00:01 Bejegyezte: Mai Manó Ház
110 éves a motoros repülés
Orville Wright és Wilbur Wright 1903. december 17-re, Kitty Hawkba hívta össze azt a vendégsereget, kik elsőként csodálhatták meg a legelső repülést, mely során Orville 39 métert repült 12 másodperc alatt. Az erről készült fotó készítőjét John T. Daniels Juniornak hívták és a fényképészettel addig nem is nagyon került túl közeli kapcsolatba. A fényképezőgép (Gundlach Korona box kamera) a Wright fivérek tulajdonában volt és ők állították be az akkor harminc éves John számára. Neki csak az volt a dolga, hogy exponáljon a megfelelő pillanatban. Az első repülést Orville Wright hajthatta végre, ezt egy érme feldobásával döntötték el. Délelőtt 10.35 körül a gép nekilódult a mezőnek és komótosan elemelkedett a földtől. Ekkor John az ámulattól megrészegülve elfelejtett exponálni, de Wilbur szerencsére rászólt, hogy cselekedjen, így végül elkészült az ikonikus fotó. Igazából a nap negyedik repülése volt az egyetlen, amelyet valójában irányítani is tudtak, ekkor Wilbur 279 métert repült 59 másodperc alatt.(forrás: printscreen.hu)
Fotó: John T. Daniels: A legelső repülés, 1903. december 17., Kitty Hawk, Észak-Karolina
Az Amerikai Kongresszusi Könyvtár gyűjteményében található fotó mellett, korábbi próbálkozások megörökítését is fellelhetjük, mai bejegyzésünkben ezekből válogattunk. Ezeket a képeket a Wright fivérek készítették.
Idén márciusban járta be a világsajtót egy hír, miszerint nem a Wright fivérek voltak az elsők, akik először emelkedtek motoros repülőgéppel a levegőbe, hanem egy német származású amerikai. Gustav Weisskopf 1901. augusztus 17-én emelkedett a levegőbe Connecticut államban – írta a hvg.hu. Mivel erről a repülésről továbbra sincs kétséget kizáró bizonyíték, így ebben a bejegyzésben a Wright fivérekkel foglalkozunk. A Wright fivérek 1903-ban építették meg a Wright Flyert, amelyre később Flyer I-ként hivatkoztak. Ez a gép manapság Kitty Hawkként is ismert. John T. Daniels - az esemény fotósa - a 110 évvel ezelőtti történelmi pillanatról három üvegnegatívot készített. Amikor az egyik kísérlet kudarcot vallott, Daniels is megsérült, így egy későbbi interjújában már úgy emlékezett vissza, hogy ez volt az a nap, amikor túlélte a világ legelső repülőgép-szerencsétlenségét. Daniels 1948. január 31-én halt meg, egy nappal később mint Orville Wright. (forrás: wikipedia.hu)
Fotó: Orvillet indítják a vitorlázógéppel, 1902. október 10., Kitty Hawk, Észak-Karolina
Fotó: Orville a vitorlázógépen, 1902. október 10., Kitty Hawk, Észak-Karolina
Fotó: Wilbur oldalnézetben, 1902. október 10., Kitty Hawk, Észak-Karolina
Fotó: Wilbur egy sikertelen landolás után a megsérült repülőgéppel, 1913. december 14., Kitty Hawk, Észak-Karolina
A történelmi pillanat megörökítését egy teljesen kezdő fotósra bízták, aki majdnem lemaradt az eseményről.
Kiegészítés Vgyuri jóvoltából:
Köszönöm.
Vgyuri 2013.12.22 14:47:00 © 21285
Kiegészítendő a cikkben írottakat, Wwhitehead/Weiskopf repülésére tényleg nincs objektív bizonyíték. Volt viszont egy másik versenytárs Samuel Langley, aki pár héttel megelőzve a Wrightokat bizonyítottan repült 2x katapultos indítással a Potomac vize felett, de mindkét repülése pottyanással végződött. Ezután be is fejezte a kisérleteit. Ennek ellenére az amcsi repüléstörténet a két világháború között őt jelölte meg az első motoros repülőként, a gépét később a sikeres Curtiss cég módosítva gyártotta is.
Azt lehet mondani, hogy az első használható, gyárthatóvá fejleszthető gépet, ami teljesen a saját erejéből szállt fel, Wrighték csinálták.