Kétüléses napelemes vitorlázó-repülőgép.
50 óra hosszat, 200 km/órás sebességgel akár 6.000 km-re repülve térképezhet, fényképezhet, időjárási adatokat gyűjthet majd a már épülő Lange-DLR H3, egy 23-méteres szárnyú, terhelten 1.250 kg súlyú és az energiacelláiban fejlesztett árammal hajtott, pilóta nélküli, ezért táv- vagy program-vezérlésű, légcsavaros műanyag repülőgép.
http://iho.hu/hir/repulni-csendesen-uj-energiakkal-1-121031
============================================
Dél-Marokkóba ért a napelemes repülőgép
MTI2012. június 22., péntek 14:04 Fotó: Youssef Boudlal
Eredményesnek bizonyult a Solar Impulse svájci napelemes repülőgép második kísérlete: 17 óra 30 perces repülés után, péntekre virradó éjszaka leszállt a dél-marokkói Varzazátban. A repülőgép André Borschberg irányításával Rabatból indult, és hajnali 1 óra 26 perckor érkezett a célállomásra.
Ez volt az üzemanyag nélkül repülő, a szénszálas Solar Impulse második kísérlete, hogy elérje az Atlasz-hegység délkeleti részén fekvő települést. Június 13-án a 465 kilométeres út felénél vissza kellett fordulnia a rendkívül erős szél miatt.
„A mostani út csodálatos volt. Nagyon örültem, hogy ilyen magasan repülhettem" - mondta a pilóta. A Solar Impulse-misszió irányítói azért választották célpontnak Varzazátot, mert a marokkói kormány e város mellett akarja felépíteni a világ legnagyobb naperőművét. Az észak-afrikai ország öt naperőművet akar építeni, hogy csökkentse függőségét a fosszilis üzemanyagoktól. 2020-ra összesen kétezer megawatt napenergiát akar előállítani. A Solar Impulse május 24-én indult a svájci Payerne-ből Madridba, Marokkóba vezető első interkontinentális útjának első állomására. Rabatba június 5-én érkezett. Az utat a Solar Impulse svájci cég és a marokkói Napenergia-ügynökség (Masen) közösen szervezte.
Jövőre világkörüli utat terveznek a napelemes géppel.
=============================
Afrikába indul a napelemes repülőgép
MTI 2012. május 24., csütörtök 17:22
Megkezdte kétezer kilométeres útját csütörtökön Svájcból Afrika, azon belül is Marokkó felé Bertrand Piccard svájci kalandkereső Solar Impulse nevű napelemes repülője. Az André Borschberg pilóta vezette gép a tervek szerint pénteken Madridba, a Barajas repülőtérre érkezik, ahol Piccard veszi át a botkormányt, hogy Marokkó fővárosába, Rabatba vigye a szerkezetet.
http://index.hu/tech/2012/05/24/afrikaba_indul_a_napelemes_repulogep/
================================
Napelemes vitorlázórepülőgép.
A Suttgarti Egyetemen Rudolf Voit-Nitschmann professzor vezetésével fejlesztették ki az 'Icaré 2' névre keresztelt napenergiával működtetett segédmotoros vitorlázó repülőgépet. Evvel a géppel a több mint három tucat FAI vitorlázórepülő világrekordot magáénak tudható Klaus Ohlmann 2010-ben 370 km-es repülést hajtott végre kizárólag napenergiát használva fel a repülőgép meghajtására. Azután 2011 szeptember 17-én 384.4 km-es hurokrepüléssel és 396.8 km-es három fordulóponton végrehajtott céltáv repüléssel két új világrekordot állított fel az FAI CS (napenergiával hajtott repülőgépek) osztályban. Mindkét repülést Dél-Franciaországban a Heute Alpokban hajtotta végre.
A kinézésében egy hagyományos vitorlázó repülőgépre emlékeztető Icaré 2 szárnyába nagyszámú napenergia panelt építettek, továbbá a gépet egy villanymotorral meghajtott tolólégcsavarral szerelték fel. A villanymotort a napenergiából nyert árammal feltöltött akkumulátorok működtetik. A gép önállóan képes felszállni. Az Icaré 2 a felszállás és kellő magasság elérése után leállított motorral vitorlázógépként repülhet, de ha a pilótája hirtelen emelőáramlatok nélkül találja magát, a motor egy szempillantás alatt működésbe hozható és a repülés folytatható.
Albert Berblinger, a híres ulmi szabó, aki 1811-ben hősiesen próbálkozott, hogy átrepülje saját készítésű siklógépével a Dunát, a vízben végezte. Azonban az ő sikertelen próbálkozása olyan kihívást teremtett, ami az ő képzeletét messze meghaladó eredményekhez vezetett.
Az Icaré 2 egy különlegesen könnyű vitorlázógép 25 m-es fesztávval. A legújabb kompozit anyagokból építették. Aerodinamikai kialakítása és a napenergia teszi lehetővé a repülését. Tervezői a minimális tömeg, a maximális szilárdság, az optimális napenergia cella felület, a legjobb felszállási teljesítmény és a kiváló propulziós hatásfok terén a végsőkig elmentek.
A gép felszálló tömege 365 kg, szárnyfelülete 25 m2, felületi terhelése 14.6 kg/m2. Törzse a jól ismert Schleicher ASW-15 törzsén alapszik. A tömeg magába foglalja motort, a légcsavart, a napelemeket és egy Lithium polimer akkumulátor egységet. A pilótaülés mögött elhelyezett akkumulátorok kapacitása 2200 wattóra. Az akkumulátorokat a felszállás elött feltöltik napenergiából nyert árammal, majd indulhat a gép. Aszfalt futópályáról az Icaré 2 kb. 90 km/óra sebességgel emelkedik el. Legnagyobb vízszintes sebessége maximális teljesítménnyel 115 km/óra.
http://www.youtube.com/watch?v=93-B894IJlU