikai repülőre vált

Forrás: Free image for editorial usage only: Photo by Balazs Gardi/Balazs Gardi

Lesz elég ideje ahhoz, hogy megszokja a gépet, vagy a pesti futamon azért még ne várjunk jó helyezést?

Volt már olyan, hogy kaptam egy vadonatúj gépet a barcelonai futam előtt, három edzést mentem vele a helyszínen, majd megnyertem a versenyt. Ha jó a repülő, akkor könnyű megszokni. Július elején elvileg megérkezik az új gép, remélem, lesz időnk, hogy beállítsuk, ha sikerül, akkor minimum egy dobogós helyezést várok magamtól a magyar futamon.

Most 58 éves, a mezőny legidősebb pilótája. Meddig lehet ezt csinálni, fizikálisan nem túl nagy igénybevétel a repülés?

Ez adottság és genetika kérdése, nekem nagy szerencsém van azzal, hogy ilyen sportos alkat vagyok, abszolút nem érzem, hogy fizikálisan megterhelne. A mezőnyben talán én vagyok a legkeményebben repülő pilóta, valójában még sohasem kaptam olyan gépet, amely szilárdsági szempontból erősebb lett volna, mint én.

Gyorsan megszokhatja az új gépet

Forrás: Joerg Mitter és Andreas Langreiter

Az évek során inkább kopnak a reflexei, vagy rutinosabb lesz?

A rutin nagyon sokat számít itt is, főleg, amikor egy bonyolultabb pályán versenyzünk, sőt a rosszabb időjárási körülmények között is jobban kijön, ha valaki tapasztaltabb. A gyengébb gépekkel is akkor tudtam jobban szerepelni, amikor nem voltak tökéletesek az időjárási körülmények. Nem érzem, hogy koptak volna a reflexeim, úgy gondolom, évekig tudnám még csinálni. Viszont mentálisan jóval fárasztóbb a dolog: az, hogy alig vagyok itthon, hogy sokat kell szervezkednem, a papírmunkákat intézni. Persze a csapatkoordinátor sok terhet levesz a vállamról, de ha valamikor abbahagyom, akkor ezért fogom.

Volt már olyan, hogy hosszabb ideig nem csinált semmit?

Soha.Nem volt még olyan, hogy utolértem volna magam, szerintem életemben nem unatkoztam még.

Már gyerekként is ennyi energiája volt?

Tizenöt évesen kezdtem el repülni, de előtte és utána is sok sportot kipróbáltam, úsztam, atletizáltam, kenuztam, kosaraztam, karatéztam, később ejtőernyőztem, bungee jumpingoltam, autóversenyeztem, és minden évben síelek.

Nem szokott unatkozni

Forrás: Joerg Mitter és Andreas Langreiter

Azt írták Michael Schumacher sajnálatos síbalesetéről, és a korábbi motorbalesetéről is, hogy adrenalinfüggőségben szenvedett, ezért kereste a veszélyt a visszavonulása után is. Ön hogyan fogja csillapítani ezt a függőséget?

Már 44 éve repülök, ezért nekem a repülés nem okoz akkora adrenalinszint-emelkedést, hogy csillapítanom kellene majd az étvágyamat.

Egy korábbi Forma-1-es Red Bull-autót kipróbálhatott egyszer a Pannóniaringen. Milyen volt a repüléshez képest?

A Forma-1-es versenyzőkre maximum 5-6 g hat, ránk akár 10-12 is, szóval abszolút nem volt megterhelő a Red Bull-versenyautóval mennem, viszont volt végre egy autó, amit úgy vezethettem, ahogy akartam abban a 18 körben, amit mehettem vele. Kipróbáltam már rengeteg versenyautót, de a Forma-1 az teljesen más, nagyon élveztem, még akkor is, ha nyilván nem vagyok elég rutinos ahhoz, hogy egy ilyen autóból kihozzam a maximumot.

Egy Forma-1-es autót is kipróbálhatott

Forrás: Farkas Péter (Origo)

Megfordítva a kérdést: a Forma-1-es versenyzők kibírnának egy Red Bull Air Race futamot vagy egy műrepülő-bemutatót?

Jó néhány Forma-1-es pilótával volt szerencsém repülni, elvittem többek között Felipe Massát, Kimi Raikkönent és Mika Hakkinent is egy-egy körre, de azért vigyáznom kellett rájuk, mert ők nincsenek hozzászokva ehhez a terheléshez. Megfelelő gyakorlással, több repüléssel, fokozatos terheléssel biztos, hogy hozzá tudnának szokni, de azért ez nem olyan, hogy valaki beül, és máris kibír mindent. Hozzá kell szoktatni a szervezetet, meg kell tanulni a légzéstechnikát és azt, hogy ne ájuljanak el a nagyobb erőhatásoknál. Messze nem teljes gázon repültem velük, azt akartam, hogy inkább élvezzék, mint megutálják.

És élvezték is mindannyian?

Az egyik véglet Massa volt, aki már eleve sápadtan jött a repülő felé, és kérdezgette, hogy ugye nem lesz veszélyes. Vele nem sok mindent tudtam csinálni a levegőben, mert az első műrepülő-figura után jelezte, hogy neki elég lesz. Raikkönen hű volt önmagához, egy szót sem szólt, nem tudtam, hogy rosszul van-e, vagy miért nem beszél, de amikor megkérdeztem tőle, akkor röviden annyit válaszolt, hogy jól van. A másik véglet Baumgartner Zsolt volt, aki rendkívül vagányul kiprovokált belőlem majdnem minden figurát, sok mindent meg tudtam vele csinálni.

Ilyen az, amikor elvisz Besenyei valakit egy körre

Forrás: Red Bull

Önnel előfordult már olyan szituáció, amelyben félt?

Aki valami veszélyeset csinál, és nem fél, az nem bátor, hanem buta, mert nem félti az életét. Az a bátor, aki a félelmét legyőzve meg tud valamit csinálni.Nekem repülés közben soha nem volt félelmem, mindig bíztam magamban és a repülőmben.

Érdekes ezt pont az ön szájából hallani, hiszen folyamatosan életveszélyben van.

Alapvetően minden veszélyes lehet, kerékpározni, autópályán vezetni vagy átmenni komppal az egyik partról a másikra. Eleve az élet olyan veszélyes, hogy bele lehet halni, de az egészséges kockázatvállalással együtt kell élni. Akkor kezdődik a baj, ha olyat vállalunk el, amire nem vagyunk képesek, és mégis meg akarjuk csinálni. Hosszú távon nem kifizetődő feszegetni a határokat. Én repültem el sziklák között, hidak alatt, de soha nem vállaltam el olyan felkérést, amikor bármilyen kétely is felmerült bennem, hogy nem vagyok rá felkészülve.

Tavaly az Erzsébet hídról szállt fel repülőjével

Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Például?

Például, amikor megnyitották a Mammut bevásárlóközpontot, és azt szerették volna, ha átrepülök a két épület között. Meg tudtam volna csinálni, ha azt mondják, hogy fejbe lőnek, ha nem vállalom el, de az egy értelmetlen rizikóvállalás lett volna, ezért nemet mondtam.

Nemet mondana egy Felix Baumgartner-féle sztratoszféraugrásra is?

Az egy óriási dolog volt, egy többéves előkészítő mérnöki csapatmunka, nem véletlen, hogy amikor leérkezett, első dolga volt, hogy megcsókolta a földet. Azért az ugrásért szerintem sorban álltak volna az ejtőernyősök, nem ő volt az egyetlen a világon. Én ma már nem vállalnám be, van ugyan több mint száz ejtőernyős ugrásom, de húsz éve nem ugrottam. Ha húsz évvel ezelőtt kérdeznék, akkor igent mondanék rá, de ma már nem akarom megmutatni mindenkinek, hogy hú, de ügyes vagyok, ma már nem akarok bizonyítani senkinek.

 

REPÜLÉS

Air Race, Japán: Bonhomme megint győzött

iho     http://iho.hu/hir/air-race-japan-bonhomme-megint-gyozott-150518

2015.5.18 11:15  
 

Besenyei gépének az üzemanyag-rendszere rendetlenkedett. Rengeteg néző; szép, gyors, de trükkös pálya.

Szép környezet... <br>(fotók: Red Bull Air Race)

 

Hatvanezer fős tömeg előtt aratott bravúros győzelmet Paul Bonhomme a Red Bull Air Race japán futamán. A címvédő brit versenyző mögött az Ausztráliát képviselő Matt Hall végzett, míg a bronzérmet a német Matthias Dolderer vihette haza. A verseny magyar pilótája, Besenyei Péter motorhiba miatt a tizenharmadik helyről búcsúzott.

Az idei sorozat második versenyén, a Tokió közelében lévő Csiba városa tengerpartján meglehetősen gyors pályát jelöltek ki a szervezők, különösen a harmadik kapu volt trükkös, a tavalyi évad egyik világbajnok-aspiránsa, az osztrák Hannes Arch is itt szedett be az előfutamok egyikén egy kemény büntetőt, ami miatt nemigen maradtak győzelmi reményei.

Gyors, de csak látszólag könnyű pálya
viewGyors, de csak látszólag könnyű pálya

A verseny előtti elemzések szerint az a hátszél, ami más esetekben nagyban segíti a pilótákat, ennél a pályaszakasznál kifejezetten bonyolulttá tette a dolgukat, minél gyorsabban repültek, annál nehezebb volt hibapont nélkül megrepülni. Matt Hall zárónyilatkozatában is jelezte, a szárnyon lévő lévő látványos wingleteket „még ki kell tanulni”, az ilyen szerkezetű gépekkel ez a pálya nehezebb volt.

Az előfutamok tehát kemény versenyt és néha durva meglepetéseket is hoztak. A szombati győztes az a francia Ivanoff volt, aki versenyt már nyert kétszer is, de előfutamon még nem sikerült győznie.

Időnként itt is szakadtak a pilonok, de hát úgy alakították ki őket, hogy szakadhassanak...

 

A vasárnapi döntősorozatban a brit Paul Bonhomme elegánsan sima stílusban repült, mesterien vette a trükkös pálya akadályait és uralta gépét a szeszélyesen változó szélviszonyok között, így idén második alkalommal állhatott a dobogó legmagasabb fokára. A rovinji futamon azonban már lehet félnivalója, hiszen az ausztrál Matt Hall tovább javított idején, és ezúttal csupán 0.382 (!) másodperccel maradt le az aranyéremről.

Harmadik helyen a német Matthias Dolderer végzett, aki a futam magyar versenyzőjét, Besenyei Pétert ejtette ki a vasárnapi első párharcban. A hazai versenyző, Joshihide Muroja az erős kezdés és a népes szurkolótábor ellenére csak a nyolcadik helyet tudta megszerezni.

Bonhomme bemutatta, hogyan lehet elegánsan és egyben ördögien gyorsan repülni

 

Ivanoff szintén csalódott volt, hiszen az előfutamok megnyerése erősen táplálta az önbizalmát, de végül egy 10 g-nél erősebb forduló miatt alaposan rátettek az idejére. Arch azzal magyarázta a gyenge helyezését, hogy nem volt igazán tökéletes „fejben”, túlságosan foglalkoztatta a szombati hibája, a 10 g-s limit túllépése, és ezért nem repült elég keményen.

Az Air Race legrutinosabb versenyzőjének számító Besenyei tizenharmadikként jutott tovább szombaton, ám a szám ezúttal balszerencsét hozott. Annak ellenére, hogy az Abu-Dzabiban tapasztalt motorhiba után új üzemanyag-ellátó rendszert kapott a Corvus, Besenyeinek újfent meggyűlt a baja a repülőgéppel, erős fordulókban a motor berezgett. „Levontuk a tanulságot: az új rendszer nem elég hatékony, még jobban le kell rövidíteni a vezetéket, hogy az üzemanyag gyorsabban jusson a motorba, máskülönben csak küzdök a géppel” – mondta Besenyei, aki csapatával együtt mindent megtesz azért, hogy a világbajnoki sorozat rovinji állomásán, és a júliusi budapesti versenyen már hibátlan motorral rajtolhasson.

Matt Hall wingletes gépével cikázik

 

Ami az összetett állást illeti, természetesen Bonhomme szilárdan tartja két győzelmével az első helyet, de a tavalyi verseny története is azt jelzi, hogy aki az idény elejét uralja, nem biztos, hogy a végén is biztos lehet a világbajnoki cím elnyerésében. Második helyen az ausztrál Matt Hall, és jelenleg a harmadik a tavalyi bajnok, Nigel Lamb. Besenyei egyelőre összetett tizedik, de innen is lehet még felfelé kapaszkodni! Erről beszélt egyébként a verseny után Nigel Lamb is: tavaly két verseny után még ennél is rosszabb volt a pozíciója, mégis megnyerte az idényt.

Csiba dobogósai, balról jobbra: Hall, Bonhomme, Dolderer

 

A csibai futam a 2003-ban debütáló Red Bull Air Race hatvanadik állomása volt. A látványos pálya és a hazai színekben induló versenyző miatt a szervezők rekord mennyiségű, több mint 120 ezer jegyet adtak el a kétnapos rendezvényre. A világ leggyorsabb motorsportjának rajongói legközelebb május 30–31-én láthatják kedvenceiket a horvátországi Rovinjban, majd következik a budapesti futam.

 

 

 

 

 

http://hu.wikipedia.org/wiki/Besenyei_P%C3%A9ter

 

==============================================

Red Bull Air Race: Szocsi helyett Rovinj

iho

2015.3.4 08:45  
 

Jó hír a magyar drukkereknek, Besenyei szurkolóinak: a budapesti előtt lesz még egy futam közel Magyarországhoz!

Az idei szezon harmadik versenyét a korábban meghirdetett helyszínlistával ellentétben az oroszországi Szocsi helyett a horvátországi Rovinjban tartják május legvégén. A bejelentés úgy fogalmaz, hogy az eredeti helyszínt sajnálatos módon „pénzügyi és szervezési nehézségek” miatt kellett lecserélni.

 

 

– Nagy dolog lett volna először rendezni Air Race-futamot Oroszországban, de a jelenlegi nemzetközi piaci helyzet miatt oroszországi partnereink rendkívül magas árfolyamokkal kellett, hogy szembesüljenek – fogalmazott  Eruich Wolf, a verseny igazgatója, aki szerint emiatt nem lehetséges a megfelelő színvonalú infrastruktúra, és egyúttal az elérhető árú jegyek biztosítása.

Wolf nem említette az egyéb nehézségeket, vagyis az Oroszországgal szembeni nyugati embargót, az ukrajnai konfliktus miatt feszültségeket, de azt jelezte: most még idejében meg lehetett hozni a döntést annak érdekében, hogy idén is jól szervezett, nyolcfutamos versenysorozatot garantáljanak a szervezők: „alkalmunk van visszatérni Horvátországba, ahol látványos versenyünk volt tavaly, ugyanakkor még mindig reméljük, hogy a jövőben rendezhetünk versenyt Szocsiban”. Egyébként tavaly év végén még nem is egy, hanem két oroszországi futamról lehetett hallani, Szocsi mellett Szentpétervárról is, de végül az északi nagyváros nem került fel az eredeti 2015-ös listára.

 

 

Mint azt az idei első verseny előtt jeleztük, az Abu Dzabiban tartott futam után Japán következik, ezután megy át a mezőny Rovinjba, majd júliusban Budapest, augusztusban Ascot, szeptemberben az ausztriai Spielberg, aztán a texasi Fort Worth, végül októberben a nevadai Las Vegas lesz a helyszín.

Az isztriai kisvárosban, Rovinjban a festői tengeröböl felett tavaly áprilisban, meglehetősenizgalmas szélviszonyok közepette rendezték a versenyt, a döntő mezőnye az előfutamokhoz képest javarészt hátszélben vette a kapukat, sok pilóta vágta le a pilonokat, amint a légmozgások elsodorták őket a kiszámított pályáról.

 

Nigel Lamb, aki végül a tavalyi sorozatot összetettben megnyerte, ezt a versenyt nem tudta befejezni, mert gurulás közben eltörte a légcsavarját. A futamgyőzelem Hannes Arch trófeagyűjteményét gazdagította, aki akkor még joggal remélhette, megszerzi a 2014. évi győzelmet, de végül az osztrák az utolsó ausztriai futamon szorult a második helyre.

Az idei első győztes Abu-Dzabiban a brit Paul Bonhomme volt, az ausztrál Matt Hall előtt. A kanadai Pete McLeod után következik a tavalyi esélyes Hannes Arch, és csak ötödik lett 2014 bajnoka, Nigel Lamb. Besenyei és a magyar Corvus Racer hetedik helyen, sikeres pontszerző versenyzés után várhatja a Japánban sorra kerülő következő futamot.

Először kattints ide.

 Köszönjük, hogy adód 1 %-át nekünk ajánlottad fel.

az adófizetők által felajánlott 1 %-ok-ból 2012-ben 318,401.- Ft-ot kaptunk. 

 Az idén pedig.186.861.-Ft

 -----------------------------------------------------------------------------------------

REPÜLÉS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Red Bull Air Race: Szocsi helyett Rovinj

iho

2015.3.4 08:45  
 

Jó hír a magyar drukkereknek, Besenyei szurkolóinak: a budapesti előtt lesz még egy futam közel Magyarországhoz!

Az idei szezon harmadik versenyét a korábban meghirdetett helyszínlistával ellentétben az oroszországi Szocsi helyett a horvátországi Rovinjban tartják május legvégén. A bejelentés úgy fogalmaz, hogy az eredeti helyszínt sajnálatos módon „pénzügyi és szervezési nehézségek” miatt kellett lecserélni.

 

 

– Nagy dolog lett volna először rendezni Air Race-futamot Oroszországban, de a jelenlegi nemzetközi piaci helyzet miatt oroszországi partnereink rendkívül magas árfolyamokkal kellett, hogy szembesüljenek – fogalmazott  Eruich Wolf, a verseny igazgatója, aki szerint emiatt nem lehetséges a megfelelő színvonalú infrastruktúra, és egyúttal az elérhető árú jegyek biztosítása.

Wolf nem említette az egyéb nehézségeket, vagyis az Oroszországgal szembeni nyugati embargót, az ukrajnai konfliktus miatt feszültségeket, de azt jelezte: most még idejében meg lehetett hozni a döntést annak érdekében, hogy idén is jól szervezett, nyolcfutamos versenysorozatot garantáljanak a szervezők: „alkalmunk van visszatérni Horvátországba, ahol látványos versenyünk volt tavaly, ugyanakkor még mindig reméljük, hogy a jövőben rendezhetünk versenyt Szocsiban”. Egyébként tavaly év végén még nem is egy, hanem két oroszországi futamról lehetett hallani, Szocsi mellett Szentpétervárról is, de végül az északi nagyváros nem került fel az eredeti 2015-ös listára.

 

 

Mint azt az idei első verseny előtt jeleztük, az Abu Dzabiban tartott futam után Japán következik, ezután megy át a mezőny Rovinjba, majd júliusban Budapest, augusztusban Ascot, szeptemberben az ausztriai Spielberg, aztán a texasi Fort Worth, végül októberben a nevadai Las Vegas lesz a helyszín.

Az isztriai kisvárosban, Rovinjban a festői tengeröböl felett tavaly áprilisban, meglehetősenizgalmas szélviszonyok közepette rendezték a versenyt, a döntő mezőnye az előfutamokhoz képest javarészt hátszélben vette a kapukat, sok pilóta vágta le a pilonokat, amint a légmozgások elsodorták őket a kiszámított pályáról.

 

Nigel Lamb, aki végül a tavalyi sorozatot összetettben megnyerte, ezt a versenyt nem tudta befejezni, mert gurulás közben eltörte a légcsavarját. A futamgyőzelem Hannes Arch trófeagyűjteményét gazdagította, aki akkor még joggal remélhette, megszerzi a 2014. évi győzelmet, de végül az osztrák az utolsó ausztriai futamon szorult a második helyre.

Az idei első győztes Abu-Dzabiban a brit Paul Bonhomme volt, az ausztrál Matt Hall előtt. A kanadai Pete McLeod után következik a tavalyi esélyes Hannes Arch, és csak ötödik lett 2014 bajnoka, Nigel Lamb. Besenyei és a magyar Corvus Racer hetedik helyen, sikeres pontszerző versenyzés után várhatja a Japánban sorra kerülő következő futamot.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

http://iho.hu/hir/air-race-abu-dzabi-84-ezredmasodperc-dontott-150215

Egy repgéphossznyi különbséggel Bonhomme nyert, Matt Hall a második. Besenyei motorbajok ellenére pontszerző helyen végzett.

Gyönyörű környezet, némi szélirány-változással<br>(fotók: Red Bull Air Race, Facebook)

 

view
viewview
Gyönyörű környezet, némi szélirány-változással
(fotók: Red Bull Air Race, Facebook)

 

Meglepően kis különbséggel a birt Paul Bonhomme nyerte az idei Red Bull Air Race sorozat első futamát. Az Abu-Dzabiban tartott versenyen a 30 fok feletti hőmérséklet és különösen a változó szélirány tette próbára a versenyzőket, akiknek a selejtezők és a döntők között alaposan át kellett tervezniük a stratégiájukat.

A második Matt Hall háromnegyed méteres wingletekkel felszerelt gépében mindössze 0,084 másodperccel repülte lassabban a mindent eldöntő utolsó menetet, mint a brit vetélytárs, és az ausztrál nyilatkozataiban jelezte is, frusztráló volt a számára, hogy ilyen kis különbséggel – gyakorlatilag egy géphossznyival – szorult a második helyre, amikor pedig ő már a dobogó csúcsra gondolt.

Matt Hall és az ő wingletes gépe

 

view
viewview
Matt Hall és az ő wingletes gépe

 

Csalódás volt a két tavalyi nagyágyú, a bajnok brit Nigel Lamb és a második osztrák Hannes Arch negyedik és ötödik helye. Arch legalábbis dobogós helyet várt volna magától, hogy ez nem sikerült, azt arra vezette vissza, hogy túlságosan erősen fókuszált a büntetőpontok elkerülésére: érthető, hiszen tavaly a legutolsó körében rontott, nem sikerült vízszintes szárnyakkal venni egy kaput, és ez a világbajnoki címébe került.

Besenyei Corvusa: gyengélkedett a motor, mégis meglett a hetedik hely

 

view
viewview
Besenyei Corvusa: gyengélkedett a motor, mégis meglett a hetedik hely

 

A versenysorozat magyar „keresztapja”, Besenyei Péter igen elégedett volt a hetedik hellyel, hozzátéve végig motorproblémákkal küszködött, ehhez képest jó az eredménye. A selejtező napján hajnali négyig dolgozott a csapat, hogy rendehozza a motort, de aztán ahogy az előfutamokat repülte, Besenyei elmondása szerint a motornak egyszerre olyan lett a hangja, mint a traktornak. Kénytelen volt egy pillanatra lenézni a műszerfalra, és ez elég volt ahhoz, hogy egy kicsit elvonja a figyelmét a pályától. A szárnyon még mindig van változtatni való, de ez a magyar versenyző szerint nem biztos, hogy végrehajtható a következő verseny előtt.

Végeredmény

1. Paul Bonhomme (GBR)
2. Matt Hall (AUS)
3. Pete McLeod (CAN)
4. Hannes Arch (AUT)
5. Nigel Lamb (GBR)
6. Yoshihide Muroya (JPN)
7. Besenyei Péter (HUN)
8. Nicolas Ivanoff (FRA)
9. Matthias Dolderer (GER)
10. Martin Sonka (CZE)
11. Francois Le Vot (FRA)
12. Michael Goulian (USA)
13. Juan Velarde (ESP)
14. Kirby Chambliss (USA)

A következő futam május közepén, Japánban lesz.

* * *

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az Air Race a bot mögül 2. 
Besenyei, a Corvus és a Duna

Márványi Péter

2014.11.30 16:15  
 

Azok a fránya visszaforduló figurák. Ballószögön már dolgoznak a szárnyon. Budapest nyer a futam visszatérésvel.

Folytatjuk exkluzív interjúnkat Besenyei Péterrel, a Red Bull Air Race magyar „keresztapjával”, a legjobb tizenkét pilóta egyikével, akit ráadásul az egyetlen európai konstrució, a magyar Corvus Racer pilótafülkéjében láthatott a közönség, és lát majd 2015-ben is: de a gépen az első jövő évi futamig sokat kell dolgozni a sikeresebb szerepléshez. A másik fontos eleme a 2015. évi sorozatnak a budapesti helyszín visszatérése lesz. A gyönyörű Duna-szakasz tökéletesen megfelel az új szabályoknak is, nyilatkozza az iho/repülésnek a magyar ász.

A magyar versenyző természetesen jövőre is repül a sorozatban<br>(Fotók: Red Bull Air Race, Peter Besenyei Official Fanpage)

 

– Beszéljünk rólad és a Corvusról! Lehetett hallani félmondatokat tőled is, máshonnan is arról, hogy ez a gép valóban szenzációs, de valamiféle technikai probléma, elsősorban a szárnya akadályoz abban, hogy az első nyolc között végezzél a versenyeken. Miről van szó tulajdonképpen?

– Magas színvonalú technikai sportról lévén szó, nagyon izgalmas feladat, ugyanakkor nem kockázatmentes egy új repülőgépet bedobni egy ilyen mezőnybe. Ezt ahhoz tudnám hasonlítani, mintha most kitalálnák, hogy egy Csepel által gyártott autót bedobnak a Mercik és a Ferrarik közé, és nagyon várnánk, hogy rögtön megnyerje a Forma–1-et. Az már önmagában csoda, hogy a Corvus gép, amely a gyárnak az első „igazi” repülőgépe az ultrakönnyű gépek mellett, ötven év után az első magyar repülőgép, gyakorlatilag ott tud lenni a mezőnyben, és versenyképes. Az év végén nem lettünk utolsók: igaz, hogy a 11. helyen végeztünk, de egy pár pontot tudtunk szerezni, ez már egy nagyon szép eredmény. A jövő nyilván nem ez: tovább kell lépni.

Két verseny között nincs lehetőség komoly módosításra

 

A repülőgépet keveset tudjuk tesztelni, mert ez olyan, mintha egy Forma–1-es autót az M7-es autópályán tesztelgetnénk, és a versenypályán derülne ki, hogy a többiek fél vagy egy másodperccel gyorsabbak. Amikor nincs mihez mérni, és nincs pálya felépítve, ráadásul nincs kihez viszonyítani, akkor 1-2 másodperc különbség egy hat kilométeres pályán nem érzékelhető, nem jön ki. A gépnek az idei év volt a tesztje. Az első perctől kezdve bent voltunk egy spirálban, hiszen nem tudtuk a gépet javítani, a gépet a futamok között nem is láttuk, mert az ugye úton volt, nem volt lehetőség komolyabb javításra meg módosításokra. Ugyanakkor az első pár futamtól kezdve láttuk azt, hogy a repülőgéppel valami nem stimmel. Hogy mi, azt senki nem tudta, illetve én jeleztem a gyártó felé…

– De mit éreztél pilótaként?

– Szerintem a szárnyprofil nem jó. Nem azt jelenti, hogy a gép nem jó. Baromi jó gép, lehet szépen repülni, látványos. Ha csak repülök vele, nem tűnik fel, hogy a szárnyprofil nem jó. Ez akkor tűnik fel, amikor egy hat kilométeres pályán kell repülni a többiekkel összemérve, és kiderül, hogy van két másodperc hátrány. Hogy ez hol jön össze, azt nem tudtuk, mert az első 3-4 futamon nem voltak szektoridők, nem kaptunk részidőket, csak végeredményt. Ettől kezdve tippelt mindenki, hogy a repülőgép hol lassul, gyanakodtunk a motorra, a beállításra. Mindemellett én rögtön mondtam, hogy szerintem a szárnyprofil nem jó, mert a repülőgépet gyorsnak érzem, de a visszaforduló figurákban – félkubáni visszaforduló figurák, általában pályától függően 3-4 ilyen van – egyfolytában azt éreztem, hogy elveszítem azt az 1-2-3 másodpercet, mert nem tudok olyan szűken fordulni a géppel, ahogy szeretnék, és szemlátomást az amerikai Edge-ek szűken meg tudnak fordulni, amivel másodperceket nyernek.

Az idei utolsó futam pályája, a függőleges visszaforduló figurákkal

 

Én meg ha szűkebben húzom, a repülőgép szárnyáról az áramlás leválik, a repülőgép berotál, ettől kezdve egy nagyobb íven kell mennem, ami nyilván tovább tart, és azt már később nem tudom behozni. A lengyel futamtól kezdve kaptunk szektoridőket, és teljesen világossá vált, hogy a gép minden szektorban jó, általában a legjobb időket futja a szektorok között, a visszaforduló figurákban viszont elbukok 1,2-1,4 másodpercet, ami azt jelenti, hogy a végére 4-5 másodperc hátrányom lesz, amivel nem tudok, mit kezdeni, egyszerűen nem tudom szűkebben húzni, mert ha szűkebben húzom, a repülőgép kifordul, kipörgeti magát.

Ettől kezdve ez világossá vált mindenki számára, de be kellett, hogy érjük kisebb kozmetikázással, minthogy csináltunk egy új futóburkolatot, ami áramvonalasabb, próbáltuk a részeket kicsit jobban leszűkíteni, hogy kisebb egyen a turbulencia, a motoron próbáltunk állítgatni, hogy legyen jobb a teljesítménye, de markáns módosításra nem volt lehetőségünk év közben, és azt mondtam: ha az év lemegy, a jövő évet ezzel a szárnnyal nem lehet megkezdeni. Most, a téli leállásban, ami sajnos nem túl hosszú, körülbelül két hónap, az a terv, hogy számítógéppel elemezzük az áramlást, illetve hogy hol van olyan turbulencia, amin lehet egy kicsit csökkenteni, akár a motorburkolat módosításával, akár a futószár csökkentésével.

A kapuk között a Corvus pokolian gyors

 

De ezen túlmenően abban biztos vagyok, hogy a szárnyat cserélnünk kell. A napokban voltam lent Ballószögön, és az elgondolt módosításokat felvittük repülőkittel, amit a festők használnak a szárny alapozásánál, fel lett töltve a szárny olyanra, amit mi gondolunk: fél centikről beszélünk csak, de a gép érezhetően másképp fordult, később esett át. Tehát az irány jó, hogy a szárnyat kell kicserélnünk, és ez remélhetőleg meg is lesz februárig.

– Hogyan alakulnak akkor az esélyeid egy új szárnyakkal repülő géppel?

– Ezt nagyon nehéz találgatni, mert ha a repülőgép jó, akkor jók az esélyek, ha nem, akkor kevesebb. Egy gyors repülőgép nélkül egy sebességi versenyt nagyon nehéz megnyerni, ugyanakkor egy gyors repülőgép önmagában nem elég, azt láttuk a Hannes példáján: kell bele egy pilóta, aki nem hibázik. Jó versenyző kell egy jó gépbe. Az élmezőnyben elég sok a jó versenyző jó repülőgéppel, itt mindenki nagyon felkészült, motivált, igen komoly csapatok állnak mindenki mögött. Érdekes megfigyelni, hogy az elmúlt pár évben ezek a csapatok milyen fantasztikus sebességgel lettek profik, olyan pályaelemző szoftvereket használnak, amilyeneket én még csak nem is láttam. Ilyen szempontból ez a sport nagyon közel áll a Forma–1-hez, a nüanszok számítanak. Mindenki már a határon van: a technika, a versenyző, a szoftverek. Nagyon nagy harc és nagyon sok munka a gépet picikét is javítani. A Corvuson a szárny mellett is van, amin módosítani kell, mert le kell csökkenteni a futószárat, a motorburkolat elegánsan túl széles, picikét át kell tervezni a formáját is, legyen áramvonalasabb. Ez egy nagyon jó gép, jó repülni vele, a legszebb gép és a mezőny egyetlen európai repülőgépe, ami ráadásul magyar. Ha a szárnycsere meglesz, akkor a gép esélyes.

A jövő évi versenynaptár a helyszínekkel

 

– Egy másik nagyon izgalmas történet sokaknak, hogy visszajön az Air Race Budapestre. Az új szabályoknak, g-limitnek is megfelel a meglehetősen szűk dunai pálya?

– Az, hogy a gépek túllépik-e a határt, nagymértékben attól függ, milyen a pálya tervezése. Egy szűk helyen is lehet úgy tervezni a kapukat, hogy hosszúkás legyen a pálya, amelyen nem kell nagyon szűken fordulni, kilencven foknál kisebb fordulókkal és végig lehet menni rajta. Most nem beszélek a függőleges visszaforduló figurákról, mert ott mindenki el tudja dönteni, hogyan fordul, és az nem is a közönség felé irányul. De a vízszintes fordulók szöge tervezés kérdése, tehát a 10 g-s határ nem befolyásolja a budapesti futamot, az itteni pálya általában nem egy bonyolult pálya, pont mert hosszúkás, nagyjából a Dunával párhuzamosan oda és vissza. Annak meg, hogy a futam visszatér Budapestre, tényleg örülök, nemcsak mint versenyző, hanem mint magyar.

Budapesti futam: az egyik legszebb helyszín, öröm a magyaroknak, öröm Besenyeinek

 

Budapest volt az egyik legszebb helyszín, a futamnak mindig óriási sikere volt, minden futam után rengeteg e-mailt kaptak a világ minden pontjáról, Új-Zélandtól Brazíliáig, Dél Afrikától Kanadáig: kint élő magyarok írták, hogy húsz-harminc éve nem látták a Parlamentet, a Halászbástyát, a Lánchidat, és most a saját otthoni televíziójukon élőben megint láthatta őket; könnyezve mesélnek erről. Igen jó országimázs, hogy egy szép helyszínt megmutatunk egy érdekes verseny keretén belül: turistacsalogatónak is jó, hiszen ilyenkor több tízezer szállodafoglalás történik a futam idején. Több mint száz országban láthatják, milyen szép Budapest, hallanak Magyarországról egy alkalmasint pozitív hírt.

 

 

 

 ----------------------------------------------------------------------------------

Az Air Race a bot mögül 1. 
Besenyei Péter az idei sorozatról

Márványi Péter

2014.11.29 13:45  
 
186.861.-Ft
 

Új szabályok, és az esélyek: a motorok „elvileg” egységesek... Miért jó versenypályán rendezni futamot? A g-limit következményei.

Ahogy ezt a napokban hírül adtuk, megjelent a Red Bull Air Race 2015. évi programja, amelyben, sokak örömére, Budapest is szerepel. A versenysorozat egyik atyjával, a magyar géppel induló magyar ászpilótával, Besenyei Péterrel készült interjúnk első részében azonban még az idei idény érdekességeit boncolgatjuk, például azt, mennyire változtak meg a verseny körülményei, mennyiben mások az esélyek az új versenyszabályok következtében, sikerült-e a pilóták tudását döntővé tenni, mit jelzett ezügyben épp az utolsó, drámai futam.

(fotók: red Bull Air Race)

 

– Az mindenképpen nagy öröm volt, hogy a sorozat több év Csipkerózsikaálom után feléledt. Milyen volt a kihagyott évek után az első idény?

– Három és fél év nagyon hosszú volt a versenyzőknek, és gondolom a közönségnek is. De miután újrakezdtük, érdekes volt megtapasztalni tavaly ősszel, mi történt a legelső szlovéniai edzőtáborban, ahol egy pálya fel volt állítva, és ismét repültük edzésképp: a szervezők azt kérték, hogy mindenki óvatosan, szépen, lassan csinálja, mert ugye csak kimaradt három és fél év, hogy a biztonság meglegyen, de mindenki ugyanúgy repült, ahogy három és fél éve. Egyszerűen ott folytattuk, ahol abbahagytuk, mintha ez a kimaradt idő csak egy villanás lett volna. Beszélgettünk a srácokkal is, hogy gyakorlatilag tényleg olyan érzés volt, mintha most hagytuk volna abba. Annyira gyorsan visszazökkent mindenki, hogy az érzés olyan volt, mintha nem is lett volna szünet.

Örülök annak, hogy a versenysorozat visszatért és feléledt, mert mindenkinek hiányzott. A feltételek azért változtak valamelyest, mert elég sok helyszín változott. A sorozat áttelepült történelmi helyszínek helyett, technikai versenysportpályákra, mint például a spielbergi Forma-1-es ring, vagy a Las Vegas-i  és a dallasi Nascar-pálya. A versenypálya több szempontból is jó. Egyrészt, mert ott van infrastruktúra, lényegesen olcsóbban és egyszerűbben lehet versenyt rendezni, hiszen megvannak már készen a lelátók, a mosdók az éttermek.

A másik, hogy van ezeknek a pályáknak egy nagyon különleges versenyhangulata, egyfajta aréna, gyűrű: azon belül repülünk, és a közönség lát mindent, látja az előkészületeket, a kigurulást, a felszállást, magát a pályát, a leszállást, úgyhogy a közönségnek is nagyon jó. De nekünk is, mert látjuk egymás repülését, nem úgy, mint máskor, csak képernyőn keresztül. Nagyon jó hangulatú versenyeket lehet így szervezni és lényegesen egyszerűbben.

– A legfontosabb változások?

– A motorok elvileg egységesek. De gyakorlatilag rengeteg beállítási trükk van, és lehetőség, amivel ki kevésbé, ki jobban tud élni. Ezzel együtt való igaz, hogy a motorok teljesítménye lényegesen egyformább, mint korábban, és ennek köszönhetően a verseny sokkal izgalmasabb lett. Hiszen a korábbi 5-6-7-8 másodperces különbségek megszűntek, így az egész mezőny 2-3 másodpercen belül van.

– Vagyis ez a változás meghozta azt az eredményt, amit nyilván reméltek tőle, vagyis hogy a pilóta tudásán több múljon, mint a gépen?

– Az eredményeken lehet látni: időnként tized- meg századmásodpercek döntenek. Nyilván mindenképpen sportszerűbb és izgalmasabb így. A másik változás, a kapuk megemelése 20-ról 25 méterre, ami a biztonságot szolgálja. Ha úgy alakul, 5 méter sokat jelenthet. Volt még egy pár változás, aminek nem okvetlenül örülünk, én sem.

– Például?

– Az új amerikai Edge gépek lényegesen könnyebb és gyorsabb repülőgépek, de olyan áron, hogy a szilárdságuk valamivel kevesebb, mint a korábbi, így a gyártó nem vállal garanciát a 10 g feletti terheléseknél. Emiatt a korábbi 12 g-s maximális terheléslimitet levitték 10-re. Az én gépem, a Corvus gyárilag 14-ig van engedélyezve, úgyhogy ez minket nem érint, csak olyan értelemben sújt, hogy lehetne sokkal szűkebben is menni időnként, de hát nem lehet a 10-es korlát miatt. Ha a pálya jól van tervezve, akkor igazából nincs szükség ezt a limitet túllépni. Azért volt rá többször példa, hogy a versenyzők túllépték, ami azért nem jó, mert egy versenyen ezt nagyon nehéz megítélni. Ha A-ból B pontba kell odaérni a lehető legrövidebb idő alatt, akkor repülés közben elég nehéz megítélni egy gyors mozdulatnál, hogy az 9,9 vagy 10,1 g volt. Márpedig, ha csak 9,5 g volt, akkor még volt benne egy fél g-s szűkítési lehetőség, ami időt jelent, ha pedig 10,1, akkor meg kizárnak a versenyből. Ez egy kicsit szerencsejáték faktor, aminek nem örülünk. A Forma–1-ben sincs meghatározva, hogy mekkora erővel lehet fékezni kanyar előtt, és mekkora sebességgel lehet belemenni a kanyarba, hiszen ez verseny. Ugyanakkor tudomásul kell venni, hogy ha az amerikai gép most szilárdságtanilag gyengébb, akkor nem lehet engedélyezni nagyobb túlterhelést. Én inkább abban gondolkodnék, hogy olyan gépet kell építeni a versenyre, ami alkalmas, ami viszont nem alkalmas, azt nem kell engedni.

– Nagyon izgalmas volt a 2014-es sorozat, hiszen tényleg az utolsó futamon dőlt el az elsőség. Hogyan értékeled Nigel Lamb váratlan győzelmét Hannes Arch felett?


– Én úgy gondolom, hogy bármelyikük nyerte volna meg nyilván megérdemelte volna. De én azért a két angolnak drukkoltam, hiszen ők, mint pilóták, kicsit a mezőny fölé emelkednek, rendkívül jó versenyzők. Ráadásul kellemes úriemberek. Technikai sport lévén, ahogy már céloztam rá, döntő, hogy a technikával ki hogyan sáfárkodik, ki milyen trükköket tud alkalmazni, az osztrák versenyző ebben élen jár. Anélkül, hogy bántanám, nyilván nagyon jó pilóta Hannes Arch, de azért tapasztalatban és szép repülésben a két angol mellett kicsit elmarad. Viszont a technikai háttere élen jár. Az mindenképpen jó volt, hogy a verseny a legvégéig nyitott volt, és az utolsó pillanatban dőlt el. Tulajdonképpen Hannes a végére idegileg nem bírta, és hibázott egyet. Az ő gépe volt a leggyorsabb, de a legvégén egy teljesen neki felróható hiba miatt kapott büntetést, megpróbált korrigálni, és belement egy lehetetlen helyzetbe. Ő ott a nyomást viselte nehezen, és Nigel higgadtan repült, így aztán ő nyert.

– Volt egy olyan futam, aminek az eredményét végül is nem a döntő, hanem az előfutamok szerint kellett meghirdetni, ez volt Las Vegas:  az egyetlen verseny, ahol az időjárás, az erős szél szólt közbe.


Igen, Las Vegasban a versenynapon a Top12 repülésénél elég erős szél fújt, mindenki küszködött, ezzel együtt 11 ember lerepülte a pályát a majdnem viharos szél és turbulencia ellenére. Végül azonban a kanadai Pete McLeod, aki a kvalifikációt nyerte, azt mondta, utolsó indulóként, hogy ő ezt nem vállalja, mert szerinte veszélyes, így a versenyt nem lehetett értékelni, és így nyilván ő nyerte a versenyt, mert előző nap ő nyerte a kvalifikációt. Ami egy kicsikét furcsa, mert nem kis meglepetést okozott a közönségnek, hogy a versenynaponolyan pilóta nyeri a futamot, aki nem is repül. De hát ilyenek a szabályok, úgyhogy nem minden szabálynak örülök.

Az interjú második részében elsősorban arról beszélgetünk majd, milyen változásokat kell végrehajtani Besenyei gépén ahhoz, hogy a visszaforduló manőverekben is épp olyan gyors lehessen, mint a többiek. A Corvus Racer így is szenzáció: egyetlen európai típusként, magyar konstrukcióként állt helyt a mezőnyben. A másik számunra fontos eleme a jövő évi versenynaptárnak, hogy ismét lesz futam a Duna fölött.

 

 

 

 

 

 

==========================================

 A Nagy Futam II. nevű rendezvény részeként Besenyei Péter többszörös műrepülő bajnok az Erzsébet hídról szállt fel Extra 300S típusú műrepülő gépével, majd a híd alatt is átrepült. 2014. május 01-én.

 

besenyei_az_ezslbet_hidrol..jpg

 Startolás a hídról....

besenyei_erzsebethid.jpg

...majd fel a nézők fölé.

 

==============================================

                                       Motoros Műrepülés:

Besenyei Péter dobogóért harcolna Rovinjban
                                                                           2014.04.08 23:06

Besenyei Péter műrepülő-világbajnok, MOB  tag abban reménykedik, hogy bele tud majd szólni az élmezőny versengésébe a Red Bull Air Race idei szezonjának második versenyén, amelyre a horvátországi Rovinjban kerül sor.

================================================

Besenyei ott repült, ahol még soha senki

    Index

                                                   2014. március 27., csütörtök 16:56

Besenyei Péter szerdán átrepült az Égei- és Földközi-tengert összekötő Korinthoszi-csatorna falai között. A trükkökkel színesített műrepülés 20 percig tartott.

A 6343 méter hosszú csatorna szélessége 21,8 és 50 méter között váltakozik, Besenyei 8 méter szárnyfesztávolságú gépével repült végig. Korábban ilyet még senki sem csinált, de a magyar műrepülőnek sem volt egyszerű véghezvinnie. Közel nyolc évig tartott, míg minden engedélyt beszerzett.
     
Besenyei Péter szerdán átrepült az Égei- és Földközi-tengert összekötő Korinthoszi-csatorna falai között. A trükkökkel színesített műrepülés 20 percig tartott.

A 6343 méter hosszú csatorna szélessége 21,8 és 50 méter között váltakozik, Besenyei 8 méter szárnyfesztávolságú gépével repült végig. Korábban ilyet még senki sem csinált, de a magyar műrepülőnek sem volt egyszerű véghezvinnie. Közel nyolc évig tartott, míg minden engedélyt beszerzett.
Lejátszás

Besenyei Péter - Korinthoszi-csatorna

„Egy álom vált valóra. A Korinthoszi-csatorna, a görög történelem része, számomra is régóta kihívást jelentett. Nagyszerű érzés itt lenni, ebben a varázslatos országban, ahol mindent átitat a történelem, és közben egyedülálló tapasztalatokat szerezhettem" – mondta a pilóta a kísérlet után.

 

 

 

===============================================

Besenyei utolsó lett Abu Dzabiban - FRISSÍTVE!

iho

2014.3.1 12:20  
 

Nem sikerült az első verseny: a tizenkettedik lett a magyar pilóta.

A címvédő brit Paul Bonhomme nyerte a három év szünet után életre keltett, a világ legjobb műrepülőit felvonultató sorozat, a Red Bull Air Race első idei viadalát Abu-Dzabiban. Besenyei Péter nem jutott a nyolc közé.

A viadal honlapja szerint Bonhomme mögött az osztrák Hannes Arch és a kanadai Pete McLeod végzett a második, illetve harmadik helyen. A selejtezőben Besenyei – akit a sorozat honlapja az Air Race keresztapjának nevez – az utolsó, tizenkettedik volt, így a nyolc közé jutásért a kvalifikációban legjobb McLeoddal kellett csatáznia, ám e párharcban alulmaradt.

Korábban írtuk:

Besenyei Péter Corvusával éppen bejárja a pályát – az elnöki palota előtt repül – a Red Bull Repülőverseny-világsorozat első, abu-dzabi fordulójának edzésén.

 

==============

%


Weblap látogatottság számláló:

Mai: 145
Tegnapi: 162
Heti: 145
Havi: 307
Össz.: 1 179 039

Látogatottság növelés
Oldal: Besenyei Péter
HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY - © 2008 - 2024 - harmashatarhegy.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »